اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست امور بیابان منابع طبیعی استان تهران خبر داد

کنترل آلودگی هوای تهران با اجرای پروژه ترسیب / طرح مطالعاتی در دست تهیه است

سرپرست امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران از کنترل آلودگی هوای تهران با اجرای پروژه ترسیب خبر داد و گفت: طرح مطالعاتی این پروژه در دست تهیه است.

کنترل آلودگی هوای تهران با اجرای پروژه ترسیب / طرح مطالعاتی در دست تهیه است

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران، ابوالفضل ناظری در نخستین جلسه هماهنگی که با حضور جمعی از اعضای شوراهای اسلامی، دهیاران و معتمدان روستاهای هدف و مسئولان و دست‏اندرکاران در محل ایستگاه بیابان‏زدایی چاقو برگزار شد، اظهار داشت: سند اجرای پروژه بین‏المللی ترسیب کربن در سال 1390 تهیه و به امضای نماینده وقت مقیم برنامه عمران ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران، استاندار تهران و رئیس سازمان جنگل‏ها، مراتع و آبخیزداری کشور رسید.

وی تصریح کرد: متعاقب تنظیم و امضای سند، مبادله موافقت‏نامه با استانداری تهران برای تخصیص اعتبار لازم انجام شد که هم‏اکنون طرح مطالعاتی پروژه در دست تهیه و پروژه وارد فاز اجرایی شده است.

ناظری افزود: هدف از اجرای این پروژه، استفاده از مشارکت جوامع محلی و توانمندسازی آنان به منظور احیا، مدیریت، توسعه و بهره‏برداری پایدار از منابع طبیعی و نیز توسعه روستایی است.

سرپرست امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران اضافه کرد: در این پروژه با توانمندسازی مردان و زنان، ایجاد مشاغل خرد و تشکیل صندوق خرد اعتباری و جلب مشارکت روستاییان و همچنین بسیج جوامع محلی به خصوص زنان در مدیریت پایدار منابع طبیعی مشارکت کامل و همه جانبه‏ای صورت می‏گیرد.

وی گفت: از آنجا که این پروژه قرار است با مشارکت مردم انجام شود، ضرورت داشت تا در نشستی با اهالی منطقه و جوامع محلی نحوه اجرای این پروژه، اهداف و مزایای آن تشریح شود که به این منظور نخستین جلسه هماهنگی و توجیهی با حضور اعضای شوراهای اسلامی، دهیاران و معتمدان روستاهای هدف برگزار شد.

ناظری مساحت اجرای این پروژه را 70 هزار هکتار ذکر کرد و افزود: طبق بازدیدهای میدانی و مطالعات انجام شده، با در نظر گرفتن وضعیت منطقه از لحاظ بیابانی و مراتع، مشاهده شد که چرای بی‏رویه دام در مراتع باعث تخریب پوشش گیاهی و خاک منطقه و خاک منطقه به فرسایش‏های بادی و آبی حساس شده و اراضی بدون پوشش رو به گسترش است.

وی تصریح کرد: همچنین از طرفی سازگاری رشد گونه آتریپلکس و دارا بودن پتانسیل‏های بالقوه باعث شد تا حوزه شهرستان ملارد برای اجرای عملیات احیایی و توسعه‏ای در اجرای این پروژه، در نظر گرفته شود.

ناظری با بیان این‏که 50 روستا و آبادی در محدوده اجرای این پروژه قرار دارد، خاطرنشان کرد: با اجرای صحیح این پروژه علاوه بر کنترل شرایط بیابان‏زایی و تثبیت خاک، شاهد بازگشت روستاییان به روستاها و جلوگیری از رشد مهاجرت و فقر که خود از مظاهر بیابان‏زایی است، خواهیم بود.

سرپرست امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران افزود: همچنین کنترل آلودگی هوا که ناشی از تراکم بالای آلاینده‏ها و دی‌اکسیدکربن است، با اجرای این پروژه تحقق پیدا می‏کند.

انتهای پیام/2568/ی/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول