اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

در پاسخ به فارس در امان

صالحی: نوع پاسخ به تجاوزات اسرائیل را مردم و دولت سوریه مشخص می‌کنند

وزیر امور خارجه کشورمان نوع واکنش احتمالی از سوی سوریه به تجاوزات اسرائیل را به تصمیمات ملت و دولت این کشور مربوط دانست و گفت: مردم و دولت سوریه بر اساس منافع و مصالح ملی خود در این باره تصمیم می گیرند و ایران در آن دخالتی نمی‌کند.

صالحی: نوع پاسخ به تجاوزات اسرائیل را مردم و دولت سوریه مشخص می‌کنند

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به اردن، علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان در بدو ورود به امان پایتخت اردن در جمع خبرنگاران به سوال های آنان پاسخ داد.

صالحی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فارس درباره اخبار منتشر شده درباره سفر نخست وزیر قطر به تهران گفت: نخست وزیر قطر هفته آینده برای دیدار با مقامات کشورمان به تهران سفر می کند این سفر در پاسخ به سفر گذشته مقامات تهران به دوحه انجام می شود. از طرف آنها ابراز علاقه شد که سفری به تهران داشته باشند ما نیز از آنها دعوت کردیم و منتظر سفرشان به ایران هستیم 

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این پرسش خبرنگار خبرگزاری فارس که در صورت تداوم تجاوزات رژیم صهیونیستی به سوریه واکنش احتمالی ایران چه خواهد بود، گفت: شیوه واکنش آن به مردم و دولت سوریه مربوط می شود و موضوعی نیست که بخواهیم در آن دخالت کنیم یا توصیه خاصی داشته باشیم آنها با مصلحت اندیشی که خواهند داشت و با دقتی که دارند با در نظر گرفتن منافع ملی شان در این باره تصمیم می گیرند.

وی ابراز امیدواری کرد که هر چه زودتر این بحران در سوریه پایان یابد و معارضه اصیل، نه مزدورانی که به گفته وی در حال حاضر گوی سبقت را از حیوانات ربوده اند با دولت به راه حلی برسند تا شاهد برگشت آرامش و ثبات باشیم.

صالحی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سفرش به اردن و دیدار با مقامات این کشور یکی از اولویت های سیاست خارجی ایران را توسعه و تعمیق روابط با کشورهای همسایه ایران و منطقه دانست و گفت: ایران و اردن یک کمیسیون مشترک اقتصادی دارند که تاکنون 9 جلسه تشکیل داده اند که آخرین آن در سال1387 بوده است.

وی ابراز امیدواری کرد که در این سفر بتواند زمانی را برای اجلاس دهم که در تهران برگزار می شود مشخص کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان روابط اقتصادی ایران با اردن را با توجه به امکانات بالقوه ای که دو کشور دارند در حد بسیار نازلی برشمرد و تصریح کرد که روابط سیاسی دو کشور نیز به ده های گذشته برمی گردد که همواره روابط خوبی داشته ایم البته در یکی دو سال گذشته ممکن است سوء تفاهم هایی پیش آمده باشد که در این سفر با ملاقات هایی که با سران اردنی خواهیم داشت سعی می کنیم به صورت واضح و شفاف نظرات خود را بیان کنیم و رایزنی های لازم را در مورد تحولات سرنوشت سازی که در منطقه در حال رخ دادن است دنبال کنیم.

صالحی درباره پیامدهای تحولات سوریه بر کشورهای منطقه گفت: آثار تحولاتی که در سوریه رخ می دهد بر تمامی کشورهای منطقه مترتب خواهد بود امیدواریم با رایزنی که با مقامات اردن انجام می دهیم بتوانیم با کمک کشوری مانند اردن که از جایگاه مهمی برخوردار است و از همسایه های مهم سوریه محسوب می شود گام هایی بر داریم.

وزیر امور خارجه کشورمان مواضع سیاسی اردن را در قبال سوریه «متوازن» دانست و افزود: در این باره با هم مشورت خواهیم کرد و نظرات یکدیگر را خواهیم شنید و سعی می کنیم به دنبال راه حل مسالمت آمیز که خواسته دو طرف است باشیم.

صالحی با اشاره به 5000 هزار پناهجوی سوریه در اردن گفت: این امر بار سنگینی را بر دوش ملت و دولت اردن گذاشته است.

وی با بیان اینکه آب مورد نیاز این پناهندگان یکی از مشکلات اردن محسوب می شود، افزود: ما پیش از این کمک هایی را به پناهندگان سوری در اردن داشته ایم این بار هم تعهد می کنیم کمک هایی را به آنها در راستای کمک های انسان دوستانه داشته باشیم. آنها نیز خواهران و برادران ما هستند که به دلیل یک بحران مجبور شدند خانه و کاشانه خود را ترک کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان موضوع تروریسم را یکی دیگر از موضوعات مورد مذاکره با مقامات کشور اردن اعلام کرد و گفت: تروریسم تبدیل به یک پدیده شومی شده است که تمام منطقه را متاثر کرده است ما این موضوع را به جد با مقامات اردن در میان خواهیم گذاشت تا بررسی کنیم چگونه می توان این موضوع بسیار مهم را حل کنیم در غیر اینصورت آثاری که در بر خواهد داشت بسیار سنگین خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه به این سفر امید زیادی بسته است خواستار برقراری بهترین روابط با کشورهای همسایه از جمله اردن شد و ابراز امیدواری کرد که این سفر طلیعه سفرهای دیگری از مسئولان دو کشور باشد.

صالحی تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران خواهان بهترین روابط با کشورهای همسایه از جمله اردن است و امیدواریم روابطمان را در ابعاد مختلف اقتصادی، تجاری، سیاسی و فرهنگی گسترش دهیم. 

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان اینکه برخی سعی می کنند موضوع اختلاف شیعه و سنی را مطرح و به آن دامن بزنند ، آن را یک فتنه دانست و از همگان خواست که از آن برحذر باشند و همه ما با مسئولیت های خود جلوی گسترش این فتنه را بگیرند چرا که به گفته وی تعدی که به حریم صحابه بزرگ حضرت رسول (ص) در سوریه رخ داد فتنه بزرگی بود.

صالحی تصریح کرد: حدود هزار و 383 سال است که این صحابه بزرگ در آن منطقه مدفون بوده است و ساکنان اطراف آن همه اهل سنت بوده اند چگونه است که در طول این سال ها هیچ بحثی نبوده و یکباره در برهه اخیر چنین اتفاقاتی رخ می دهد.   

 وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد این مسائل نشان می دهد آنها که خیرخواه امت اسلام نیستند و به دنبال این هستند که امت اسلام را به جان هم بیندازند و توجه گروه های تروریستی را به داخل منطقه جلب کنند و توجه آنها را از غرب به شرق منحرف کنند. این مسئله نیاز دارد که با هوشمندی نسبت به این مسئله واکنش نشان دهیم و هوشیار باشیم که در این دام نیفتیم.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول