اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

یکی از رهبران جمعیت الوفاق بحرین در گفت‌وگو با فارس:

مذاکره واقعی با حکومت بحرین آغاز نشده/ حکومت در حق مردم ظلم می‌کند

یکی از رهبران جمعیت الوفاق، بزرگترین جریان معارض بحرینی با اشاره به اینکه مذاکراتی جدی بین معارضان و حکومت در جریان نبوده، تاکید کرد مذاکرات واقعی دارای شرایطی است که بر گفت‌وگوها حاکم نبوده است.

مذاکره واقعی با حکومت بحرین آغاز نشده/ حکومت در حق مردم ظلم می‌کند

«جواد فیروز»، نماینده سابق پارلمان بحرین و از رهبران جمعیت «الوفاق»، بزرگ‌ترین جمعیت معارض بحرینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در منامه، اظهارداشت: آنچه هم اکنون به صورت ملاقات میان طیف‌هایی از مخالفان و نمایندگان حکومت و طرف‌های وابسته به آن رخ می‌دهد، را نمی‌توان مذاکره نامید و تنها راه برون رفت از بحران بحرین به رسمیت شناختن حق حاکمیت مردم و مرجعیت آنها در قضایا و مسائل مختلف و دستیابی به توافق برسر یک چارچوب و ساختار قانونی جدید است که باید پس از برگزاری همه پرسی عمومی به تصویب برسد.

فیروز تأکید کرد که حکومت بحرین علیه اکثریت مردم این کشور ظلم و ستم دینی و مذهبی روا می‌دارد و مواضع اتخاذ شده از سوی کشورهای غربی و آمریکا در این خصوص توأم با نرمش و مدارا با حکومت بحرین بوده و در فشار آوردن بر قدرت حاکم در بحرین جهت ایجاد تحولات دمکراتیک و توقف تجاوزات و سرکوب‌های مردمی جدی نیست.

اما در خصوص پافشاری حکومت بحرین جهت برگزاری مسابقات فرمول یک با وجود اعتراض‌های روز افزون مردمی این رهبر جمعیت الوفاق: حکومت بحرین تلاش می‌کند تا از برگزاری این مسابقات بهره‌برداری و استفاده سیاسی به عمل آورد و نشان دهد که اوضاع عمومی در بحرین با ثبات و امن است.

جواد فیروز درباره اتهامات حکومت بحرین علیه حزب‌الله لبنان در خصوص دخالت در امور داخلی بحرین گفت: این اتهامات اتهاماتی باطل است و هدف از بیان آنها فرار از بحران‌های داخلی حاکم بر این کشور و توجیه اقدامات سرکوب‌گرانه حکومت بحرین است.

همچنین هدف دیگر از بیان این ادعاهای باطل و غیرمستند دستیابی به حمایت کشورهای هم پیمان و دوست و کاهش روند فشارهای خارجی از سوی نهادهای بین المللی در راستای تحقق خواسته‌های مردم است.

  ***آنچه در زیر می‌آید، مشروح این گفت‌وگو است***

فارس: به نظر شما معنای این همه پافشاری حکومت بحرین جهت برگزاری مسابقات فرمول یک با وجود ادامه اعتراض‌ها و دستگیری‌ها و بازداشت‌ها چیست؟

جواد فیروز: صرف نظر از توافقنامه‌ای که بین حکومت بحرین و شرکت مسئول برگزاری مسابقات فرمول یک امضا شده و اینکه لغو این مسابقات حکومت بحرین را به پرداخت غرامت‌های مالی وادار می‌کند، رژیم حاکم بر بحرین تلاش می‌کند، تا از برگزاری این مسابقات بهره برداری و استفاده سیاسی کند و نشان دهد که وضعیت کلی حاکم بر کشور با ثبات و امن است و این برخلاف واقعیتی است که به طور روزانه از خلال اعتراض‌های مردمی در اغلب مناطق بحرین شاهد آن هستیم.

فارس: «صلاح علی»، وزیر حقوق بشر می‌گوید که درب‌های بحرین به روی سازمان‌های بین المللی باز است، آیا به نظر شما این گفته به این معناست که نظام مرتکب هیچ جرم و جنایتی نشده و در زندان‌های آن هیچ زندانی آزادی بیانی وجود ندارند؟

جواد فیروز: در مدت اخیر اظهارات و ادعاهای مضحکی از سوی سران حکومت بحرین و طرفدارانش شنیده می‌شود که هیچ یک با واقعیت‌ها و حقایق موجود همخوانی ندارد و از جمله این ادعاهای باطل و دروغ همین ادعایی است که شما به آن اشاره کردید، اما کسی نمی‌تواند افکار عمومی بین المللی و از جمله نهادهای بین المللی و حقوق بشری را فریب دهد و یا گمراه سازد.

هریک از موسسات و نهادهای بین المللی مدافع حقوق بشر که اجازه حضور در بحرین را پیدا و از نزدیک قضایای جاری در این کشور را لمس کرده و با مخالفان و بازداشت شدگان ملاقات کردند، تمام اقدامات حکومت بحرین علیه معارضان را محکوم کرده‌اند.

فارس: درخواست حکومت بحرین در خصوص قرار دادن نام حزب‌الله در فهرست تروریسم را چگونه ارزیابی می‌کنید، آیا اتهامات حکومت بحرین علیه این حزب در خصوص حمایت از اعتراض‌ها در بحرین را تایید می‌کنید، یا به نظر شما این ادعا صحت دارد؟

جواد فیروز: از وقتی خاندان آل خلیفه پس از استقلال بحرین قدرت را در این کشور به دست گرفت تاکنون تمام تحرکات مردمی در داخل کشور را که خواستار تغییر و اصلاحات و حرکت به سمت دمکراسی حقیقی در هر دوره زمانی بوده به عوامل خارجی نسبت داده است، حال این عوامل خارجی ممکن است، سازمان‌های سیاسی و حقوقی بوده باشند یا برخی از کشورها و دولت‌ها. این اقدام حکومت بحرین را باید در راستای فرار از بحران‌های داخلی حاکم بر این کشور و تلاش برای عدم پاسخگویی به خواسته‌ها و مطالبات بر حق مردمی و توجیه اقدامات سرکوبگرانه ملاحظه کرد. افزون بر اینکه حکومت بحرین تلاش می‌کند، با بیان این ادعاهای باطل و غیرمستند به حمایت واقعی کشورهای هم پیمان و دوست خود دست یابد و روند فشارهای خارجی از سوی جامعه بین المللی برای تحقق خواسته‌ها و مطالبات مردم را کاهش دهد.

فارس: آیا بحرین کشوری است که در آن تبعیض و ظلم و ستم مذهبی و دینی مشاهده می‌شود؟

جواد فیروز: بسیاری از سازمان‌های حقوق بشری، محافل سیاسی و حتی شماری از هم پیمانان حکومت بحرین و همچنین کمیته حقیقت‌یابی که حکومت بحرین به دستور پادشاه بحرین تشکیل داد و به کمیته «البسیونی» معروف شد، در گزارش‌های خود به وجود ظلم دینی و تبعیض مذهبی برنامه ریزی شده در بحرین اذعان کردند که علیه اکثریت مردم کشور از طریق اقدامات تبعیض‌آمیز فرقه‌ای و مذهبی و حمله به اماکن و مراکز عبادی و مذهبی آنها اعمال می‌شود، تخریب بیش از 38 مسجد و همچنین ممانعت از انجام شعایر دینی و مذهبی در بسیاری از مناطق بحرین، بازداشت و دستگیری بسیاری از خطبا، وعاظ و روحانیون و همچنین شهروندانی که در حال انجام وظیفه شرعی و مذهبی خود یعنی امر به معروف و نهی از منکر بودند، از جمله این اقدامات است و نمونه آن را طی ماه محرم سال گذشته شاهد بودیم.

فارس: جمعیت الوفاق چندی پیش اعلام کرد که حکومت بحرین تلاش می‌کند که نمایندگان جریان‌های معارض بحرینی شرکت کننده در مذاکرات و گفت‌وگوها با حکومت را هدف قرار دهد،‌ در چنین شرایطی آیا به نظر شما درست است که نمایندگان جریان‌های معارض به ادامه مذاکرات و شرکت در جلسات گفت‌وگو ادامه دهند؟

جواد فیروز: جمعیت الوفاق از زمان تأسیس و شکل‌گیری تلاش کرده تا از انواع روش‌ها و مکانیزم‌های فشار سیاسی مسالمت آمیز در داخل و خارج برای تحقق خواسته‌ها و مطالبات مردمی استفاده کند که مهمترین آنها باز گرداندن حق تصمیم گیری سیاسی به مردم و اینکه مردم در بحرین منبع و منشأ قدرت هستند. همچنین این جمعیت برای رسیدن به اهداف مورد نظر خود خط مشی‌ها و راهبردهایی را به همراه شماری از جریان‌های معارض بحرینی ترسیم و نقشه راهی را طراحی کرد که به «سند منامه» معروف شد.

جمعیت الوفاق در مناسبت‌های مختلف ایمان راسخ خود مبنی بر اهمیت وجود گفت‌وگو و مذاکره جدی با تمام طرف‌ها و در رأس آنها حکومت را بیان کرده است تا به راه حل‌های ریشه‌ای و اساسی درباره بحران جاری در کشور دست یابد، این امر بدون تغییرات دمکراتیک، پایان استبداد، تشکیل دولت انتقالی و محاکمه جنایتکارانی که دست‌هایشان به خون تعدادی از فرزندان این مرز و بوم آغشته شده، امکان پذیر نخواهد بود.

فارس: «شیخ علی سلمان»، دبیرکل جمعیت الوفاق چندی پیش در یکی از خطبه‌های نماز جمعه گفت که تفکر حاکم بر حکومت دارای نقایص عمده‌ای از جمله عدم اعتراف و احترام به شیعیان بحرینی است، آیا می‌توان گفت که بحران کشور بحرانی فرقه‌ای – مذهبی است؟

جواد فیروز: با وجود ظلم و ستم و تبعیض فرقه‌ای که در بحرین به چشم می‌خورد، با این حال دلیل و ریشه اصلی اعتراض‌ها و منازعات جاری در کشور سیاسی بوده و میان دو گروه در جریان است. اول: جریان و گروهی که خواهان آزادی، دمکراسی و حاکمیت مردم است و دوم: جریان و گروه مستبد و حاکم بر کشور که تمام ثروت‌های ملی را در اختیار دارد.

در این ارتباط نظام تلاش می‌کند، اعتراض‌های مردمی بحرین را تحت عنوان اعتراض‌هایی به تصویر بکشد که بیانگر اختلاف میان ساختارهای جامعه است و به این وسیله افکار عمومی جامعه بین المللی را فریب دهد و تلاش کند، افکار عمومی جامعه بین المللی را با دیدگاه‌های خود نزدیک کند. بنابراین به بسیاری از ادعاهای کذب و نمایش‌های دروغین و شکست خورده روی می‌آورد تا یک بخش اجتماعی را از بخش دیگر بترساند و به وحشت اندازد.

فارس: مذاکرات به کدام سو می‌رود، آیا افقی برای خروج از بحران وجود دارد؟   

جواد فیروز: آنچه رخ می‌دهد، را باید صرفاً ملاقات‌هایی به شمار آورد که میان طیف‌های مختلف معارضان و نمایندگان حکومت به شمار آورد و تا این لحظه نمی‌توان بر آنها از لفظ گفت‌وگو استفاده کرد.

در حالی‌که اگر نیت‌ها واقعا صادقانه باشد، همه طرف‌ها باید پای میز مذاکره و به طور برابر و مساوی بنشینند و جلسات مقدماتی برای فراهم کردن زمینه مذاکره جدی میان حکومت و معارضان برگزار شود. بدون چنین شرایطی نمی‌توان گفت که این مذاکرات و گفت‌وگوها، مذاکرات و گفت‌وگوهای جدی است و به نتایج مورد نظر دست می‌یاید.

به همین دلیل تنها راه برون رفت از بحران فعلی به رسمیت شناختن حاکمیت مردم و مرجعیت آنها برای حل و فصل مسائل مختلف از طریق توافق درباره تدوین قانون اساسی جدید است که باید توسط همه پرسی مردمی مورد تأیید قرار گیرد. این موضوعی است که تمام تجارب تاریخی گروه‌ها و جریان‌های سیاسی کشور در دوره‌های مختلف بر آن تأکید داشته‌اند.

فارس: موضع کشورهای غربی و آمریکا در خصوص حوادث جاری در بحرین چگونه ارزیابی می‌کنید؟

جواد فیروز: دیدگاه کشورهای غربی و آمریکا به طور کلی نرمش با حکومت بحرین بوده و در اعمال فشار واقعی بر قدرت حاکم در بحرین جهت ایجاد تغییرات دمکراتیک و توقف تجاوزات و سرکوب‌ها علیه مردم بحرین غیرجدی هستند.

در اینجا شاهد تضاد آشکار میان عدم ابراز رضایت ظاهری و لفظی از سوی رهبران برخی از این کشورها با اقدامات عملی آنها در حمایت از حکومت بحرین از طریق ارسال کارشناسان امنیتی، مشاوران حقوقی و امضای توافقنامه‌های نظامی، تجاری و تحکیم روابط دیپلماتیک با حکومت بحرین هستیم.

فارس: به نظر شما چرا بحرین بر اتحاد کشورهای حوزه خلیج فارس اصرار دارد؟ 

جواد فیروز: در خصوص درستی اصل تحقق اتحاد کشورهای حوزه خلیج فارس در صورت تمایل مردم این کشورها و پیروی از اصل حاکمیت مردم با تأکید بر تقویت آزادی‌های عمومی، حق بهره مندی همه از حقوق سیاسی، توزیع عادلانه ثروت در میان تمام شهروندان کشورهای حوزه خلیج فارس شک و تردیدی وجود ندارد.

در غیر این صورت چنین اتحادی تنها باعث تقویت جایگاه رژیم‌های امنیتی و تحکیم استبداد و سرکوب آزادی‌های عمومی خواهد شد، این چیزی است که حکومت بحرین خواستار آن است.

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول