اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

کک‌سازی سوادکوه؛ پروژه‌ای که فقط کلنگ می‌خورد

کک‌سازی سوادکوه در آستانه چهارمین سفر هیئت دولت به استان مازندران به عنوان پروژه‌ای که تنها کلنگ خورده است در اذهان باقی مانده است.

کک‌سازی سوادکوه؛ پروژه‌ای که فقط کلنگ می‌خورد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از سوادکوه، اگر آغاز عملی کک‌سازی سوادکوه و مطرح شدن عمومی آن را از سال 83 و کلنگ‌زنی آن را برای بهره‌برداری یک شرکت خصوصی بدانیم بیش از 9 سال می‌گذرد و کلنگ‌زنی وزیر صنایع و معادن هم در سال 88 تکراری برای لزوم راه‌اندازی کک‌سازی سوادکوه است.

کاربرد کک و مسیر احداث کارخانه کک‌سازی سوادکوه

کارخانه کک‌سازی سوادکوه با هدف اقتصادی و زیربنایی راه‌اندازی می‌شود و ظرفیت سالانه این طرح برابر با 300 هزار تن کک و 25 مگاوات برق است.

میزان دسترسی به مواد اولیه طرح از داخل برابر با 75 درصد و بازار محصول داخلی آن 100 درصد و مدت اجرای طرح دو ساله تعیین شده بود و به عنوان چهارمین کارخانه بزرگ کک کشور شناخته می‌شود.

اشتغالزایی کک‌سازی سوادکوه را تا یک‌هزار شغل مستقیم و 5 هزار شغل غیرمستقیم اعلام کرده‌اند. تولید 300 هزار تن کک و زغال‌شویی 500 هزار تن زغال سنگ در طرح ارائه شده برای کارخانه کک‌سازی، لحاظ شده است.

سابقه کک‌سازی در لباس کلنگ

کک‌سازی سوادکوه در سفر دوم رئیس جمهور به مازندران توسط وزیر وقت صنایع و معادن در مرداد ماه 1388 کلنگ‌زنی شد و شرکت‌های مشاور زیست محیطی و مشاور انجام پروژه آغاز به فعالیت کردند و گزینه «انجیر تنکه» به عنوان سایت برتر برای فعالیت‌های مورد نظر در نظر گرفته شد.

سفر گروه کارشناسی متشکل از قرارگاه خاتم، موسسه امیدپارس، مشاور و کارفرما، صنایع و معادن استان و محیط زیست کشور به چین با هدف بررسی و انتخاب تکنولوژی برتر برای کک‌سازی سوادکوه انجام و گزارش سفر تهیه شد و رئیس سازمان محیط زیست در سفر سوم دولت به مازندران قول شفاهی برای راه‌اندازی کک‌سازی را صادر کرد.

در اردیبهشت ماه سال 90، سازمان حفاظت محیط زیست کشور با ارسال نامه‌ای به مدیرکل محیط زیست مازندران خواستار اجرایی شدن رعایت فاصله کارخانه از روستا به میزان هزار و 500 متر شد که با خرید زمین از ساکنان و قرار گرفتن مراکز و ساختمان‌های خدماتی و اداری و فضای سبز در قسمت شمالی زمین کارخانه بین رودخانه دراسله و کارخانه کک‌سازی عملی شد،

دریافت مجوز از آب منطقه‌ای مازندران مبنی بر رعایت قانون حریم کیفی آب به طول 75 متر برای رودخانه درجه دو رایزنی شد که با نظرات بیان شده مبنی بر عدم وجود پساب در روش کک‌سازی این میزان به 40 متر کاهش و اجرایی شد.

ارائه تعهد محضری مجری طرح برای اجرایی کردن خواسته‌های محیط زیست نیز از دیگر تعهدات اجرایی شدن کک‌سازی بوده است.

مجوز نهایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران و دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان محیط زیست کشور در 19 دی ماه سال 90 از سوی سازمان محیط زیست کشور صادر شد.

پروژه کک‌سازی سوادکوه توسط سازمان توسعه و نوسازی در لیست اولویت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای واگذاری به بخش خصوصی قرار گرفت.

 سابقه شرکت زغال سنگ البرز مرکزی

مدیر عامل سابق شرکت زغال سنگ البرز مرکزی در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها با اشاره به اینکه معادن این شرکت از قدیمی‌ترین معادن کشور است، اظهار داشت: اکتشافات اولیه این شرکت در سال 1310 همزمان با ایجاد خط راه آهن تهران ـ شمال انجام و در سال 1338 اکتشافات سیستماتیک اجرا شد و در سال 1350 با یک‌هزار و 800 نفر نیرو فعالیت این شرکت از معدن کارمزد آغاز شد.

ایرج فلاح ذخایر احتمالی و قطعی زغال سنگ البرز مرکزی را 225 میلیون تن عنوان کرد و افزود: با توجه به کیفیت مطلوب زغال معادن این شرکت، زغال کک شده با خاکستر پایین و بدون شستشو قابل استفاده است.

وی به افزایش نیروهای کار این شرکت در سال 1357 به سه‌هزار و 500 نفر و در سال 1361 به 6 هزار نفر اشاره کرد و افزود: با مشکلات و رکود در فعالیت شرکت تعداد نیروهای فعال در این مجموعه کاهش چشمگیری یافته است.

کک‌سازی سوادکوه برای سال 94

وزیر سابق صنایع و معادن در آیین کلنگ‌زنی طرح کک‌سازی در سال 88 با تاکید بر اجرای هر چه زودتر طرح‌های صنعتی کلنگ‌زنی شده‌ در استان‌ها گفت: عادت به حضور در مراسم‌های کلنگ‌زنی ندارم ولی به خاطر ایجاد قوت قلب در مجریان طرح کک‌سازی و زغال‌شویی البرز مرکزی به منظور تسریع در اجرای این طرح در این مراسم شرکت کردم.

به گفته محرابیان با رفع مسئله محدودیت استقرار صنایع در استان مازندران با مصوبه هیئت دولت، زمینه و بستری مناسب برای استقرار صنایع در این استان فراهم شده است.

نامه‌نگاری مدیریت اجرایی استان

استاندار مازندران نیز سال گذشته در نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهور با اشاره به تاثیر منفی اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در تاخیر اجرایی شدن پروژه کک‌سازی سوادکوه خواستار تسریع در اجرایی شدن آن شد.

سیدعلی‌اکبر طاهایی با تاکید بر فعال شدن معادن استان و اشتغالزایی ایجاد کک‌سازی سوادکوه در استان و شهرستان، خاطرنشان کرد: کک‌سازی از مصوبات دو سفر رئیس جمهور به مازندران بوده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در بازدید از محل ساخت کارخانه کک‌سازی سوادکوه، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، زغال‌شویی سوادکوه باید برای سال 93 و کک‌سازی سوادکوه برای سال 94 آماده بهره‌برداری شود.

امیر امینی افزود: برای زغال‌‌شویی و کک‌سازی سوادکوه 52 میلیون یورو و 272 میلیارد تومان نیاز است.

وی با اشاره به وجود 450 میلیون تن ذغال در طبس و 450 میلیون تن زغال در البرز و 250 میلیون تن زغال در کرمان افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده باید 8 میلیون تن فولاد تهیه کنیم و برای جذب منابع برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

امینی خواستار تهیه طرح جامع معادن مازندران شد و خاطرنشان کرد: با توجه به گستردگی معادن و نیاز به تولید ذغال و فعال کردن معادن متروکه، طرح جامع معادن مازندران در دستور کار قرار گیرد.

 عملیات اجرای کک سازی سوادکوه در چهارمین سفر دولت به مازندران

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران نیز روز گذشته در جلسه ستاد معدن استان مازندران با اشاره به این مطلب که کک‌سازی سوادکوه از مصوبات سفر رئیس جمهور است، گفت: عملیات اجرای کک سازی سوادکوه در چهارمین سفر دولت به مازندران آغاز به کار خواهد کرد.

مرتضی هاشم پور با بیان اینکه عدم خرید زغال سنگ سوادکوه توسط ذوب آهن موجب شد تا اجرای کک سازی سوادکوه در دستور کار قرار گیرد، افزود: کک‌سازی با ظرفیت 300 هزار تن به بهره‌برداری خواهد رسید و ظرفیت کک موجود در زغال سنگ سوادکوه 700 هزار تن است.

وی خاطرنشان کرد: قسمت اعظم زغال سنگ سوادکوه قابلیت کک‌شو بودن را دارد.

4 بار کلنگ‌زنی برای یک پروژه

نماینده سوادکوه، قائمشهر، جویبار و سیمرغ در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس با تاکید بر لزوم استفاده از توانمندی‌های توسعه سوادکوه، گفت: کک‌سازی سوادکوه چهار  بار کلنگ خورده و افتتاح نشده است

سید هادی حسینی عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی راه‌اندازی شهرک صنعتی فولاد در سوادکوه را واجب ارزیابی کرد و آن را موجب تکمیل فرآوری دانست و افزود: پنج عنصر سنگ آهن، زغال سنگ، آهک، آب و هوا برای فولادسازی لازم است که اصفهان فقط هوا را دارا بود و با فولادسازی به آبادانی رسید و سوادکوه تنها سنگ اهن را اکتشاف نکرد و مشکل دارد.

 حسینی، اکتشاف و تجهیز را از مهم‌ترین مسائل معدنی سوادکوه ذکر کرد و افزود: مجری طرح کک‌سازی را از البرز مرکزی جدا کردیم تا مدیر زغال سنگ برای تجهیز معادن و مجری کک‌سازی برای مدیریت آن برنامه‌ریزی و تلاش کنند.

کک‌سازی سوادکوه به تاخیرهای گذشته دچار نشود

کمال علیپور نیز با اشاره به این مطلب که احیای نساجی و افتتاح کک‌سازی که منجر به احیای البرز مرکزی می‌شود، از مصوبات بزرگ سفر هیئت دولت به مازندران بوده است، گفت: با پیگیری‌ها و فشارهایی که کمیسیون معدن مجلس شورای اسلامی داشته است، طرح راه‌اندازی کک‌سازی سوادکوه به مناقصه گذاشته شد و مراحل اداری آن در حال انجام است.

نماینده سوادکوه، سوادکوه شمالی، قائمشهر، جویبار و سیمرغ در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این مطلب که معتقد بودم که دولتی شدن کک‌سازی سوادکوه برای تثبیت وضعیت اجرایی شدن و آماده شدن ساختار ها لازم بوده است، افزود: مدیریت دولتی کک‌سازی را با توجه به میزان بیکاری و وضعیت صنعتی شدن شهرستان سوادکوه و بستر‌سازی لازم برای تحویل به بخش خصوصی ترجیح می‌دهم.

وی با بیان اینکه نگاه بدبینانه به کک‌سازی سوادکوه آن است که فوریت اجرایی کردن کک‌سازی به دلیل سوال و پیگیری رئیس جمهور از تأخیر در اجرایی کردن کک‌سازی است، یادآور شد: ما خوشبینانه به قضیه کک‌سازی نگاه می‌کنیم و پیگیریم تا به تاخیرهای گذشته دچار نشود.

نایب رئیس فراکسیون معدن و تولیدات معدنی مجلس شورای اسلامی، افزود: با افتتاح کک‌سازی البرز مرکزی شاهد تولید زغال سنگ از 11 هزار تن به 160 هزار تن خواهیم بود که منجر به اشتغالزایی و فعال شدن معادن زغال سنگ خواهد شد.

ماه‌های پایانی دولت دهم و عاقبت کک‌سازی سوادکوه

کمتر از 100 روز دیگر تا 12 مرداد ماه و تحلیف دولت یازدهم زمان باقی مانده است و کارخانه کک‌سازی سوادکوه هنوز به بهره‌برداری و اشتغال قول داده شده نرسیده است.

هرچند باید از بسترسازی‌ها و اقدامات انجام شده کک‌سازی تقدیر کرد ولی ایجاد انتظار از سال 83 و حضور شرکت خصوصی برای این پروژه و کلنگ‌زنی وزیر در سال 88 و پیگیری‌های مختلف مسئولان انتخابی و انتصابی از آن برای مردمی که به اشتغالزایی آن چشم امید دوخته‌اند، طولانی شده است.

انتهای پیام/86015/غ40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول