اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس ارشد پیشگیری آسیب‌های اجتماعی:

مقایسه کردن کودکان نوعی حسادت و تنفر بین آنها ایجاد می‌کند

کارشناس ارشد پیشگیری آسیب‌های اجتماعی گفت: از مقایسه کردن آنها بپرهیزید زیرا کودکان تحمل ندارند که به هر دلیلی والدین از یکی‌ راضی باشد و از دیگری ناراضی و این رفتار نوعی حسادت و تنفر را بین آنها ایجاد می‌کند.

مقایسه کردن کودکان نوعی حسادت و تنفر بین آنها ایجاد می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، خانه فرهنگ دولت‌آباد «کارگاه آشنایی با روش‌های حل تعارضات بین فرزندان و همسالان» را با حضور فرهاد عبادی کارشناس ارشد پیشگیری آسیب‌های اجتماعی برگزار کرد.

فرهاد عبادی در ابتدای این کارگاه گفت: اختلافات خواهر و برادرها اجتناب ناپذیر و متداول است و این اختلافات در شکل خفیف خود موجب آزردگی پدر و مادرها می‌شود، با این حال خواهر و برادرها برای یکدیگر زمینه ساز انجام رفتارهای اجتماع پسند نیز هستند و نیازهای روانی یکدیگر را برآورده می‌کند.

کارشناس ارشد پیشگیری آسیب‌های اجتماعی به نظریات روان‌شناسان اشاره کرد و افزود: در مورد اختلاف خواهر و برادرها و دخالت والدین در آن نظراتی ارایه شده، عده‌ای معتقدند که دخالت والدین در مشاجره فرزندان باعث می‌شود در مورد مسئله ای که آگاهی ندارند اظهارنظر کنند و گروه دیگر می‌گویند بدون دخالت والدین کودک قوی‌تر برنده می‌شود و کودک دیگر احساس ناتوانی می‌کند.

عبادی خاطرنشان شد: توجه مستقیم و اندیشیدن به نیازها‌ و خواسته‌های فرزندان و در دسترس بودن والدین از مهمترین نیازهای کودکان به شمار می‌آید و زمانی که والدین به نیازهای مهم کودکان توجه نکنند، آنها‌ به آسیب‌دیدگی روحی دچار می‌شوند که به صورت ناامیدی و بی‌اعتنایی بروز می‌کند.

وی افزود: کودکی که نسبت به توجه والدین خود احساس نیاز می‌کند، به طور طبیعی ولی در شرایطی دور از انتظار والدین احساس درونی و نهفته خود را آشکار می‌سازد و احساساتی که به شکل گریه کردن، خندیدن، بدخلقی، عرق کردن، لرزیدن، دعوا کردن بروز می‌کند و به منظور جلب توجه و رضایت پدر و مادر آشکار می‌شود.

کارشناس پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بگو مگوهای فرزندان را به سه گروه مزاحم، لفظی و مخرب تقسیم کرد و گفت: بگومگوها زمانی شروع می‌شود که بچه ها کسل یا ناراحت باشند و بگومگوهای مزاحم پر سروصدا هستند و بی‌دلیل شروع می‌شوند، سریع نیز تمام می‌شوند و معمولا آسیب یا صدمه‌ای به دنبال ندارند.

عبادی به روش‌های حل اختلافات بین فرزندان اشاره و تصریح کرد: به نیازهای عاطفی کودکتان پاسخ مناسبی بدهید، به این معنی که در طول روز فارغ از لحظات معمول زندگی، چند ساعتی با آنها صحبت کنید و شنونده اظهارات و احساسات آنها‌ باشید، با این روش احساس فرزندان‌ درباره توجه شما به آنها خدشه‌دار نمی‌شود و مطمئن می‌شوند که برای والدین خود اهمیت دارند.

وی افزود: پیش از شروع و ادامه یافتن درگیری، راحت‌تر می‌توان اضطراب و ناراحتی موجود را برطرف ساخت و اگر نتوانستید به موقع حاضر شوید از فرزندانتان عذرخواهی کنید.

کارشناس برنامه گفت: هرگز رفتارهای خوب یکی را به رخ دیگری نکشید، به بیان دیگر از مقایسه کردن آنها بپرهیزید زیرا کودکان تحمل ندارند که به هر دلیلی والدین از یکی‌ راضی باشد و از دیگری ناراضی و این رفتار نوعی حسادت و تنفر را بین آنها ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: اگر والدین می‌دانند مقصر چه کسی است بدون جانبداری از دیگری، با مقصر صحبت کرده و او را تنبیه نکنند چون این کار به اختلاف دامن می‌زند و والدین باید دعواهای جزئی را نادیده بگیرند زیرا اغلب کودکان این دعواها را برای جلب توجه والدین انجام می‌دهند.

کارشناس ارشد پیشگیری آسیب‌های اجتماعی در پایان تصریح کرد: کودکان از رفتارهای بد به عنوان حربه‌ای برای جلب توجه والدین استفاده می‌کنند و وقتی کودک رفتار شایسته و خوبی از خود نشان می‌دهد کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، در عوض وقتی رفتارهای بد و ناشایست از کودکان سر می‌زند والدین به آنها توجه بیشتری می‌کنند.

انتهای پیام/2462/ط40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول