اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

یک پایگاه خبری در آسیای مرکزی مدعی شد

حادثه «بوستون» و سقوط هواپیمای آمریکایی در قرقیزستان ساخته نهادهای اطلاعاتی آمریکاست

یک پایگاه تحلیلی-خبری در قزاقستان نوشت: حمله تروریستی در بوستون و سقوط هواپیمایی از پایگاه نظامی «ماناس» متعلق به آمریکا در قرقیزستان ساخته نهادهای امنیتی آمریکا به منظور جلب توجه جامعه جهانی به مناطق آسیای مرکزی و منطقه است.

حادثه «بوستون» و سقوط هواپیمای آمریکایی در قرقیزستان ساخته نهادهای اطلاعاتی آمریکاست

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس در دوشنبه، "زاکون.کاز"  با انتشار مطلبی در مورد بازداشت 2 دانشجوی قزاق به اتهام همدستی با «جاهر تسارنایف» متهم به حمله تروریستی در بوستون افزود: آمریکا آسیای مرکزی را منطقه مهم استراتژیک خود اعلام کرده و به این دلیل با هر وسیله‌ای می‌خواهد زمینه نفوذ خود را در این منطقه تقویت کند.

نویسنده این مطلب با اسم «بوریس حسین‌‌آویچ» تصریح کرده است، آمریکا با طرح‌ و انجام این 2 عمل تروریستی قصد داشته است، ضمن تحریک مقامات قرقیز و قزاق، نظر انان را هرچه بیشتر به سوی خود جلب کند.

بنا به تاکید وی، تلاش‌ نظامیان آمریکایی برای پنهان داشتن تصویر اولیه سقوط هواپیما و ممانعت از حضور گروه بازرسان قرقیز برای انجام تحقیقات لازم را می‌توان به طرق مختلف تفسیر کرد.

در ادامه ادامه مطلب آمده‌است، اما نکته مهم و اصلی این است که آمریکایی‌ها با این کار نشان دادند که به طور کامل حقوق دولت قرقیزستان برای کنترل قلمرو خود را نادیده می‌گیرند.

در این گزارش همچنین با انتقاد از رفتار آمریکا در عدم تصمیم برای خروج از ماناس می‌گوید، برای قرقیزستان، استقلالی باقی نمانده است وقتی که نظامیان یک کشور دیگر به نهادهای امنیتی و نظامی قرقیز این حق را نمی‌دهند که حادثه سقوط یک هواپیمای خارجی در خاک این کشور را مورد بررسی قرار دهند؟

این تحلیلگر تصریح کرده که پس از حادثه سقوط هواپیمای نظامی آمریکا در قرقیزستان معلوم شد، مقامات این کشور همچون حادثه بوستن بلافاصله انگشت اتهام را اینبار به سمت جوانان قزاق برده و 2 دانشجوی تبعه قزاقستان را به همراه 2 برادر دیگر چچنی متهم دانسته‌اند.

این تحلیلگر بازداشت یک دانشجوی آمریکایی‌، با عنوان «پیلیپوس» و آزادی وی به قید وثیقه را هم اتفاقی نمایشی می‌داند.

بنا به نوشته این منبع، ربط دادن دو دانشجوی قزاق به حمله تروریستی بوستون را نیز به منظور تحقق اهداف سیاسی و استراتیژی واشنگتن بوده و ایجاد بهانه برای کنترل بیشتر اتباع خارجی و به خصوص دانشجویان از این جمله است.

در مطلب آمده‌ است: دلیل اصلی بدنام‌سازی و مظنون دانستن دانشجویان قزاق این است که زمانی با جاهر تسارنی‌اف عکس یادگاری گرفته‌اند.

در این مطلب با اشاره به افزایش نفوذ آمریکا در اقتصاد قزاقستان تاکید شده که شرکت‌های آمریکایی حالا وارد بخش استخراج معادن شده و تولید هیدروکربن را با نقض قوانین زیست محیطی و نظام تکنولوژیکی بی‌رحمانه انجام می‌دهد.

این پایگاه همچنین افزوده‌ است که، مقامات ایالات متحده به دنبال افزایش نفوذ خود در آسیای مرکزی بوده و در بسیاری از موارد مجبور به تکرار رویدادهایی از قبیل حملات تروریستی و سقوط هواپیماه‌ها هستند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول