اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان:

سد‌سازی‌های بی‌رویه سبب خشکسالی تالاب‌ها شده است

عضو هیئت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: سد‌سازی‌های بی‌رویه از مهم‌ترین دلایل خشکسالی تالاب‌ها است چرا که سد‌سازی سبب تغییر الگوی کشت و از بین رفتن فضای زیستی می‌شود.

سد‌سازی‌های بی‌رویه سبب خشکسالی تالاب‌ها شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، علی بصیری در نخستین همایش ملی مدیریت محیط زیست شهری و توسعه پایدار با رویکرد پایداری آب در رودخانه زاینده‌رود با بیان اینکه زاینده‌رود از مهم‌ترین دلایل شکل‌گیری تمدن در اصفهان بوده است، اظهار کرد: زاینده‌رود از جمله رودخانه‌هایی بوده که از زمان‌های گذشته برنامه مدونی داشته است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر جمعیت و صنایع افزایش یافته اما کاربری‌ها تغییر نکرده است، اضافه کرد: در حال حاضر ظرفیت موجود در محیط زیست رعایت نمی‌شود و این امر در شهر‌ها مشکلات زیست محیطی را به دنبال دارد.

عضو هیئت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان با تاکید بر اینکه طی 70 سال گذشته تغییرات بسیاری در سطح استان اصفهان صورت گرفته است، تصریح کرد: رعایت نکردن ظرفیت محیطی و توسعه غیر‌متوازن از مهم‌ترین دلایل محدودیت منابع آبی در اصفهان به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه بی‌توجهی به قوانین موجود در زمینه حق‌آبه یکی دیگر از دلایل خشکسالی زاینده‌رود است، ادامه داد: برنامه‌ریزی منسجم، کنترل جمعیت و مصرف بهینه آب از عوامل مؤثر در راستای برطرف شدن مشکل زاینده‌رود است.

بصیری با اشاره به اینکه مدیریت‌های اعمال شده بدون توجه به حقوق قانونی مردم از مهم‌ترین مشکلات ایجاد شده در حوضه زاینده‌رود است، تاکید کرد: همچنین تبخیر، کاهش آب و افزایش آلایندگی‌ها نیز از جمله مهم‌ترین دلایل خشکسالی زاینده‌رود به شمار می‌رود.

وی با تاکید بر اینکه طی سال‌های گذشته تالاب‌های اصفهان خشک شده است، افزود: سد‌سازی‌های بی‌رویه از مهم‌ترین دلایل خشکسالی تالاب‌ها است چرا که سد‌سازی سبب تغییر الگوی کشت و از بین رفتن فضای زیستی می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه همچنین بهره‌برداری نا‌مناسب از آب تالاب‌ها نیز از دیگر دلایل خشکسالی تالاب‌ها است، گفت: خشکسالی زاینده‌رود مشکلات بسیاری را برای استان به دنبال داشته که فرسایش‌های بادی از جمله مهم‌ترین این معضلات است.

وی کاهش تنوع زیستی را از دلایل خشکی زاینده‌رود دانست و اظهار کرد: برداشت‌های بی‌رویه از آب‌های زیر‌زمینی نیز سبب کاهش آب و تغییر پوشش‌های زیستی اطراف رودخانه زاینده‌رود می‌شود.

انتهای پیام/63004/ز30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول