اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار آذربایجان‌شرقی:

برخورد کاسبکارانه با موضوع علم و دانش باعث حضور فارغ‌‌التحصیلان بیکار شده است

استاندار آذربایجان‌شرقی ‌گفت: متاسفانه از زمانی که با موضوع علم و دانش کاسبکارانه برخورد شده بدون در نظر گرفتن مسایل اجتماع و نیازمندی‌های کشور شاهد فارغ‌التحصیلانی هستیم که زمینه استفاده از توانایی‌های آنها به وجود نیامده است.

برخورد کاسبکارانه با موضوع علم و دانش باعث حضور فارغ‌‌التحصیلان بیکار شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، احمد علیرضابیگی صبح امروز در آیین تجلیل از استادان نمونه دانشگاه تبریز، با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص ضرورت حضور دانشگاهیان در مسایل اجتماعی و سیاسی، خاطرنشان کرد: درک این موضوع که انقلاب اسلامی، نفی همه قدرت‌های سلطه‌گر شرق و غرب را به ملت‌های مسلمان نوید داده است، باید از دانشگاه صورت گیرد و این ورودی به بحث اسلامی شدن دانشگاه‌هاست.

وی با بیان این که از منظر امام خمینی(ره)، دانشگاه نقطه سعادت و تعالی جامعه است، افزود: امروز دغدغه اصلی و خطیر مقام معظم رهبری برای سعادت و تعالی جامعه، موضوع دانشگاه اسلامی است و اعتقاد ما بر این است که خود دانشگاه باید نسخه اصلی برای این موضوع را تجویز کند و این یک وظیفه اصلی بر دوش همه فرهیختگان و اساتید دانشگاه به شمار می‌رود.

استاندار آذربایجان شرقی پرداختن به روابط فیمابین استاد و دانشجو را از جمله مصادیق اسلامی شدن دانشگاه‌ها عنوان کرد و افزود: در این راستا تدوین منشوری برای تبیین وظایف و روابط متقابل استاد و دانشجو از ضروری‌ترین موضوعاتی است که در این خصوص منابع کمی در اختیار نداریم.

وی با تاکید بر این که در این منشور باید موضوع تجمیع علم و اخلاق به عنوان رکن اسلامی شدن دانشگاه‌ها مورد توجه قرار گیرد، افزود: علمی که بی‌بهره از ایمان و اخلاق باشد و این مهم را در روابط بین استاد و دانشجو نشان ندهد منشأ آسیب‌ها و آفت‌هایی خواهد بود که جهان امروز از آن رنج می‌برد.

علیرضابیگی به ضرورت پرداختن به موضوع عفت و پاکدامنی در محیط دانشگاه‌ها اشاره و تصریح کرد: نظام جمهوری اسلامی و حکومت مبتنی بر دیانت به هیچ عنوان با حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی مخالف نیست؛ اما آن‌چه در جامعه به ویژه در محیط دانشگاه از زنان و دختران ما مورد انتظار است رفتار صحیح در مقابل نامحرم و حفظ عفت و پاکدامنی است.

وی با بیان این که خلوص نیت و داشتن انگیزه الهی از تعلیم و تعلم و داشتن تعهد نسبت به کشور از ضروریات اسلامی شدن دانشگاه‌هاست، افزود: نظام جمهوری اسلامی حاصل مشقت‌های بسیار و هزینه‌های زیادی است که برای سعادت و تعالی کشور پرداخت شده و بهترین فرزندان این مرز و بوم در راه آن جان خود را تقدیم کرده‌اند و اکنون روا نیست که گفتار و کردار ما در دانشگاه به این انقلاب الهی لطمه بزند.

استاندار آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود بحث آمایش سرزمین و توجه به نیازمندی‌های جغرافیایی برای پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها را مورد تاکید قرار داد و گفت: متاسفانه از زمانی که با موضوع علم و دانش کاسبکارانه برخورد شده چنین موضوعاتی تماما قربانی شده و بدون در نظر گرفتن مسایل اجتماعی و نیازمندی‌های کشور شاهد دانش‌آموختگان و فارغ‌التحصیلانی هستیم که به هیچ عنوان زمینه استفاده از توانایی‌های آنها به وجود نیامده است.

وی همچنین محدود بودن ظرفیت‌ها و سخت بودن ورود به برخی رشته‌های دانشگاهی را سبب شکل‌گیری مهاجرت به کشورهای دیگر برای به دست آوردن مدارج علمی دانست و افزود: در این خصوص نیازمند توجه ویژه شورای عالی انقلاب فرهنگی هستیم و سند جامع علمی کشور از جمله منابعی است که می‌تواند به ما در دست یافتن به این مهم کمک کند.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه با بیان اینکه بهره‌گیری از اساتید و فرهیختگان در امور مدیریتی و برنامه‌ریزی این استان، دارای روش و متد مناسبی است، افزود: این موضوع در اساسنامه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان به عنوان یک تکلیف مطرح شده و این شورا همواره از مشورت‌های اساتید دانشگاه استفاده می‌کند.

تحصیل 200 هزار دانشجو در آذربایجان‌شرقی

وی با اشاره به افزایش تعداد دانشجویان استان به 200 هزار نفر، اظهار داشت: این موضوع موفقیت بزرگی در زمینه تربیت نیروی کارآزموده و تحصیل‌کرده است و در این میان دانشگاه تبریز به عنوان دانشگاه مادر در جغرافیای شمال غرب کشور و منطقه، ظرفیت بسیار بالایی برای توسعه استان به شمار می‌رود.

علیرضابیگی با بیان اینکه بیشترین پیشرفت‌های علمی کشور در این هشت سال به دست آمده که نظام سلطه بالاترین و فلج‌کننده‌ترین تحریم‌ها را علیه ملت ایران اعمال کرده، افزود: اگر دستاوردهای علمی این هشت ساله را با دستاوردهای علمی کل تاریخ ایران مقایسه کنیم خواهیم دید که چه کار بزرگی صورت پذیرفته و آن چه به دست آمده مؤیدی است بر این که اگر بر باورها و داشته‌های خود تکیه کنیم پیروزی و ظفر از آن ما خواهد بود.

در این مراسم از 28 استاد نمونه دانشگاه تبریز با اهدای لوح سپاس تجلیل به عمل آمد. 

انتهای پیام/60002/ع40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول