اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل امور اجتماعی استانداری کردستان خبر داد

شناسایی 37 سکونتگاه غیررسمی در کردستان

مدیرکل امور اجتماعی استانداری کردستان از شناسایی 37 محله و سکونتگاه غیررسمی در استان خبر داد.

شناسایی 37 سکونتگاه غیررسمی در کردستان

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، محمدعطا رحمانی‌آبیدر در نخستین کارگروه اجتماعی سال‌ جاری استان کردستان در سنندج، اظهار کرد: هدف از برگزاری این جلسه در ابتدای سال ایجاد حساسیت در بین دستگاه‌ها و نهادهای مختلف در زمینه افزایش آسیب‌های اجتماعی به ویژه در سکونتگاه‌های غیررسمی استان است.

وی با اشاره به جمعیت یک‌میلیون و 500 هزار نفری استان تصریح کرد: بیش از 70 درصد از این جمعیت در شهرها و 30 درصد در روستاها زندگی می‌کنند.

به گفته این مسئول، تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی 70 درصد از جمعیت استان در روستاها زندگی می‌کردند.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری کردستان اضافه کرد: روند رو به رشد مهاجرت روستائیان به سمت شهرها ضمن افزایش سکونتگاه‌های غیررسمی و آسیب‌های پیرامون آن، موجب انحطاط و نابودی ظرفیت‌های کشاورزی در مناطق روستایی استان می‌شود.

رحمانی‌آبیدر تصریح کرد: اگر هر کدام از ما به عنوان کارگروه اجتماعی استان با طیف خاطر و آرامش با این موضوع برخورد کنیم به مرحله‌ای می‌رسیم که آسیب‌های اجتماعی به عنوان ساختارها و هنجارها در جامعه مطرح می‌شود.

وی با اشاره به شناسایی سکونتگاه‌های غیررسمی استان اظهار کرد: مسئله حاشیه‌نشینی در مناطق شهری امروزه به عنوان یکی از چالش‌های اصلی جوامع تبدیل شده که بسیاری از زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی را با تهدید مواجه ساخته است.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری کردستان از شناسایی 13 سکونتگاه غیررسمی در مرحله نخست در شهرستان سنندج خبر داد و گفت:‌ عباس‌آباد، حاجی‌آباد، کمربندی 17 شهریور، فرجه، شمال شهدا، غفور، گلشن، تپه شیخ محمدصادق، انتهای بلوار کردستان گردی‌گرول و تپه بهارمست از جمله سکونتگاه‌های غیررسمی شناسایی شده شهرستان سنندج است.

به گفته رحمانی‌آبیدر، مرحله دوم ایجاد سکونتگاه‌های غیررسمی شهرستان سنندج شامل چهار منطقه نایسر، حسن‌آباد، ننله و گریزه بوده که از سال 84 به بعد ایجاد شده است.

وی خاطرنشان کرد: موج سوم شکل‌گیری سکونتگاه‌های غیررسمی مربوط به اواسط سال گذشته بوده که شامل آساوله، قار سرخه‌دزج، دربنده و خوشکه‌دول است.

به گفته مدیرکل امور اجتماعی استانداری کردستان، در حال حاضر 7 سکونتگاه غیررسمی در شهرستان سقز و در 6 سکونتگاه غیررسمی در شهرستان مریوان وجود دارد.

به گفته رحمانی‌آبیدر، در حال حاضر 82 هزار نفر از جمعیت شهرستان سنندج در بافت‌های فرسوده سکونت دارند.

وی شناسایی آسیب‌های اجتماعی در سکونتگاه‌های غیررسمی را ضروری دانست و گفت: درصد بالای مهاجرت روستائیان در سکونتگاه‌های غیررسمی و آمیخته‌ شدن آنها با افراد شهری و ترویج تفکرات مختلف به ویژه تفکرات انحرافی سلفی‌گری از مهم‌ترین مشکلات موجود در این سکونتگاه‌های غیر رسمی است.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری کردستان در پایان بر تدوین برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلند‌مدت اجتماعی و فرهنگی متناسب با نیاز مناطق کمتر توسعه یافته و نیز سکونتگاه‌های غیررسمی تاکید کرد و گفت: باید با بهره‌گیری از پروژه‌های تحقیقاتی و استفاده از نظرات کارشناسان مجرب و برنامه‌ریزی جامع و هدفمند در راستای کاهش ناهنجاری‌ها و مشکلات فراروی این مناطق گام برداریم.

انتهای پیام/79002/ز40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول