اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به بهانه حضور استاندار در بخش کهک

بخش کهک مدیر خلاق می‌خواهد

آقای استاندار! باید به این حقیقت اشاره کرد که امروز هیچ تفریحی برای جوانان بخش کهک وجود ندارد. تنها تفریح آنان استعمال قلیان و حضور در باغ‌های اطراف است.

بخش کهک مدیر خلاق می‌خواهد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، کرم‌رضا پیریایی استاندار قم در قالب نخستین برنامه عصر کاری و شب فرهنگی روز گذشته به بخش کهک سفر کرد و از نزدیک مسائل و مشکلات این بخش را مورد بررسی قرار داد.

استاندار قم در این سفر کم و بیش در جریان مشکلات و کاستی‌های بخش کهک قرار گرفت، اما در این نوشتار قصد داریم از زاویه‌ای دیگر به مشکلات، کاستی‌ها، نقاط ضعف و قوت این بخش نگاه کنیم.

بخش کهک به دلیل نزدیکی به شهرستان قم و دارا بودن آب و هوایی نسبتا خوب و خنک، مورد توجه بسیار زیاد مردم قم قرار گرفته و در مناسبت‌های خاص و تعطیلات پایان هفته شاهد حضور گسترده مردم در این منطقه هستیم.

میزان تردد در این بخش در برخی از روزها به قدری زیاد است که جاده‌های این منطقه کشش این میزان اتومبیل را ندارد و شاهد بروز ترافیک‌های سنگین در آن هستیم. پس حضور گردشگر را می‌توانیم به عنوان یکی از نقاط قوت و ضعف موجود در این بخش در نظر بگیریم. حال سئوال اینجاست که در بخش کهک تاکنون به چه میزان توانسته‌ایم از این ظرفیت در راستای عمران، آبادانی، اشتغال‌زایی و کسب درآمد استفاده کنیم.

مردمی که در روزهای پایانی هفته و ایام تعطیل در بخش کهک حضور پیدا می‌کنند را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد. دسته اول افرادی هستند که برای تفریح به این منطقه می‌آیند و فقط یک روز را در این بخش به همراه خانواده سپری می‌کنند و به دلیل اینکه مکانی برای استقرار ندارند، مجبور هستند در ساعات پایانی روز به قم یا شهر خود برگردند. عده‌ای دیگر افرادی هستند که در روستاهای بخش کهک، خانه یا باغی را خریده و با ساخت یک ویلا روزهای تعطیل خود را در آن سپری می‌کنند. دسته سوم اهالی روستاهای بخش کهک هستند که در شهرهای دیگر زندگی می‌کنند و در برخی از روزها و مناسبت‌های خاص به روستای زادگاه خود بر می‌گردند.

در بخش کهک از هیچ یک از این افراد نتوانسته‌ایم در راستای عمران و آبادانی و ایجاد اشتغال و کسب درآمد استفاده کنیم. آن دسته از افرادی که برای تفریح یک روزه به بخش کهک سفر می‌کنند، در بسیاری از موارد دیده شده است که غذا و مایحتاج دیگر خود را از قم خریده و همراه خود می‌آورند و فقط زباله‌هایی که تولید می‌کنند در بخش کهک و در سطح روستاها و مزارع می‌ماند، البته ترافیک سنگینی که در جاده‌های بخش کهک هم ایجاد می‌شود که در بسیاری از موارد موجب بروز تصادفات سنگین نیز می‌شود از دیگر مزایایی است که این قشر برای بخش کهک به همراه دارند.

گروه دوم افرادی هستند که با خرید باغی در بخش کهک اقدام به احداث ویلا کرده‌اند و برای خوش‌نشینی از آن استفاده می‌کنند که اکثر این افراد هم متمول و پولدار هستند. بیشترین ضرر و زیانی که به بخش کهک وارد شده است ناشی از حضور همین افراد است. خرید مزارع و باغ‌ها و تبدیل آن به ویلاهای آنچنانی، پیامد حضور این گونه افراد در سطح روستاهای بخش کهک بوده است. یک فرد روستایی که تا چند سال پیش به همراه فرزندانش در باغ خود کار می‌کرده و با تولید محصولات باغی و زراعی زندگی خود را تأمین می‌کرده است امروز با فروش باغ خود به این افراد، تبدیل به باغبانی شده که باید مراقب ویلایی باشد که در باغ خودش احداث شده است. ورود فرهنگ‌های متفاوت که هیچ‌‌گونه سنخیتی با فرهنگ روستایی ندارد نیز یکی دیگر از پیامدها و معضلات حضور این گونه افراد در بخش کهک بوده است. این موضوع تاثیر مستقیم در نحوه زندگی جوانان روستایی داشته و بسیاری از آنان را راهی شهر قم و به دنبال آن حاشیه‌نشینی کرده است.

دسته سوم اهالی روستاها هستند که در سایر شهرهای کشور زندگی می‌کنند که در برخی از موارد دیده شده است که این افراد چه به لحاظ مادی و چه به لحاظ جایگاه در سطح کشور دارای امتیازات خاصی هستند. ذکر این نکته هم ضروری است که این افراد به شدت خود را مدیون و وابسته به روستای زادگاه خود می‌دانند که از این افراد هم به هیچ عنوان در راستای عمران و آبادانی بخش کهک استفاده نشده است.

اینکه می‌گوییم بخش کهک مدیر خلاق می‌خواهد، سخن چندان گزافی نیست. امروز بخش کهک بیش از همه چیز نیازمند یک مدیر خلاق و آشنا به کاستی‌ها و ظرفیت‌هایی است که در سطح بخش وجود دارد تا بتواند با برنامه‌ریزی مناسب و استفاده از تمام ظرفیت‌ها، بخش کهک را به جایگاه والایی برساند. یک مدیر خلاق و آشنا به منطقه می‌تواند از همه ظرفیت‌های سه دسته افرادی که نام بردیم، به نحو احسن استفاده کند.

جناب آقای استاندار، اگر دغدغه شما از برگزاری عصر کاری در بخش کهک رفع موانع و مشکلات بخش باشد که حتما هم هست؛ با کمال تأسف باید به این نکته اشاره کنیم که در بخش کهک حتی یک فرصت شغلی ایجاد نشده و وجود ندارد. جوانان بخش کهک مجبور هستند برای امرار معاش به شهرستان قم مهاجرت کنند. چرا باید این همه ظرفیت در بخش کهک وجود داشته باشد، ولی این بخش به لحاظ اشتغال و دیگر امکانات زندگی در فقر مطلق به سر ببرد.

جناب آقای استاندار، امروز بخش کهک با مشکلات عدیده فرهنگی دست و پنجه نرم می‌کند. جوانان بخش کهک اگر یک برگ روزنامه یا یک جلد کتاب برای دوا نیاز داشته باشند، باید به شهر قم مراجعه کنند. جوانان کهک، آرزوی دیدن یک فیلم در سینما را دارند آیا برای این هم باید به قم بیایند؟

آقای استاندار! باید به این حقیقت اشاره کرد که امروز هیچ تفریحی برای جوانان بخش کهک وجود ندارد. تنها تفریح آنان استعمال قلیان و حضور در باغ‌های اطراف است. این موارد از نکاتی است بود که باید مطرح شده و در خصوص آن تصمیم‌گیری شود.

=================

یادداشت: جواد قاسمی‌ورجانی

=================

انتهای پیام/2258/و40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول