اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

‌توسط وزیر نیرو

تونل انحراف سد و نیروگاه چم‌‌شیر گچساران ‌افتتاح شد

لحظاتی پیش و با حضور وزیر نیرو و جمعی از مسئولان کهگیلویه و بویراحمد، تونل انحراف آب سد و نیروگاه چم‌شیر گچساران افتتاح شد.

تونل انحراف سد و نیروگاه چم‌‌شیر گچساران ‌افتتاح شد

به گزارش خبرگزاری فارس از گچساران، صبح امروز مجید نامجو وزیر نیرو به همراه استاندار کهگیلویه و بویراحمد، تعدادی از مدیران کل این استان وارد گچساران شد.

آغاز عملیات اجرایی طرح شبکه آبیاری و زه‌کشی سد چم‌شیر از جمله طرح هایی بود که امروز توسط وزیر نیرو کلنگ‌زنی شد.

علیرضا دائمی معاون وزیر نیرو، سیدحسین صابری‌مقدم استاندار کهگیلویه و بویراحمد، محمدرضا رضازاده مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، نماینده مجری طرح ملی شبکه‌های آبیاری سد کوثر و جمعی از مدیران استانی و شهرستانی نیز در این مراسم حضور داشتند.

مجید نامجو سپس با حضور در سد و نیروگاه چم‌شیر گچساران از مراحل مختلف احداث این طرح بزرگ ملی بازدید کرد و به بررسی روند و مراحل مختلف اجرایی این پروژه پرداخت.

در این بازدید، عملیات تونل انحراف آب سد و نیروگاه چم‌شیر گچساران توسط وزیر نیرو افتتاح شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

با ساخت و آغاز بکار تونل 720 متری سد چم‌شیر، امکان انحراف آب این رودخانه خروشان و آغاز عملیات اجرایی ساخت بدنه این سد فراهم شده است.

به گزارش فارس، سد چم‌شیر با ارتفاع 155 متر از پی، طول تاج 580 متر و مخزنی در تراز نرمال به حجم دو میلیارد متر مکعب، بر روی رودخانه زهره در استان کهگیلویه و بویراحمد، در 25 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان گچساران در حال احداث است.

با احداث سد و نیروگاه چم‌شیر علاوه بر تولید سالانه افزون بر 500 گیگاوات ساعت انرژی برق آبی، ذخیره و کنترل آب رودخانه زهره به میزان 8/1 میلیارد متر مکعب، کنترل سیلاب و تامین آب آشامیدنی بخشی از استانهای جنوبی، بیش از 110 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان‌های فارس، بوشهر، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد آبیاری می‌شود.

کنترل سیلاب‌های مخرب رودخانه زهره و بهبود کیفیت آب این رودخانه، امکان انتقال و فروش آب به کشورهای حوزه خلیج فارس، تأمین آب شرب بخشی از مناطق جنوب کشور، تأمین آب صنعت جنوب و بهبود وضعیت گردشگری در منطقه نفت‌خیز جنوب از دیگر اهداف اجرای این سد است.

انتهای پیام/82014/ش30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول