اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از مشکلات عشایر فیروزکوه گزارش می‏دهد

عشایر فیروزکوه؛ در پیچ و خم کمبود اعتبارات و ناهماهنگی‏ها

کاهش اعتبارات تخصیصی به عشایر در سال‏های اخیر همراه با برخی ناهماهنگی‏های بین‏بخشی دستگاه‏های دولتی، منجر به بروز مشکلات متعددی برای عشایر در منطقه فیروزکوه شده است.

عشایر فیروزکوه؛ در پیچ و خم کمبود اعتبارات و ناهماهنگی‏ها

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، شهرستان فیروزکوه به دلیل برخورداری از مراتع غنی و پربار از قدیم‏الایام مقصد ییلاقی بسیاری از عشایر بومی و میهمان از شهرستان‏های و استان‏های هم‏جوار بوده است.

وجود 900 خانوار عشایری شامل 600 خانوار بومی و 300 خانوار میهمان از عشایر استان سمنان که همه ساله در 147 یورد (خیل) عشایری در فصل ییلاق مستقر می‏شوند و به تولید انواع و اقسام محصولات لبنی و فرآورده‏های گوشتی و پروتئینی مبادرت می‏ورزند، تنها بخشی از ویژگی‏های عشایری فیروزکوه است.

عبور سالانه بین 300 تا 500 هزار راس دام از ایل‏راه‏های فیروزکوه به سوی مراتع ییلاقی دماوند، لار، طالقان، کرج و قزوین، بر اهمیت این منطقه افزوده است.

بروز برخی مسائل و مشکلات که عموماً به دلیل توجه نکردن به این قشر، نیازهای اساسی و مشکلات مبتلابه آنان و همچنین نبود هماهنگی‏های بین‏بخشی لازم بین دستگاه‏های متولی در امور عشایر بروز و ظهور یافته، امروز فعالیت اقتصادی و اجتماعی این قشر زحمت‏کش را با چالش‏های اساسی مواجه ساخته است.

 

* نبود مراتع میان‏بند؛ معضل تعلیف دام‏ها در زمان کوچ

قربان اسفندیار، رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی عشایری شهرستان فیروزکوه و از عشایر روستای بزرگ لزور، نبود مراتع میان‏بند را از مهم‏ترین مشکلات فراروی عشایر در منطقه عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: همه ساله پروانه چرا در مناطق ییلاقی فیروزکوه تا نیمه نخست مهر ماه و در مناطق قشلاقی استان سمنان تا پانزدهمین روز از آذر ماه صادر می‏شود.

رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی عشایری شهرستان فیروزکوه افزود: به دلیل نبود مراتع میان‏بند و مشکلات تغذیه دام‏ها در زمان کوچ، این امر سرگردانی عشایر را به دنبال دارد.

اسفندیار بیان داشت: در این راستا، معمولاً عشایر به استفاده از مراتع پس‏چرا یا اجاره برخی مزارع برای تعلیف دام‏ها مبادرت می‏کنند که هزینه‏های گزافی را برای آنان به دنبال دارد.

 

*ایل‏راه‏ها و ثبت در دفتر روزنامه رسمی قوه قضائیه

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، در مجموع 100 هکتار از زمین‏های منابع طبیعی شهرستان فیروزکوه به منظور تعریض راه‏های مواصلاتی، ایجاد فضای سبز در مسیر جاده‏ها و احداث کولاک‏گیر منطقه گدوک امسال در اختیار وزارت و شهرسازی قرار گرفته است.

به منظور احداث واحدهای راهدارخانه جدید در گردنه‏های برف‏گیر بشم و گدوک و راهدارخانه ارجمند نیز در مجموع 300 متر مربع از زمین‏های منابع ملی به راه و شهرسازی واگذار شده است.

ایل‏راه‏های شهرستان فیروزکوه نیز در دفتر روزنامه رسمی قوه قضائیه به ثبت رسیده است و با این اقدام، از هرگونه تعرض به ایل‏راه‏ها جلوگیری می‏شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، دام‏هایی که از کویر استان سمنان به مناطق ییلاقی طالقان، کرج، دماوند، قزوین، لار، نور، بلده، پلور و حاشیه هراز کوچ می‏کنند، باید از ایل‏راه‏های شهرستان فیروزکوه عبور کنند.

وجود حدود 400 کیلومتر راه عشایری در سطح شهرستان فیروزکوه نشان‏دهنده گستردگی و وسعت زیاد شهرستان فیروزکوه است.

 

* انسداد ایل‏راه‏ها و مشکلات تردد دام‏ها و عشایر

اکبر قندالی، از عشایر گرمسار که همه ساله ایل‏راه منطقه امین‏آباد فیروزکوه را برای حضور در مناطق ییلاقی شهرستان و حرکت به سوی سایر مناطق ییلاقی شهرستان‏های همجوار انتخاب می‏کند، با ابراز گلایه‏مندی از واگذاری بی‏رویه منابع ملی توسط اداره منابع طبیعی تصریح کرد: هم‏اینک دو ایلراه اصلی شهرستان واقع در مناطق امین‏آباد و همچنین حوالی کارخانه سیمان فیروزکوه به بخش خصوصی واگذار شده است.

وی گفت: این امر منجر به مسدود شدن ایل‏راه‏ها در این مناطق شده و تردد دام‏ها و عشایر میهمان را با مشکل مواجه ساخته است.

قندالی اضافه کرد: هم‏اکنون توسعه و ساخت جاده‏ها و اتوبان‏ها بدون احداث زیرگذرهای مناسب برای احشام در مسیر ایل‏راه‏ها، مشکلات عشایر را در زمان کوچ دوچندان کرده است.

وی تاکید کرد: به نظر می‏رسد در این زمینه پیش از هرگونه اقدام، باید با استعلام از امور عشایر هر منطقه و شهرستان و مشخص کردن دقیق مناطق عبور دام‏ها، به احداث زیرگذرهای مناسب از سوی اداره مسکن و شهرسازی مبادرت کرد؛ نکته‏ای که تاکنون مغفول مانده است.

 

* درگیری با محیط‏بانان در برخی مناطق عشایری

حسین کلیچ، از عشایر روستای طرود فیروزکوه از درگیری‏ها و مزاحمت‏های گاه و بی‏گاه برخی محیط‏بانان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان گلایه کرد و گفت: چند صباحی است ماموران این نهاد به بهانه‏های مختلف از جمله قرار داشتن مراتع ییلاقی در مناطق شکار ممنوع یا حفاظت شده، مزاحمت‏هایی را برای عشایر در مناطق ارجمند، کاوه ده و برخی دیگر از مناطق قشلاقی به وجود می‏آورند.

وی ادامه داد: حمله‏ور شدن به سوی دام‏ها با موتورسیکلت، بیرون راندن عشایر از مراتع و . . .، از جمله این مزاحمت‏هاست که در چند مورد به طرح دعوی و ارائه شکایت به دادگاه نیز منجر شده است.

حسین چهارپاشلو، یکی دیگر از عشایر روستای طرود با تایید این مطلب تصریح کرد: در سنوات اخیر این موارد و آزار و اذیت محیط‏بانان به خصوص در فصل بهار به اوج خود رسیده است که خواستار تعیین تکلیف قانونی و قضایی موضوع هستیم.

 

* کمبود اعتبارات دولتی و ضعف در خدمات‏رسانی به عشایر

عین‏الله اسفندیار، مدیر امور عشایر شهرستان فیروزکوه در این رابطه به خبرنگار فارس گفت: متاسفانه آمارها حکایت از کاهش روزافزون تعداد دام‏های عشایر در منطقه دارد.

وی گفت: افزایش هزینه‏های تولید، عدم صرفه اقتصادی و مسائلی که دولت به عنوان متولی اصلی به خصوص در بحث واگذاری‏ها از جمله در توسعه شهرها، آزادراه‏ها، ساخت منازل مسکونی مهر، صدور پروانه چرای مراتع و . . . در آن دخیل بوده است، به معضلات فعالان این عرصه سنتی تولیدی افزوده است.

اسفندیار تصریح کرد: در شهرستان فیروزکوه به عنوان یک منطقه ییلاقی که در فصول گرم سال پذیرای عشایر بومی و میهمان است، اعتبارات تخصیصی به عشایر بسیار کم است؛ به طوری که خدمات‏رسانی مناسبی را نمی‏توان برای این قشر فراهم ساخت.

مدیر امور عشایر شهرستان فیروزکوه اظهار داشت: مجموع اعتبارات تخصص یافته به امور عشایر شهرستان در سال گذشته، فقط 800 میلیون ریال بوده است که مصروف مواردی همچون توزیع سوخت فسیلی، نگهداری ایل‏راه‏ها، تامین آب شرب، آبرسانی سیار به عشایر، احداث یک باب حمام خورشیدی و احداث سه فقره چراغ روشنایی معابر خورشیدی برای آنان شده است.

اسفندیار افزود: مبلغ این اعتبارات در سال 90 نیز 800 میلیون ریال بوده است که با توجه به خیل انبوه عشایر منطقه نمی‏توان خدمات‏رسانی و سرویس‏دهی مناسبی را به آنان ارائه داد.

گزارش فارس حاکی است؛ ایل‏های سنگسری، سرخه‏ای، افتری، مؤمن‏آبادی، اوصانلو و الیکایی مهم‏ترین ایلات منطقه فیروزکوه هستند که قشلاق عشایر بومی، شهرستان سمنان است و در فصل زمستان به آنجا کوچ می‏کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، شهرستان فیروزکوه در منتهی‏الیه شمال‏شرقی استان تهران واقع شده ‌است و این شهرستان از شمال و شرق به استان مازندران، از جنوب و جنوب شرقی به استان سمنان و از غرب به شهرستان دماوند محدود می‌شود.

فیروزکوه در مسیر شاهراه‏های ایران قرار گرفته و جزو شهرهای بین راه‏های ترانزیتی محسوب می‏شود و از مسائل قابل توجه در این منطقه، صعب‏العبور بودن آن است.

فیروزکوه در بین سه گردنه معروف و برف‏گیر کشور قرار دارد؛ از طرف تهران، گردنه امین‏آباد و از طرف سمنان به گردنه بشم منتهی می‏شود؛ اما خطرناک‏ترین و پرحادثه‏ترین گردنه منطقه، گردنه گدوک است که به ناحیه شمال کشور ختم می‏شود.

انتهای پیام/2568/ت40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول