اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

شخصیت‌های سوری و فلسطینی در واکنش به بیانیه دمشق در گفت‌وگو با فارس:

بیانیه دمشق پیام اقتدار نظام سوریه به اسرائیل/پاسخ تجاوز بعدی کوبنده خواهد بود

تحلیلگران امور سیاسی و شخصیت‌های سوری و فلسطینی با اشاره به اینکه بیانیه دولت سوریه به تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی پیام اقتدار نظام سوریه را به اسرائیل رساند،‌ تاکید کردند که پاسخ تجاوز بعدی اسرائیل کوبنده خواهد بود.

بیانیه دمشق پیام اقتدار نظام سوریه به اسرائیل/پاسخ تجاوز بعدی کوبنده خواهد بود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق، بیانیه صادره از سوی نظام سوریه پس از تجاوز روز یک‌شنبه هفته جاری رژیم صهیونیستی به مناطقی در جنوب سوریه با واکنش‌ها و تحلیل‌ها و تفسیرهای بی‌شماری مواجه شد که اکثر آنها در این موضوع اتفاق نظر داشتند که این تجاوز بیانگر ارتباط بی‌شک و شبهه رژیم صهیونیستی با گروه‌های تروریستی مسلح فعال در داخل سوریه است.

جبهه مبارزه مردمی فلسطین: بیانیه دمشق هشدار آشکار به رژیم صهیونیستی است

«خالد عبد المجید»، دبیرکل جبهه مبارزه مردمی فلسطین در این ارتباط گفت، بیانیه دولت سوریه که روز گذشته پس از تجاوز رژیم صهیونیستی به این کشور منتشر شد، در واقع هشدار به رژیمی تجاوزگر و تاکیدی بر دور اندیشی و تدبیر رهبران سوریه است.

عبد المجید در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس تاکید کرد که این بیانیه توضیح می‌دهد که بازتاب‌های این تجاوز همانند دیگر تجاوزهای رژیم صهیونیستی به سوریه نخواهد بود، اما این واکنش با اقدامات سریع و آنی همراه نخواهد بود، بلکه بیانگر اولین موضع‌گیری و اولین واکنش به تجاوز اسرائیل خواهد بود.

وی در ادامه افزود: این بیانیه تاکید کرد که هر تجاوز دیگری که از سوی اسرائیل به سوریه صورت گیرد، ممکن است با واکنش‌های بسیار جدی و سخت طرف سوری همراه باشد و آنچه بر قدرت و استحکام این بیانیه تاکید می‌کند، اظهارات ایراد شده و واکنش‌ها صورت گرفته و تحلیل‌های سیاسی انجام شده پس از انتشار آن است.

اما در خصوص استقرار و نشانه گیری موشک‌های سوری به سمت داخل اراضی اشغالی و شلیک آنها در صورت تکرار هرگونه تجاوز صهیونیستی به سوریه دبیرکل جبهه مبارزه مردمی فلسطین تاکید کرد که این اقدامی طبیعی در راستای تکرار تجاوزهای رژیم صهیونیستی است، افزون بر اینکه این امر می‌تواند، عاملی برای جلوگیری از هرگونه تجاوز جدید باشد و به نظر جبهه مبارزه مردمی فلسطین این اقدام می‌تواند، بیانگر موضع واقعی سوریه در قبال دشمن اول این کشور یعنی اسرائیل باشد و در صورت هرگونه تکرار سوریه به آن واکنش فوری و آنی خواهد داد.

عبد المجید همچنین توضیح داد که سوریه تلاش بسیاری داشت تا موجب تشدید اوضاع و سوق یافتن آن به سمت انفجار و گسترش دامنه و تبدیل آن به جنگ منطقه‌ای گسترده و فراگیر نشود و مواضع اتخاد شده در خصوص استقرار موشک‌ها و مسلح کردن مقاومت و تدابیری که در این ارتباط اتخاذ شد، اقداماتی بازدارنده هستند که نشان دهنده قدرت و اقتدار سوریه است و تاکید می‌کند که حکمت و تدبیر سیاسی زمانی به پایان خواهد رسید و دارای زمان و موعد مشخصی است که اگر زمان سرآمدن آن فرا رسد، می‌تواند نه تنها سوریه که منطقه را درگیر جنگ طولانی مدت و سختی کند.

دبیرکل جبهه مبارزه مردمی فلسطین در ادامه افزود: تاکید نظام سوریه بر اینکه تمام گزینه‌ها روی میز مطرح است و تمام احتمالات مد نظر است، دلیلی قدرتمند بر توانمندی سوریه به واکنش و پاسخ است، اما این واکنش محاسبات و زمان و تاملات خاص خود را می‌طلبد.

بسام ابو عبد الله: واکنش سوریه سخت خواهد بود و حکمت سوریه زمان نبرد را مشخص خواهد کرد

اما «بسام أبو عبد الله»، تحلیلگر امور سیاسی تاکید کرد که مسئله اساسی صدور بیانیه نیست، چون واکنش سوریه دارای بازتاب‌های بسیاری خواهد بود و به همین دلیل باید محاسبه شده باشد.

این تحلیلگر امور سیاسی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس ادامه افزود: در صورت تکرار تجاوزهای اسرائیل بدون تردید جنگ منطقه‌ای بزرگی در انتظار منطقه خواهد بود و واکنش نظام سوریه در این بیانیه آشکار و واضح است و در آن تاکید شده که تمام احتمال‌ها و گزینه‌ها مطرح است.

ابو عبد الله در این ارتباط گفت که این بیانیه پیام‌های بسیاری را به طرف‌هایی که باید آن را بشنوند، رساند که برخی از آنها به نظر ما خوش بینانه و برخی دیگر تنها متوجه سران رژیم صهیونیستی است که به مثابه تهدید برای اسرائیل است.

این تحلیلگر امور سیاسی سوری تاکید کرد که بسیاری از مزدوران موساد در داخل سوریه تلاش کردند، از تجاوز صورت گرفته و بنابر دستورات و آموزش‌های اسرائیلی بهره‌برداری کنند.

وی افزود: آنها با دشمن علیه کشورشان همدست شده و توطئه کردند و این در اظهاراتشان پس از این تجاوز به طور کامل آشکار و عیان بود، چه در غیر این صورت هیچ‌گاه پس از این تجاوز شادی نمی‌کردند، اما واکنش سوریه در استقرار موشک‌ها برسر مرزهای سرزمین‌های اشغالی و نشانه گیری آنها به اهدافی در داخل فلسطین اشغالی همه توطئه‌گران را ساکت کرد، چون هرگونه واکنشی مستقیم و سخت و بدون نیاز به کسب دستور و فرمان از مقامات بالا خواهد بود.

ابو عبد الله در ادامه توضیح داد که اسرائیل به خوبی می‌داند که سوریه توان واکنش و پاسخگویی به تجاوزات این رژیم را دارد و بیش از این در قبال این تجاوزها صبر پیشه نخواهد کرد، همان طور که به راحتی خود را درگیر جنگی بزرگ نخواهد کرد و تمام این فتنه‌ انگیزی‌ها و تحریکات نمی‌تواند، عقل و منطق سیاسی سوریه را مختل کند و آن را در محاسباتش به اشتباه بیاندازد و بدون تردید نظام سوریه در هر واکنشی به این عقل تکیه خواهد کرد و استناد خواهد جست.

نماینده پارلمان سوریه: سوریه توان پاسخگویی در چارچوب نقشه‌ای مشخص و معین است

«علی مخلوف»، نماینده پارلمان سوریه نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت که از بیانیه نظام سوریه به طور کامل حمایت و آن را تایید می‌کند و ما به عنوان مردم سوریه چیزی غیر از این بیانیه انتظار نداشتیم، با اینکه در این میان دیدگاه‌ها و مواضعی وجود داشتند که با این بیانیه مخالفت داشتند، اما دیدگاه‌ها هرچه باشد، چه موافق این بیانیه چه مخالف آن ثابت کرد که به عنوان یک ملت و یک پارلمان به نظام و حکومت خود اعتماد و اطمینان داریم و این بیانیه از تمام جهات بیانیه‌ای جامع، فراگیر و حساب شده بود.

مخلوف در خصوص تصمیم نظام سوریه به استقرار موشک‌های خود و هدف گرفتن آنها به سمت سرزمین‌های اشغالی گفت که این نقشه و طرحی درست و حساب شده است که بیانگر قدرت سوریه در واکنش به تجاوزهای رژیم صهیونیستی در هر فرصت و در هر زمان و مکانی است که خود اقتضا کند.

وی درباره گشودن جبهه جولان نیز گفت که تصمیم حکومت سوریه به گشودن این جبهه نزاع سوریه و اسرائیل را بار دیگر به خانه اول آن باز خواهند گرداند، این درحالی است که این باید تاکید کرد که این نزاعی عربی – اسرائیلی نیست، بلکه تنها نزاعی سوری – اسرائیلی است.

مخلوف تاکید کرد که گردان‌ها و نیروهای فلسطینی در مرزهای جولان برای مقابله با حملات یهودیان داخل سوریه [معارضان مسلح] باید مسلح شوند و تا زمانی‌که سلاح در دست مقاومت باشد، واکنش بسیار بزرگ و تاثیرگذار خواهد بود و بر معادله مسلحانه حاکم بر جولان تاثیر خواهد گذاشت.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول