اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی خبر داد

کاهش 27.27 میلیون مترمکعبی آب‌های زیرزمینی دشت‌ مرند

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی از کاهش 27.27 میلیون مترمکعبی آب‌های زیرزمینی دشت‌ مرند نسبت به سال گذشته خبر داد.

کاهش 27.27 میلیون مترمکعبی آب‌های زیرزمینی دشت‌ مرند

ارسلان هاشمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز درباره وضعیت آب‌های زیرزمینی دشت‌های استان اظهار کرد: در شش ماهه نخست سال آبی جاری(92-91) و مقایسه آن با دوره مشابه در سال آبی گذشته(91-90 ) و درازمدت 9 ساله در شش ماهه اول سال آبی جاری(92-91) در تمام دشت‌های استان به جز دشت کردکندی، تراز آب زیرزمینی و به تبع آن حجم ذخیره مخازن آب زیرزمینی افزایش داشته است.

وی افزود: در این میان، دشت‌های  هادیشهر، آذرشهر و بستان‌آباد به ترتیب با 159 ، 152 و 113 سانتیمتر بیشترین افزایش تراز آب زیرزمینی را داشته‌اند.

هاشمی اضافه کرد: بیشترین افزایش حجم ذخیره مخزن آب زیرزمینی در این مدت در دشت‌های شبستر-صوفیان، تبریز و مرند به ترتیب با مقادیر 18.92، 11.28 و 9.42 میلیون متر مکعب رخ داده است.

وی ادامه داد: تراز و حجم ذخیره  آب زیرزمینی در شش ماهه اول سال آبی جاری نسبت به سال آبی گذشته (91-90) در 9 دشت استان شامل دشت‌های مراغه - بناب، آذرشهر، دامنه‌های شمالی سهند، بیلوردی - دوزدوزان، سراب، شبستر - صوفیان، ملکان، قوریگل و بستان‌آباد افزایش، در دشت شیرامین بدون تغییر و در هفت دشت شامل عجبشیر، تبریز، تسوج ، کردکندی، مرند، هادیشهر و هرزندات کاهش داشته است.

وی بیان داشت: در شش ماهه اول سال آبی 92-91 (که مصادف با دوره مرطوب یا تغذیه آبخوان‌ها است) مقدار تغذیه آبخوان‌های استان برابر 82.22 میلیون مترمکعب است که در مقایسه با مقدار تغذیه در دوره مشابه سال آبی گذشته ( برابر 68.35 میلیون متر مکعب)،حدود 20 درصد و نسبت به درازمدت  9 ساله ( برابر 68.94 میلیون متر مکعب)، حدود 19 درصد افزایش نشان می‌دهد که از جمله دلایل اصلی آن را می‌توان به افزایش میزان بارندگی در شش ماهه اول سال آبی جاری نسبت به دوره مشابه در سال آبی گذشته در اکثر محدوده‌های مطالعاتی  و به تبع از آن افزایش تغذیه آبخوان‌ها اشاره کرد.

وی اذعان داشت: میزان کسری مخازن آب زیرزمینی در اسفندماه 91 نسبت به اسفندماه 90 برابر 57.53 میلیون مترمکعب است که در این راستا دشت مرند با کاهش ذخیره معادل 27.27 میلیون مترمکعب بیشترین کاهش را داشته است؛ از این‌رو باید اقدامات ویژه‌ای جهت بهبود وضعیت آن صورت گیرد.

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان‌شرقی، انتقال آب از حوضه‌های مجاور خصوصاً حوضه ارس،کنترل بیش از پیش برای جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های بهره‌برداری منطقه و در اولویت قراردادن تعدیل پروانه‌های بهره‌برداری چاه‌های منطقه از جمله اقدامات انجام شده برای بهبود وضعیت آب‌های زیرزمینی دشت مرند اعلام کرد. 

انتهای پیام/60002/ذ30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول