اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

/جدیدترین تحولات میدانی و امنیتی سوریه/

درگیری‌های سخت در «ملیحه» و «جوبر» در ریف دمشق/ پیشروی ارتش در حلب و حمص

در ادامه عملیات پاکسازی مناطق مختلف ریف دمشق در جنوب سوریه دو منطقه «ملیحه» و «جوبر» شاهد درگیری‌های سخت و شدید بودند.

درگیری‌های سخت در «ملیحه» و «جوبر» در ریف دمشق/ پیشروی ارتش در حلب و حمص

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق، عملیات نظامی ارتش سوریه در مناطق مختلف ریف دمشق در جنوب سوریه ادامه یافت و دو منطقه «ملیحه» و «جوبر» کانون درگیری‌ها در ریف دمشق بود. از سوی دیگر یگان‌های ارتش در مناطق مختلف حلب و حمص پیشروی چشمگیری داشتند و حمله افراد مسلح به فرودگاه نظامی «ابو الظهور» را خنثی کردند.

  ***آنچه در زیر می‌آید، مشروح تحولات امنیتی و میدانی سوریه به تفکیک مناطق و استان‌ها است***

دمشق و ریف دمشق: ملیحه و جوبر کانون درگیری‌ها در ریف دمشق

یگان‌های ارتش سوریه به پیگرد و تحت و تعقیب عناصر مسلح در منطقه «برزه» در ریف دمشق ادامه دارد که منجر به درگیری‌های سخت و شدید بین دو طرف شد که در نتیجه آن تعدادی از مراکز تجمع افراد مسلح در این منطقه منهدم شد و شماری از افراد مسلح کشته شدند. افزون بر اینکه «خیابان الحافظ» شاهد درگیری‌هایی میان نیروهای ارتش با افراد مسلح بود.

از سوی دیگر با پاکسازی منطقه «ضهر المسطاح» از سوی ارتش سوریه این منطقه، منطقه امن اعلام شد. از «عدرا البلد» نیز گزارش شده که درگیری افراد مسلح با مزارع شمال شرقی عدرا البلد کشته شدن 8 تروریست را درپی داشت.

همچنین یگان توپخانه ارتش سوریه با هدف قرار دادن تعدادی از مقرهای افراد مسلح در مناطق «تل کردی» و «الکوع» در «دوما» را منهدم کردند. این درحالی است که درگیری نیروهای ارتش سوریه با افراد مسلح در مناطق شمالی «دوما» کشته شدن ده‌ها فرد مسلح را درپی داشت.

از سوی دیگر انهدام دو مرکز تجمع افراد مسلح در پشت ساختمان «الخدمات» در «حرستا» کشته شدن 15 فرد مسلح را به دنبال داشت. مناطق «المناشر» و «برج المعلمین» در جوبر در دمشق شاهد درگیری‌های شدید ارتش سوریه با افراد مسلح بود. در جریان درگیری‌های منطقه مابین  «حرملة» و «جوبر» نیز درگیری نیروهای ارتش سوریه با افراد مسلح کشته شدن 6 تروریست را موجب شد. نیروهای مستقر در «سامانه حمل و نقل البولمان» در جوار جوبر نیز ضمن درگیری با دو گروه مسلح در این منطقه 8 تروریست را کشته و شماری را زخمی کردند.

اما کانون درگیری‌های روز گذشته در ریف دمشق را باید منطقه «الملیحة» به شمار آورد که در نتیجه درگیری‌های روی داده ده‌ها نفر از عناصر جهادی تکفیری وابسته به «جبهه النصره» کشته شدند. همچنین نیروهای ارتش سوریه روز گذشته محاصره منطقه «جربا» در جوار منطقه «عباده» در ریف دمشق را آغاز کردند تا عملیات پاکسازی این منطقه را از امروز سه‌شنبه در آن آغاز کنند.

«مزارع شبعا» نیز شاهد درگیری یگان‌های ارتش سوریه با افراد مسلح بود که در جریان آن 20 فرد مسلح کشته شدند و دو دستگاه خودرو مجهز به تیربار سنگین منهدم شد. از سویی یگان توپخانه ارتش سوریه شماری از مراکز تجمع افراد مسلح در مناطق «ببیلا» و «بیت سحم» و اطراف «حجیره» را همزمان با آغاز درگیری‌ها در منطقه «النبک» هدف قرار داده و منهدم کردند.

إدلب: دفع حمله به فرودگاه نظامی «ابو الظهور»

از ادلب در شمال غربی سوریه گزارش می‌شود که نیروهای ارتش سوریه یک کارخانه ساخت بمب در شهر «بنش» در ریف ادلب را هدف قرار داده و منهدم کردند.

همچنین نیروهایی که محافظت از فرودگاه نظامی «ابو الظهور» در ادلب را برعهده دارند، روز گذشته حمله افراد مسلح به این فرودگاه را خنثی کردند که از بخش جنوب غربی این فرودگاه صورت گرفته بود و شماری از افراد مسلح را به قتل رسانده و زخمی و تجهیزات آنها را منهدم کردند.

یگان توپخانه ارتش سوریه نیز چندین مرکز تجمع افراد مسلح در روستاهای «عید البادرة» و «عین السودة» در ریف «جسر الشغور» و همچنین «تفتناز» و «النیرب» و «سرمین» و «معرتمصرین» را هدف قرار دادند و شماری از افراد مستقر در این مراکز را به قتل رسانده و زخمی کردند.

این درحالی است که گزارش شده در نتیجه هدف قرار گرفتن یک مرکز تجمع افراد مسلح در روستای «درکوش» در ریف ادلب 16 فرد مسلح کشته شدند.

طرطوس: بازگشت روال عادی زندگی به «البیضا» و «رأس النبع» و «بانیاس»

نیروهای ویژه گشت و تفحص روز گذشته جسد سه شهروند سوری را در مسیر طرطوس – حمص کشف کردند، بی‌آنکه اطلاعات بیشتری در این ارتباط ارائه دهند.

این درحالی است که یگان‌های گشت و پاکسازی به ماموریت‌های خود در روستاهای «البیضا» و «رأس النبع» و دیگر روستاهای «بانیاس» در ریف طرطوس پس از پایان دومین روز از عملیات نظامی ارتش سوریه در این مناطق ادامه می‌دهند و گزارش شده است که مسیر «طرطوس – بانیاس -  لاذقیة» امروز سه‌شنبه شاهد تردد طبیعی خودروها و منطقه «رأس النبع» شاهد زندگی عادی و طبیعی مردم در آن بود.

حلب: منطقه الشیخ سعید در آستانه اعلام به عنوان منطقه امن

از استان حلب در شمال سوریه و شهری که زمانی پایتخت اقتصادی سوریه به شمار می‌آمد، گزارش شده است که یگان‌های ارتش سوریه چندین مرکز تجمع افراد مسلح در نزدیکی فرودگاه نظامی «منغ» و در نزدیکی «زندان مرکزی» حلب را هدف قرار دادند و شماری از افراد مسلح را کشته و زخمی و تجهیزات آنها را منهدم کردند.

همچنین از «شهر الصناعیه» حلب گزارش شده که نیروهای ارتش سوریه با افراد مسلح در این منطقه درگیر شدند و شماری از آنها را کشته و زخمی و خودروهای مجهز به تیربارهای سنگین آنها را منهدم کردند. مشابه چنین درگیری نیز در مسیر «المسلمیه» روی داد و درپی آن شماری از افراد مسلح کشته و زخمی شدند.

این درحالی است که شماری از یگان‌های ارتش سوریه تلاش دارند پس از پاکسازی کامل منطقه «الشیخ سعید» آن را منطقة امن اعلام کنند.  منطقه «صلاح الدین» نیز شاهد درگیری نیروهای ارتش سوریه با افراد مسلح بود که در نتیجه آن شماری از افراد مسلح کشته و زخمی شدند.

حمص: پیشروی ارتش سوریه  در شهر حمص

روز گذشته شهر حمص به استثنای منطقه قدیمی شهر حمص شاهد سکوت و آرامشی شکننده در راستای پیشروی قابل ملاحظه و چشمگیر یگان‌های ارتش سوریه در این شهر و به ویژه منطقه «وادی السایح» بود که ارتش سوریه موفق شده است، کنترل برخی از نقاط آن را به دست گیرد.

از «باب هود» نیز گزارش شده است که نیروهای ارتش سوریه با افراد مسلح در این منطقه درگیر شدند و یگان مهندسی ارتش سوریه چندمین بمب را در مسیر «الفرقلس – تدمر» خنثی کرد.

همچنین ارتش سوریه در منطقه پاکسازی شده «جوسیه» چندین تونل و مخفیگاه افراد مسلح را کشف و آنها را منهدم کردند. این درحالی است که افراد مسلح پیش از خروج از منطقه جوسیه بخش قابل ملاحظه‌ای از کلیسای «مار الیاس» را تخریب کردند. منطقه جوسیه شهر حمص دارای اکثریت مسیحی است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول