اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

وزیر نیرو خبر داد

ساخت سد چم‌شیر با کنسرسیوم ایرانی و فایناس چین به مبلغ 203 میلیون ‌یورو

وزیر نیرو گفت: با استفاده از کنسرسیوم ایرانی و خارجی و فایناس چین به میزان 203 میلیون یورو سد چم‌شیر گچساران ساخته می‌شود.

ساخت سد چم‌شیر با کنسرسیوم ایرانی و فایناس چین به مبلغ 203 میلیون ‌یورو

به گزارش خبرگزاری فارس از گچساران، مجید نامجو در حاشیه افتتاح تونل انحرافی سد چم‌شیر گچساران در گفت‌و‌گو با خبرنگاران این شهرستان اظهار کرد: امروز در این مراسم شاهد انحراف سد چم‌شیر بودیم که با این انحراف عملیات اجرایی ساخت بدنه بتنی ساز آغاز می‌شود.

سد چم‌شیر گچساران 150 هزار هکتار زمین را آبیاری می‌کند

وی افزود: این پروژه یکی از پروژه‌های تأثیرگذار در سه استان بوشهر، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد بوده که با ساخت آن 430 گیگابایت برق تولید کند.

نامجو تصریح کرد: مخزن این سد می‌تواند در کهگیلویه و بویراحمد مورد استفاده آبزی‌پروری و گردشگری قرار گیرد و در پایین دست در بوشهر 40 هزار هکتار و خوزستان نیز 110 هزار هکتار اراضی را تحت پوشش آبیاری و زهی‌کشی  قرار می‌دهد.

وزیر نیرو ساخت به روش RTC  را یکی از خصوصیات بارز این سد عنوان کرد و گفت: این روش جدید بوده و در کشور ما نمونه نداشته است و با استفاده از کنسرسیوم ایرانی و خارجی و فایناس چین به میزان 203 میلیون یور این سد ساخته می‌شود.

نامجو با بیان این‌که این سد ظرف چهار سال به بهره‌برداری می‌رسد، ابراز داشت: معمولا در دره‌های که اجرای روش فضای خاکی مقرون به صرفه نیست و عملیات زیادی می‌برد از روشRTC  استفاده می‌شود زیرا این روش حجم پروژه را کمتر و سرعت آن را بیشتر می‌کند.

وی با اشاره به ساخت این پروژه در کهگیلویه و بویراحمد گفت: راه‌اندازی این سد در این استان سبب ایجاد بسترهای مناسب گردشگری و آبزی‌پروری شده همچنین برق تولیدی از این نیروگاه مورد استفاده مردم این استان قرار می‌گیرد.

نامجو در پاسخ به سئوالی مبنی بر این‌که سد تنگ سرخ در کهگیلویه و بویراحمد راکد مانده است، برنامه وزارت نیرو در این زمینه چیست، گفت: وزارت نیرو یکی  از وزارتخانه‌های است که روش‌های مختلف تأمین منابع مالی را هدف‌گذاری‌کرده و یکی از آن روش‌ها منابع عمومی بوده که از طریق دولت تأمین می‌شود و در حال حاضر محدود شده است.

وی خاطرنشان کرد: با استفاده از طریق انتشار اوراق مشارکت، فاینانس داخلی و خارجی، استفاده از بانک‌ توسعه مانند بانک جهانی در تلاش برای پیشبرد این پروژه‌ها هستیم.

کهگیلویه و بویراحمد مشکل کمبود آب ندارد

وزیر کشور در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس مبنی بر این‌که با توجه به قرار گرفتن 10 درصد آب کشور در کهگیلویه و بویراحمد و وجود ده‌ها سد بزرگ در این استان چرا تخصیص آب 100 درصدی به این استان تعلق نگرفته است، اظهار کرد: ما در کهگیلویه و بویراحمد مشکل آب نداریم، در این استان مشکل عدم استفاده، صحیح و مناسب وجود دارد.

نامجو با بیان این‌که باید این روش‌ها تغییر کند، تأکید کرد: در همین راستا دولت توجه خاصی را در زمینه ساخت سدها به کهگیلویه و بویراحمد داشته و اعتبارات خاص و ویژه‌ای به بخش کشاورزی این استان تزریق کرده است تا نسبت به توسعه باغات و کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گام‌های مهمی برداشته باشد.

وی ادامه داد: انشاءالله با انجام سفر چهارم در جلسه کارگروه کشاورزی که با حضور خود رئیس جمهور در زمینه مسائل کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد بحث می‌شود منابع قابل توجهی برای حل مشکلات این استان در نظر گرفته می‌شود.

انتهای پیام/82014/غ40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول