اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سیاست‌خارجه و امور بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی در مشهد مطرح کرد

70 درصد مردم خواهان استمرار مذاکرات هسته‌ای

علی باقری در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه مردم خواستار لغو فعالیت‌های هسته‌ای ایران هستند گفت: طبق نظرسنجی‌ای که آمریکایی‌ها نسبت به این موضوع داشتند 70 درصد مردم ایران موافق استمرار مذاکرات حتی در صورت تشدید تحریم‌ها هستند.

70 درصد مردم خواهان استمرار مذاکرات هسته‌ای

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، علی باقری معاون سیاست‌خارجه و امور بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی دقایقی پیش در دوازدهمین همایش سراسری دبیران هم‌اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی کشور که در محل سالن همایش‌های هتل جم در حال برگزاری است اظهار کرد: گاهی اوقات به جای اینکه سناریوی فرضی ترسیم کنیم باید منتخب را انتخاب و از تجربیات استفاده کنیم.

بر این اساس باید در موضوع هسته‌ای نگاه موشکافانه‌ای داشته باشیم، روندی که در دوره جدید؛ پیگیری کردیم بر اساس منویات مقام معظم رهبری بود و البته بدون هیچ گرایش و نگاه جناحی، سیاسی حرکت کردیم تا به خطا روی نیاوریم.

وی افزود: براساس واقعیت‌هایی که وجود داشته است انرژی هسته‌ای هزینه‌ها و دستاوردهایی را برای کشور داشته که باید آنها را ارزیابی کنیم.

معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه مذاکره هدف نیست بلکه وسیله‌ای برای تأمین منافع ملی است خاطر نشان کرد: جای این سؤال‌ها باقی است که آیا طرف مقابل به تعهداتی که وعده داده بود عمل کرده یا نقض کرده و اینکه آیا طرف مقابل متعهد به چیزی شده است یا خیر.

وی با طرح این سؤال که نقش رهبری در این موضوع چه بوده و آیا مقام معظم رهبری روند گذشته را تائید کرده‌اند یا خیر تصریح کرد: اخیرا مسئولان گذشته بیان می‌کنند که تعلیق با اجازه کتبی رهبری بوده است، به هر حال از نگاه کسانی که درگیر بودند این دو دوره نیازمند بررسی است.

باقری افزود: در موضوع هسته‌ای یک دوره با سه کشور اروپایی مذاکره کردیم و یک دوره با 1+5 در دوره مذاکره با این سه کشور اروپایی (انگلیس، فرانسه، آلمان) مسئولیت گفت‌و‌گو‌ها با دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی بود و بعضا هم در دولت نهم این روند ادامه داشت و سپس با آغاز دولت دهم با 1+5 وارد مذاکره شدیم.

وی یادآور شد: در واقع موضوع هسته‌ای ایران در سال 81 کلید خورد و دیدارهای مختلفی در تهران و وین اتفاق افتاد.

باقری اظهار داشت: در 15 مرداد‌ماه سال 82 وزیر امور خارجه انگلیس به ایران نامه می‌نویسد مبنی بر اینکه انرژی هسته‌ای ایران باید تعلیق شود در همین راستا رئیس‌جمهور وقت آقای خاتمی دیداری با البرادعی داشت و گفت که پروتکل الحاقی را حاضریم بپذیریم که در 3 شهریور 82 ایران رسما آمادگی خود را برای مذاکره با آژانس در این رابطه اعلام کرد، ولی این در حالی است که بعد از این تحول سه کشور اروپایی خودشان قطعنامه‌ای را در شورای حکام علیه ایران به تصویب رساندند.

وی با اشاره به دو هدفی که در تعامل با سه کشور اروپایی داشتیم گفت: شاهد بودیم که هیچ یک از این اهداف محقق نشد پس جای این سؤال باقی است که آیا مذاکره کردیم یا خیر و آیا اینکه هر چه آنها بگویند و ما بپذیریم مذاکره است یا خیر.

معاون سیاست‌خارجه و امور بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به قطعنامه‌ای که توسط سه کشور فرانسه، انگلیس و آلمان در 25 اسفند 82 در شورای حکام علیه ایران به تصویب رسید اذعان داشت: در این مقطع ایران عضو شورای حکام آژانس بود و این در حالی است که امضاء قطعنامه‌ها با اجماع بوده است، این نشان می‌دهد که خودمان عضو شورای حکام بودیم تصریح کردیم که مجامع بین‌المللی نگران فعالیت‌های هسته‌ای ایران هستند.

وی در ادامه گفت: حال امروز می‌گویند که در آن زمان سیاست خارجه ایران از وضعیت خوبی برخوردار بود در حالی که ما شاهد تصویب این قطعنامه‌ها بودیم و از طرفی آخرین قطعنامه علیه ما در دو سال قبل بود که از 35 کشور 10 کشور رأی ندادند و آنهایی هم که به قطعنامه رأی دادند یا غربی و یا وابسته به جامعه غرب بودند.

* دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی در کتابش آورده که در جریان گفت‌وگوها برخلاف نظر رهبری هم عمل شده است

باقری در ادامه در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سؤالی مبنی بر اظهارات اخیر مسئولان سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای مبنی بر اینکه تمام تعاملات و توافقات با تصویب مقام معظم رهبری بوده است اظهار کرد: مسئول سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در کتاب خود در شش جا آورده که در جریان گفت‌وگوهای هسته‌ای خلاف نظر رهبری هم عمل شده است که البته این ادعای ایشان است.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه مردم خواستار لغو فعالیت‌های هسته‌ای ایران هستند تأکید کرد: این حرف درستی نیست که امروز برخی بیان می‌کنند، چرا که نظرسنجی‌ای که آمریکایی‌ها نسبت به این موضوع داشتند نشان داد 70 درصد مردم ایران موافق استمرار مذاکرات حتی در صورت تشدید تحریم‌ها هستند.

معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی در بخش پایانی سخنانش در پاسخ به سؤالی در مورد اظهارات برخی کاندیداها مبنی بر مذاکره با آمریکا گفت: آنهایی که امروز می‌گویند باید برگردیم به گذشته و گذشته را خوب می‌دانند باید تجدید‌نظر کنند چرا که نتیجه گذشته این بوده که هر چه را داشتیم دادیم ولی چیزی به دست نیاوردیم.

انتهای پیام/7003/ط40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول