اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به دلیل بروز خشکسالی در مناطق قشلاقی

کوچ زودرس عشایر از فیروزکوه آغاز شد

مدیر امور عشایر شهرستان فیروزکوه از آغاز کوچ زودرس عشایر از شهرستان فیروزکوه به دلیل بروز خشکسالی در مناطق قشلاقی خبر داد.

کوچ زودرس عشایر از فیروزکوه آغاز شد

عین‏الله اسفندیار امروز در گفت‏وگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری فارس در شرق استان تهران افزود: به دلیل بروز خشکسالی در مناطق قشلاقی و مواجهه عشایر با کمبود علوفه، فصل کوچ عشایر از فیروزکوه زودتر از موعد مقرر آغاز شده است.

وی گفت: اقدامات اداره‏های منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست، مبنی بر اتمام مهلت استفاده از مراتع این مناطق تا 15 اردیبهشت ماه و بیرون کردن عشایر از مراتع منطقه به تسریع این فرایند افزوده است.

اسفندیار خاطرنشان کرد: طی دیروز و امروز حدود 15 گله عشایر استان سمنان از ایل‏راه جنب کارخانه سیمان فیروزکوه عبور کرده و به سمت مراتع دماوند، لار و پلور حرکت کردند.

وی افزود: در روز جاری نیز شش گله عشایری از ایل‏راه منطقه نم‏رود واقع در 10 کیلومتری غرب شهر فیروزکوه به سمت مراتع شهرستان دماوند عبور خواهند کرد.

مدیر امور عشایر شهرستان فیروزکوه بیان داشت: در روزهای آینده و با رسیدن عشایر گرمسار، ایل‏راه منطقه امین‏آباد نیز به محل جولان و حرکت دام‏ها و عشایر تبدیل خواهد شد.

گزارش فارس حاکی است؛ وجود 900 خانوار عشایری شامل 600 خانوار بومی و 300 خانوار میهمان از عشایر استان سمنان که همه ساله در 147 یورد (خیل) عشایری در فصل ییلاق مستقر می‏شوند و به تولید انواع و اقسام محصولات لبنی و فرآورده‏های گوشتی و پروتئینی مبادرت می‏ورزند، همچنین عبور سالانه بین 300 تا 500 هزار رأس دام از ایل‏راه‏های فیروزکوه به سوی مراتع ییلاقی دماوند، لار، طالقان، کرج و قزوین، بر اهمیت منطقه فیروزکوه افزوده است.

انتهای پیام/2568/ق20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول