اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

در حمله به تظاهرات‌کنندگان در روز کارگر

پلیس ترکیه صد‌ها شهروند را زخمی و 75 نفر را دستگیر کرد

پلیس ترکیه با حمله به تظاهرات‌کنندگان روز کارگر در استانبول، صدها شهروند ترک را زخمی و 75 نفر را دستگیر کرد.

پلیس ترکیه صد‌ها شهروند را زخمی و 75 نفر را دستگیر کرد

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه تلویزیونی kanalD ترکیه، مراسم روز جهانی کارگر در شهر استانبول، همچون سالیان گذشته، به درگیری گسترده بین پلیس و سندیکاها و اتحادیه‌های کارگری و فعالان سیاسی چپ منتهی شد.

به گزارش کردپرس، از سه روز پیش سران اتحادیه‌های کارگری ترکیه در دیدار با «رجب طیب اردوغان» نخست وزیر ترکیه از وی درخواست کردند که اجازه دهد مراسم روز کارگر بنا به سنت دهه‌های اخیر در میدان تقسیم برگزار شود اما اردوغان قاطعانه اعلام کرد که پروژه عمرانی زیرگذرها و توسعه میدان تقسیم بهترین فرصت را در اختیار خرابکاران قرار می دهد و در صورتی که در این میدان ناآرامی روی دهد احتمال کشته شدن صدها نفر در پرتگاه های دارای عمق 50 متری این میدان وجود دارد.

از صبح دیروز استاندار و رئیس پلیس استانبول در یکی از هتل‌های مشرف به میدان تقسیم، یک طبقه کامل را تخلیه کرده و آن را به مرکز بحران اختصاص دادند و با اعزام نیروهای تقویتی پلیس ضدشورش از ده استان ترکیه به استانبول، 22 هزار نفر از این نیروها به منظور جلوگیری از ورود سیل جمعیت به مناطق منتهی به میدان تقسیم وارد عمل شدند و درگیری بین آنها و تظاهرات‌کنندگان به زخمی شدن 22 پلیس، صدها شهروند و بازداشت بیش از 75 نفر منجر شد. تدابیر امنیتی پلیس، حمل و نقل شهری و دریایی را غیرممکن نموده و زندگی در این شهر 14 میلیون نفری فلج شد.

پلیس در برخورد با تظاهرات‌کنندگان با استفاده از گاز فلفل، ماشین‌های ویژه پرتاب آب با فشار قوی و باتوم، در اوج خشونت به مردم حمله ور شد و این رویدادهای استانبول، بازتاب گسترده ای در همه رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی پیدا کرد. حزب جمهوری خلق به عنوان بزرگترین حزب مخالف دولت ترکیه و دارای گرایش چپ از تظاهرات حمایت کرد و در این میان چندین تن از نمایندگان کُرد وابسته به حزب صلح و دموکراسی نیز در میادین حضور یافته و از دولت انتقاد کردند.

«معمر گولَر» وزیر کشور ترکیه اعلام کرد که نیروهای توطئه گر و احزاب چپگرای تندرو برای ضربه زدن به دولت اردوغان و امنیت ترکیه، از این مراسم سوءاستفاده کرده‌اند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول