اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

گام به گام با انتخابات پارلمانی پاکستان/۵۱

انتخابات پارلمانی پاکستان در میان موج تهدیدات آغاز شد

انتخابات پارلمانی پاکستان ساعتی پیش در میان موج تهدیدات گروه‌های تروریستی و طالبان در سراسر این کشور آغاز شد.

انتخابات پارلمانی پاکستان در میان موج تهدیدات آغاز شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، بعد از 5 سال روز سرنوشت‌ساز برای پایداری نظام دموکراسی در پاکستان فرا رسید.

در این روز مردم می‌توانند هر سیاستمداری را به قدرت برسانند و از پیروزی هر حزبی که با آن موافق نیستند جلوگیری کنند.

انتخابات از ساعت 8 صبح امروز تا ساعت 5 عصر ادامه خواهد داشت که پیش‌بینی می‌شود بیش از 80 میلیون نفر به پای صندوق‌های رأی بیایند.

داشتن شناسنامه کامپیوتری برای رأی دادن الزامی است وحتی مردم روستاهای دور افتاده از این قانون متثنی نیستند. همچنین هیچ کس حق حمل سلاح و استفاده از موبایل را در پایگاه‌های اخذ رأی ندارد.

69 هزار شعبه اخذ رأی در سراسر کشور تعیین شده که مردم می‌توانند با مراجعه به این شعب رأی خود را به صندوق بیندازند.

همچنین بیش از 100 ناظر بین‌المللی بر روند برگزاری انتخابات در این کشور نظارت خواهند داشت.

انتخابات پارلمانی پاکستان در حالی آغاز شد که هم به آزمونی تاریخی برای تحکیم پایه‌های دموکراسی در این کشور تبدیل شده و هم با تهدید شورشیان طالبان روبه‌روست.

امروز 342 نماینده مجلس ملی و نمایندگان آنها در چهار مجلس ایالتی انتخاب می‌شوند و حزبی که بیشترین کرسی‌های پارلمان را به دست آورد مسئولیت تشکیل دولت آتی پاکستان را بر عهده خواهد گرفت.

این انتخابات می‌تواند وجهه‌ای تاریخی پیدا کند، زیرا از زمان تأسیس کشور پاکستان در سال 1947 تاکنون این برای نخستین بار است که یک دولت غیرنظامی به طور کامل دوره پنج ساله زمامداری خود را به پایان می‌رساند و زمام امور را در اختیار یک دولت غیرنظامی دیگر قرار می‌دهد.

میزان مشارکت در این انتخابات که در سال 2008 در حدود 44 درصد بود یکی از کلیدهای اصلی این انتخابات به شمار می‌رود.

به عقیده ناظران ، باید دید این انتخابات تحت تأثیر حضور پرشور جوانان جویای تغییر قرار خواهد گرفت یا تحت تأثیر ترس از حملات احتمالی؟

رقابت اصلی در این انتخابات میان سه «حزب مسلم لیگ نواز»، «حزب مردم پاکستان» و «حزب تحریک انصاف» خواهد بود.

این در حالی است که به علت تشدید بی‌سابقه حملات تروریستی به احزاب و تجمع های انتخاباتی، این دوره از انتخابات به خونین ترین انتخابات تاریخ پاکستان تبدیل شد.

«حکیم الله محسود» رهبر «تحریک طالبان پاکستان» که بارها مخالف خود را با  برگزاری انتخابات مجلس در کشور  ابراز کرده، تهدید کرده است که عوامل این گروه به پایگاههای رأی گیری حمله می‌کنند.

طی چند هفته گذشته، گروه‌های مسلح با حمله به تجمعات انتخاباتی احزاب مختلف در پاکستان، باعث کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از مردم و حتی برخی نامزدهای انتخاباتی شدند که این موضوع نگرانی‌های زیادی را در بین مردم و احزاب مختلف این کشور به‌وجود آورده است.

در همین حال، سازمان اطلاعات پاکستان درباره احتمال حمله شبه‌نظامیان به رهبران احزاب، ناظران خارجی، پایگاه‌های اخذ رأی و خبرنگاران در طول برگزاری انتخابات هشدار داده است.

بر همین اساس، بیش از 600 هزار نفر از نیروهای ارتش و  پلیس با اعزام به شهرهای مختلف این کشور مأموریت یافته‌اند تا امنیت حوزه‌های انتخاباتی را تأمین کنند.

نتایج قطعی این انتخابات احتمالا فردا «یکشنبه» مشخص می‌شود.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول