اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مشروح/ ولایتی در جمع دانشجویان دانشگاه قم:

‌تفرق میان اصولگرایان مطلوب دلسوزان نظام نیست / همه مایلند یک نفر به میدان بیاید

کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری گفت: یکی از مشکلاتی که در انتخابات پیش رو وجود دارد تفرق میان اصولگرایان است؛ این تعدد و تفرق مطلوب هیچ انسان دلسوزی نیست و همه مایل هستند از میان اصولگرایان یک نفر به میدان بیاید.

‌تفرق میان اصولگرایان مطلوب دلسوزان نظام نیست / همه مایلند یک نفر به میدان بیاید

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، علی‌اکبر ولایتی در نشست گفتمان یازدهم که در تالار شیخ مفید دانشگاه قم برگزار شد اظهار کرد: اسلامی‌سازی علوم یک ضرورت است زیرا جهان‌بینی دانشمندان مسلمان در تمام رشته‌ها تفاوت‌‌هایی اساسی با علوم غربی دارد.

وی افزود: انقلاب اسلامی ایران از قم شروع شد و امیدواریم تحول در علوم دانشگاهی هم از همین شهر و از میان دانشگاه‌های قم صورت گیرد.

بخش بعدی این جلسه به پرسش و پاسخ اختصاص داشت.

سوال نخستی که از ولایتی صورت گرفت در ارتباط با ائتلاف پیشرفت بود که وی در پاسخ گفت: یکی از مشکلاتی که در انتخابات پیش رو وجود دارد، تفرق میان اصولگرایان است؛ این تعدد و تفرق مطلوب هیچ انسان دلسوزی نیست و همه مایل هستند از میان اصولگرایان یک نفر به میدان بیاید.

کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری با بیان اینکه اصولگرایی یک مارک خاص بر پیشانی عده‌ای معدود نیست عنوان داشت: برخی افراد در گذشته مسئولیت‌های مختلفی از ریاست جمهوری تا پایین‌تر داشته‌اند اما در عمل نشان داده‌اند به طور کامل به مبانی اصولگرایی پایبند نبوده‌اند بنابراین برای جلوگیری از تفرق کاندیداها روی به ائتلاف آوردیم و من هم بانی این امر بودم.

وی ادامه داد: در ابتدا دیدارهایی با قالیباف و حداد عادل داشتم و پس از آن نیز دیدارهای متعددی با اعضای ائتلاف پنج نفره صورت گرفت و بسیار امیدوار هستیم که در آستانه انتخابات تنها یک کاندیدا داشته باشیم.

ولایتی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر تفرق در میان نامزدهای اصولگرا با وجود کاندیداهای مستقل بیان داشت: این امر سبب می‌شود مانند انتخابات سال 84 آراء شکسته شده و در دور دوم ممکن است شرایطی به وجود آید که مطلوب نباشد در حالیکه امروز به یک حکومت مقتدر در داخل و خارج کشور نیازمندیم.

سوال دیگری که از ولایتی شد در مورد اختلاف میان اصولگرایان بود که وی خاطرنشان کرد: برخی اخبار منتشر شده شایعه است و این کار توسط افرادی صورت می‌گیرد که اتحاد میان اصولگرایان را بر نمی‌تابند.

کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری در جواب به سوال دیگری با موضوع حل مشکلات اقتصادی در دولت آینده عنوان داشت: در حال حاضر مشکلات زیربنایی و اساسی در حوزه اقتصاد داریم؛ کشور زمانی در این عرصه پیشرفت می‌کند که تولید مبنای اقتصاد قرار گیرد اما امروز اقتصاد ما بیشتر بر مبنای توزیع و مصرف بنا شده است.

وی افزود: اشکال دوم اقتصاد ایران این است که اصل 44 قانون اساسی به درستی اجرا نشده است؛ تفسیری که رهبر معظم انقلاب از این اصل داشتند هنوز اجرا نشده زیرا بر اساس این طرح باید دولت بر امور نظارت کرده و مردم اقتصاد را در دست بگیرند.

ولایتی با بیان اینکه این مشکلات مربوط به دولت‌های اخیر نیست گفت: در حال حاضر از جیب مردم هزینه ضعف کارخانه‌های دولتی پرداخت می‌‌شود در حالیکه تصدی‌گری اقتصاد باید به مردم واگذار شود.

کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری با تاکید بر خارج شدن دولت از تصدی‌گری در اقتصاد بیان داشت: با این حال لازم است دولت در برخی حوزه‌ها مانند دفاع و سلامت حضور داشته باشد و نیروهای متخصص را برای این عرصه‌ها تربیت کند؛ یکی از مشکلات دانشگاه‌های ما هم این است که متناسب با نیاز کشور به تربیت کارشناس نمی‌پردازند و افراد برای مسئولیت‌پذیری باید دوره‌های تخصصی را بگذرانند.

وی ادامه داد: دولت باید برنامه‌های مصوب مجلس را به مرحله اجرا درآورد؛ دولتی که در آینده جانشین مدیریت فعلی خواهد شد با برخی مشکلات فوریتی مانند بیکاری، تورم و گرانی و نیز کاهش ارزش پول و بی ثباتی در بازار روبرو می‌شود.

ولایتی با بیان اینکه تحریم‌های خارجی هم بر اقتصاد ایران تاثیر گذاشته‌اند عنوان داشت: همه این تحریم‌ها تقصیر بیگانگان نیست بلکه اگر ما بهتر کار کرده و قطعنامه‌های شورای امنیت را کاغذپاره قلمداد نمی‌کردیم می‌توانستیم از تصویب تحریم‌ها جلوگیری کنیم؛ بنا به تجربه کارهای سیاسی که داشته‌ام می‌گویم این تحریم‌ها را هم می‌شد و می‌شود مدیریت کرد زیرا در زمان جنگ تحریم‌های شدیدتری علیه جمهوری اسلامی اعمال شد اما کشور در همان زمان هم بسیار متفاوت از دوره کنونی اداره شد.

کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری با بیان اینکه اجرای برنامه‌های مجلس که پشتوانه‌های محکم چشم‌اندازی و برنامه‌ای دارد باید در دستور کار قرار گیرد گفت: می‌توان طی مدتی نه چندان طولانی از پیشرفت بحران اقتصادی جلوگیری کرد و اثرات آن را کاهش داد که ما برنامه‌هایی برای این منظور داریم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی ارتباط با آمریکا اظهار کرد: ایالات متحده هم کشوری مانند سایر کشورهاست؛ در دوران پیش از انقلاب آمریکا همه کاره ایران بود به طوری که مهمترین شغل کشور، کار در سفارت ایران در واشنگتن محسوب می‌شد.

وی افزود: انقلاب اسلامی ایران علاوه بر سرنگونی استبداد داخلی، دست استعمار خارجی را هم قطع کرد و آمریکا هم هنوز حاضر نیست منافع آنچنانی خود را در ایران از دست بدهد بنابراین مادامی که این نوع دیدگاه در مورد ایران از سوی آمریکا وجود داشته باشد شرایط همین خواهد بود.

کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری با بیان اینکه امروز آمریکا از زمان اشغال عراق ضعیف‌تر شده است گفت: در عین حال ایران هم قوی‌تر شده و گفت‌وگوها باید بر اساس احترام و حقوق متقابل صورت گیرند؛ به نظر من به تدریج دنیا و آمریکا به این حقیقت که استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای حق ایران است می‌رسند و ما نیز در مقابل باید با تدبیر عمل کنیم.

سوال بعدی از ولایتی در مورد نظرش در ارتباط با تکنوکراسی و تکنوکرات‌ها بود که وی در جواب خاطرنشان کرد: هرگاه پسوند کراسی پس از عبارتی بیاید به معنای سلطه و حاکمیت است؛ تکنوکراسی هم به معنای حاکمیت تکنیک بر جامعه یا به عبارتی سلطه ماشین بر مردم است.

ولایتی با بیان اینکه این تعریف از تکنوکراسی در شأن جامعه ما نیست گفت: هرگاه انسان در خدمت ماشین درآید ارزش خود را از دست می‌دهد و قربانی صنعت و مصرف خواهد شد.

کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری در پاسخ به سوال دیگری در مورد نقاط قوت و ضعف دولت‌های نهم و دهم بیان داشت: تحرک و تلاش در راستای توزیع بهتر امکانات از جمله نقاط قوت این دولت‌ها محسوب می‌شود؛ در مورد نقاط ضعف هم می‌توان به عدم توجه لازم به قانون اشاره کرد و هر دولتی که در آینده بر سر کار می‌آید باید رمز موفقیت خود را بر اجرای صحیح قانون بداند.

مشکلات فرهنگی و بحث عفاف و حجاب و نیز تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها موضوع سوال بعدی از ولایتی بود که او در جواب اظهار داشت: انقلاب اسلامی به معنای بازگشت به ارزش‌های دینی است؛ یک تمدن تبلور فرهنگ محسوب می‌شود و دین هم رکن اصلی یک جامعه فرهنگی خواهد بود. هرگاه انقلاب از عامل به وجود آورنده خود دور شود به همان نسبت از درون دچار پوسیدگی خواهد شد.

وی افزود: حجاب یک اصل مسلم اسلامی بوده و شهید مطهری بهترین مشخصات یک حجاب اسلامی را به صورت پژوهشی منطقی در کتابش آورده است؛ آنچه امروز به صورت بی بند و باری در جامعه دیده می‌شود گویای عدم کار اساسی فرهنگی در زمینه حجاب است.

جریان انحرافی موضوع سوال دیگری بود که از ولایتی صورت گرفت و وی هم در پاسخ بیان داشت: هر کس از خط مستقیم اسلام و انقلاب که توسط رهبری تعیین می‌شود انحراف پیدا کند منحرف خواهد بود؛ اگر منظور سوا‌ل‌کننده همین جریان خاص است باید گفت این افراد باید به همان مسیر رهبری باز گردند و اگر غیر از این باشد مقبولیتی در میان مردم نخواهند داشت.

کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری در جواب به سوالی مبنی بر چگونگی و دلیل گرد هم آمدن سه نفر در ائتلاف پیشرفت خاطرنشان کرد: همه انسان‌ها تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند و برای اداره صحیح جامعه باید به جذب حداکثری و دفع حداقلی بیندیشیم؛ در این ائتلاف هر یک از افراد ممکن است دارای نقاط ضعف و قوتی باشند اما مهم این است که بر روی یک سری اشتراکات یعنی مبانی اصولگرایی به توافق برسیم.

وی ادامه داد: برای رسیدن به یک نفر در انتخابات شیوه‌هایی چون نظرسنجی و نیز توجه به نظر کسانی که راهبری جامعه ما را از ابتدا بر عهده داشته‌اند یعنی علما و روحانیت مهم و سخن آنها فصل‌الخطاب است؛ مقبولیت و مشروعیت به نظر مردم و بنابر معیارهایی است که علما تعیین می‌کنند؛ به هر تصمیم مشترکی که جامعه مدرسین و جامعه روحانیت برسند عمل می‌کنیم.

ولایتی در جواب به سوال دیگری با موضوع کناره‌گیری از انتخابات سال 84 عنوان داشت: در آن زمان گفتم ما عهدی با هم داشتیم که به همان دلیل کناره‌گیری کردم اما اینکه ستادهایم را در اختیار آقای هاشمی قرار داده باشم صحت ندارد.

کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری گفت: اصل قضیه در آن زمان این بود که با مرحوم آیت‌الله آقا‌‌مجتبی تهرانی دیداری داشتم؛ ایشان به من گفتند واجب است در انتخابات شرکت کنید و تلاش‌هایی هم کرد که آقای هاشمی وارد انتخابات نشود و با ایشان هم صحبت کرد؛ هاشمی هم عنوان کرده بود در صورتی نمی‌آیم که از میان اصولگرایان فقط ولایتی در صحنه باشد؛ آیت‌الله تهرانی هم با همه نامزدها صحبت کردند و همه قبول کردند الا یک نفر و به این صورت پروژه ایشان موفقیت‌آمیز نبود.

انتهای پیام/78004/ش/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول