اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی قزوین خبر داد

آغاز کشت محصول ذرت در اراضی کشاورزی قزوین

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: کشت ذرت دانه‌ای و علوفه در سطح 33 هزار و 400 هکتار از از اراضی کشاورزی این استان آغاز شده است.

آغاز کشت محصول ذرت در اراضی کشاورزی قزوین

حسن جلیلوند امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار داشت: کشت این محصول از نیمه نخست اردیبهشت ماه آغاز و تا نیمه نخست تیر ادامه خواهد داشت.

وی پیش‌بینی کرد که در سال زراعی جاری بیش از 168 هزار تن ذرت دانه‌ای و یک میلیون و 100 هزار تن ذرت علوفه‌ای در استان تولید می‌شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین بیان کرد: با توجه به ارزش و قیمت ذرت علوفه‌ای و دانه‌ای پیش‌بینی می‌شود در زمان برداشت و سایر عوامل مانند محدودیت‌های آبی، از سطح برداشت ذرت دانه‌ای کاسته و به سطح ذرت سیلویی افزوده شود.

جلیلوند کشت در مزارع الگویی با زیر پروژه‌های مقایسه به منظور گزینش ارقام مناسب منطقه از نظر میزان عملکرد، پایداری تولید و روش‌های زراعی، روش‌های نوین آبیاری را روش‌های کشت مختلف کشاورزی حفاظتی و انواع بذر ذکر کرد.

وی به کشت ارقام مختلف این محصول در استان اشاره کرد و گفت: بیش از 90 درصد ذرت استان از ارقام 704 و ارقام خارجی و وارداتی zp677 ،zp678 ،ns770، ns640 ،ns540 ،bc666 ماکسیما که جزو ارقام زودرس و میان‌رس هستند، بیشتر مناسب کشت دوم بعد از برداشت محصولات کشت‌های پاییزه است.

به گفته وی استان قزوین از نظر سطح و تولید ذرت دانه‌ای در رتبه پنجم و تولید ذرت علوفه‌ای رتبه سوم را در کشور به خود اختصاص داده است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اضافه کرد: میزان نیاز بذری استان حدود یک هزار و 100 تن است که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده تاکنون حدود 600 تن بذر 704 تولید شده و مابقی به مرور به استان وارد خواهد شد.

جلیلوند اضافه کرد: سال گذشته حدود 60 هکتار در زمینه تولید بذر هیبرید 704 با تولید 150 تن و رقم ماکسیما در سطح 44 هکتار با تولید حدود 300 تن و رقم ns640 با تولید 30 تن در استان اجرا شد.

به گفته وی با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در راستای تولید بذر در سال جاری در سطح 300 هکتار حدود یک هزار و 200 تن بذر از ارقام داخلی 704 و وارداتی ماکسیما و ns640 تولید خواهد شد.

اتهای پیام/2667/ب20/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول