اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در جلسه فوق‌العاده مدیریت بحران استان زنجان عنوان شد

سرما 5 برابر زلزله ورزقان در زنجان خسارت برجا گذاشت

مدیرکل جهاد کشاورزی زنجان با اشاره به اینکه خسارت زلزله ورزقان حدود 100 میلیارد تومان اعلام شده است، گفت: جمع‌بندی اولیه نشان می‌دهد که سرما پنج برابر این حادثه به محصولات کشاورزی استان زنجان خسارت وارد کرده است.

سرما 5 برابر زلزله ورزقان در زنجان خسارت برجا گذاشت

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، محمدرضا نهاوندی‌پور بعدازظهر امروز در جلسه ستاد مدیریت بحران استان زنجان با اشاره به سرمای دو روزه در پنجم و ششم اردیبهشت ماه اظهار داشت: بر اساس بررسی‌ها این سرما در ماه دوم فصل بهار طی 40 سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

وی برآورد اولیه میزان خسارت‌ها را در روزهای نخست سرمازدگی در حدود 470 میلیارد تومان اعلام و اضافه کرد: بررسی دقیق خسارت‌ها با مراجعه به کشاورزان ادامه دارد.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان زنجان بر لزوم چاره‌اندیشی برای جبران خسارت‌های سرما‌زدگی محصولات کشاورزان تاکید کرد و گفت: اقدام به موقع در این مورد از کوچ کشاورزان جلوگیری می‌کند.

وی از خسارت صددرصدی تا مقطع کنونی به باغ‌های انگور استان زنجان خبر داد و افزود: 116 هزار هکتار از باغ‌های انگور استان خسارت 60 تا 80 درصدی را متحمل شده است.

نهاوندی‌پور با اشاره به اینکه میوه‌های هسته‌دار در سرمای دو روزه اردیبهشت ماه خسارت عمده دیده‌اند، اضافه کرد: باغ‌های زردآلو، شلیل، هلو، آلو و زردآلو جزو محصولاتی هستند که خسارت صددرصدی به آنها وارد شده است.

وی ادامه داد: 6 هزار هکتار باغ‌های سیب و گلابی استان زنجان در سرمای پنج درجه زیر صفر روزهای پنجم و ششم اردیبهشت ماه خسارت 80 درصدی را متحمل شده‌اند.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان زنجان گردو و بادام را را دیگر محصولاتی اعلام کرد که در سرمای اردیبهشت ماه به صورت صددرصد آسیب دیده است و فقط درختان شهری و کنار دیوارها از سرما جان به در برده‌اند.

وی از خسارت 20 درصدی به دو محصول زیتون و انار در شهرستان طارم خبر داد و گفت: خسارت‌ها به این دو محصول جزئی بوده است.

نهاوندی‌پور تصریح کرد: سرمای اردیبهشت ماه به 34 هزار و 315 هکتار از باغ‌های استان زنجان 5 هزار و 232 میلیارد ریال خسارت وارد کرده است.

وی خسارت وارد شده به کشاورزان استان زنجان طی دو روز سرما را پنج برابر زلزله ورزقان اعلام کرد و گفت: این خسارت‌ها 100 برابر خسارت وارد شده در زلزله سیستان و بلوچستان بوده است.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان زنجان از وارد شدن خسارت به محصولات جالیزی استان زنجان خبر داد و افزود: 163 هزار هکتار از محصولات زراعی استان خسارت 15 تا 20 درصدی را متحمل شده‌اند.

وی اضافه کرد: با خسارت وارد شده به محصول گوجه‌فرنگی در طارم، دیگر شاهد عرضه بهاره این محصول به بازار نخواهیم بود.

نهاوندی‌پور به گزارش‌های هواشناسی اشاره و تصریح کرد: بارش‌های سال‌جاری در سطح استان زنجان نسبت به سال گذشته در همین مدت کاهش داشته و از 298 میلی‌متر به 219 میلی‌متر رسیده است.

وی با بیان اینکه بر اساس پیش‌بینی‌ها طی چند روز آینده استان شاهد بارش باران خواهد بود، ادامه داد: اگر این بارش‌ها روی دهد می‌تواند به محصولات دیم استان کمک شایان توجهی بکند و گرنه این محصولات شاهد خسارت‌های غیر قابل جبرانی خواهد بود.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه با بارش‌های مناسب فصل پاییز محصولات دیم استان به خوبی رشد کرده و سبز شده‌اند، افزود: با خشکسالی اسفند ماه و ادامه آن طی دو ماه فروردین و اردیبهشت احتمال وارد شدن خسارت‌های غیر قابل جبران به این محصولات وجود دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پوشش کم بیمه برای محصولات کشاورزی و باغی گفت: بیمه محصولات کشاورزی باغی در استان مشکلاتی دارد که عدم تناسب بین غرامت و تعرفه بیمه‌گذار یکی از آنها است.

نهاوندی‌پور تاکید کرد: میزان پوشش بیمه محصولات کشاورزی و باغی در سطح استان زنجان منطبق با برنامه پنجم توسعه کشور نیست.

وی تعداد بیمه‌گذاران فعال در سطح استان زنجان را ناکافی دانست و افزود: مصوبات این جلسات در مورد این بخش عملیاتی نشده است.

انتهای پیام/73004/ش‌40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول