اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس به مناسبت گرامیداشت روز کارگر گزارش می‌دهد

حماسه‌آفرینی افسران تولید در میانه جنگ اقتصادی

در میانه جنگ اقتصادی غرب علیه ایران این قشر کارگر یا همان ستون فقرات تولید کشور است که می‌تواند جبهه‌های نبرد را درنوردد و آرزوهای دشمنان برای فلج کردن اقتصاد ایران را به یاس تبدیل نماید.

حماسه‌آفرینی افسران تولید در میانه جنگ اقتصادی

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، 11 اردیبهشت ماه روز جهانی کارگر نامیده می‌شود تا شاید این روز بهانه‌ای باشد تا زحمات و خدمات ارزشمند جامعه کارگری را پاس بداریم، کارگران از اقشار آسیب‌پذیر جامعه هستند و در صورتی که لایه‌های پنهان زندگی این افراد را مشاهده کنیم با واقعیت‌های تلخ و دردناکی مواجه می‌شویم چرا که کارگران با تلاش شبانه‌روزی در راستای سازندگی کشور فعالیت می‌کنند، اما دولت و مسئولان هنوز نتوانسته‌اند به مطالبات و خواسته‌های کارگران به خوبی پاسخ بدهند و زندگی این قشر از جامعه پر از نا‌گفتنی‌های بسیاری است و این افراد در شرایط و وضعیت سختی قرار دارند که این موضوع وضعیت گل و بلبلی کارگران را در سطح کشور نشان نمی‌دهند و مسئولان به جای وعده‌های تو‌خالی باید حمایت‌های قانونی خود را نسبت به قشر کارگری اعمال کنند و دولت و مسئولان نباید وعده‌های تو‌خالی به کارگران بدهند.

*ساماندهی اشتغال اتباع بیگانه از برنامه‌های اداره تعاون اصفهان است

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: ساماندهی اشتغال اتباع بیگانه در دستور کار اداره تعاون اصفهان قرار دارد و از برنامه‌های اجرایی این اداره به شمار می‌رود.

غلامعلی قادری با بیان اینکه برطرف شدن مشکلات جامعه کارگری در دستور کار این اداره قرار دارد، اظهار کرد: سه‌جانبه‌گرایی یکی از طرح‌های اجرایی این اداره در بخش جامعه کارگری و کارفرمایی است و با اجرای این طرح یک ارتباط سازنده و مؤثر بین کارگر، کارفرما و بخش دولتی برقرار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مشکلات و مطالبات موجود در حوزه کاری با استفاده از تعامل میان تشکل‌های کارگری، کارفرمایی و بدنه دولت مدیریت می‌شود، ادامه داد: آموزش به کارگران و کارفرمایان در ابعاد مختلف از رسالت‌های اصلی این اداره محسوب می‌شود.

*درصدد توسعه کاریابی‌های داخلی و بین‌المللی در اصفهان هستیم

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان با تاکید بر اینکه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در حوزه اشتغال نیز از دیگر برنامه‌های این مجموعه است، تصریح کرد: توسعه کاریابی‌های داخلی و بین‌المللی نیز از وظایف این اداره است.

وی با بیان اینکه با راه‌اندازی کاریابی‌های داخلی و بین‌المللی در سطح استان اقدامات لازم را در راستای برون سپاری حوزه اشتغال انجام داده‌ایم، اضافه کرد: ساماندهی اشتغال اتباع خارجه و اعزام 100 هزار نیروی کار به خارج از کشور در طول اجرای برنامه پنجم توسعه نیز در این اداره دنبال می‌شود.

قادری با اشاره به اینکه همچنین مباحث مربوط به تعاون، تعاون‌گری، راه‌اندازی و نظارت بر تعاونی‌ها و اتاق تعاون یکی دیگر از وظایف این اداره محسوب می‌شود، تأکید کرد: تجلیل از کارگران نیز در دستور کار این اداره قرار دارد.

*کارگران با حضور در حماسه اقتصادی تمام تهدید‌های دشمن را به چالش می‌کشانند

به گزارش خبرگزاری فارس اصفهان یکی از استان‌های برتر کشور در بخش‌های مختلف است و کارگران استان نیز با فعالیت در بخش‌های مختلف پیشرفت‌های بسیاری را برای کشور رقم زده‌اند و این قشر از جامعه با وجود مشکلات مالی و معیشتی بسیار از حرکت باز نایستاده‌اند و همواره در راستای سازندگی و رشد و تعالی کشور فعالیت می‌کنند و جامعه کارگری استان اصفهان با داشتن شش هزار شهید کارگر در عرصه‌های حماسی نیز برای حفظ و صیانت از کشور در میدان‌های نبرد حاضر می‌شوند و در حال حاضر نیز جامعه کارگری استان با حضور در حماسه اقتصادی برای نجات کشور از بحران‌ها و تهدید‌های موجود تلاش می‌کند.

*295 شورای سازش برای رسیدگی به اختلافات کارگر و کارفرما در اصفهان راه‌اندازی شد

معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: در حال حاضر 35 هیئت تشخیص، 14 هیئت حل اختلاف و 295 شورای سازش برای رسیدگی به اختلافات بین کارگر و کارفرما در استان اصفهان راه‌اندازی شده است.

محسن نیرومند با اشاره به اینکه اختلاف بین کارگر و کارفرما از زمان صنعتی شدن کار در جوامع بشری و خارج شدن کار از حوزه ارباب رعیتی و استاد و شاگردی افزایش یافت، اظهار کرد: وجود یک مرجع برای رسیدگی به این اختلافات ضروری بوده است و در سال 1338 مراجع شبه قضایی به اختلافات بین کارگر و کارفرمایان رسیدگی می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه قانون نو‌سازی کارگران بیشتر به کارگران بازنشسته اختصاص دارد، ادامه داد: براساس ماده 10 قانون باز‌سازی و نو‌سازی به کارفرمایان اجازه بازنشسته کردن کارگران با سابقه 25 سال را  داده و 50 درصد از حق بیمه پنج سال مازاد را دولت و 50 درصد دیگر را باید کارفرمایان بپردازند.

*شرط سنی برای اجرای قانون نو‌سازی کارگران وجود ندارد

معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه البته کارگران جدید باید جایگزین کارگران بازنشسته شوند، تصریح کرد: اجرای این قانون شرط سنی ندارد اما طی دو سال گذشته این قانون به دلیل عدم تأمین بار مالی از سوی دولت مسکوت مانده و هنوز اجرا نشده است.

وی با بیان اینکه طی سه ماهه گذشته پیگیری‌های بسیاری در راستای اجرایی شدن این قانون صورت گرفته است، اضافه کرد: اجرای این قانون به سازمان تأمین اجتماعی ابلاغ شده و امیدواریم که طی چند ماه آینده قانون نو‌سازی کارگران در سطح کشور اجرا شود.

نیرومند با اشاره به اینکه 35 هیئت تشخیص، 14 هیئت حل اختلاف و 295 شورای سازش برای رسیدگی به اختلافات بین کارگر و کارفرما در استان اصفهان راه‌اندازی شده است، تاکید کرد: حفظ و صیانت از نیروی کار یکی دیگر از وظایف این مجموعه به شمار می‌رود.

*شورای عالی کار حقوق و دستمزد کارگران را تعیین می‌کند

وی با تاکید بر اینکه افزایش حقوق کارگران براساس مصوبات و قانون کار به عهده شورای عالی کار است، افزود: در حال حاضر نوعی سه‌جانبه‌گرایی بین کارگران، کارفرمایان و بخش دولتی وجود دارد و این سه گروه هر ساله افزایش حقوق و دستمزد کارگران را با توجه به تمام جوانب می‌سنجند و نسبت به آن اقدام می‌کنند.

معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان با بیان اینکه امسال با توجه به اینکه نرخ افزایش تورم بیش از سال‌های گذشته بوده نرخ افزایش حقوق و دستمزد کارگران نیز نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شده است، گفت: امسال حقوق و دستمزد کارگران 25 درصد افزایش یافت.

*هزینه‌های زندگی کارگران چندین برابر افزایش یافته است

به گزارش فارس، در حال حاضر کشور با مشکلات اقتصادی بسیاری مواجه شده است که جامعه کارگری استان نیز از این مشکلات و گرانی‌های موجود در بازار‌ها مستثنی نیستند و این موضوع سبب گلایه‌مندی‌های این قشر از جامعه شده و اگر چه حقوق کارگران براساس حقوق تعیین شده از سوی اداره کار 25 درصد افزایش یافته است، اما هزینه‌های آنها نیز بیشتر از 25 درصد افزایش یافته است و کارگران همواره به حمایت‌های دولت‌مردان نیاز دارند تا بتوانند از شرایط بحرانی پیش روی خود رهایی پیدا کنند و مسئولان باید برای کاهش هزینه‌های کارگران در سطح جامعه چاره‌اندیشی کنند و تمام مسئولان موجود در سطح کشور باید به صورت انحصاری و جدی‌تر به درد‌های پنهان کارگران توجه کنند و کارگران نباید قربانی تصمیمات کارفرمایان و بی‌توجهی‌های مسئولان شوند چرا که وجود کارگران مساوی با رشد و سازندگی کشور است و بی‌توجهی به کارگران به عنوان ستون فقرات کشور پایه‌های جامعه را سست می‌کند.

============

گزارش از پروین احمدی

============

انتهای پیام/63004/ع40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول