اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  سایر حوزه ها

سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه در جمع خبرنگاران:

ترکیه پایگاه‌های خود را در اختیار اسرائیل قرار نمی‌دهد/روابط تهران و آنکارا رو به گسترش است

سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه روابط تهران و آنکارا را به رغم وجود برخی اختلاف نظر رو به گسترش دانست و خبرهای منتشر شده در خصوص قرار دادن پایگاه نظامی این کشور در اختیار رژیم صهیونیستی را «ساختگی و جعلی» خواند.

ترکیه پایگاه‌های خود را در اختیار اسرائیل قرار نمی‌دهد/روابط تهران و آنکارا رو به گسترش است

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «لونت گوم روک چو» سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در نشست ظهر امروز خود در محل سفارت ترکیه در تهران در جمع خبرنگاران  ضمن ابراز خرسندی از دیدار خود با خبرنگاران ایرانی عنوان کرد: از 15 سال پیش که در ایران ماموریت داشته ام به تهران نیامده‌ بودم و این سفر به دعوت همتای ایرانی‌ام صورت گرفته است از آن جایی که سخنگوی وزارت خارجه ایران سال گذشته به همراه هیئتی به ترکیه آمده بود از بنده برای حضور در ایران دعوت کرد و سفرم به ایران در پاسخ به آن دعوت است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه گفت: در کشور ترکیه سخنگوی وزارت امور خارجه مستقیما با کشورهای دیگر وارد مذاکره نمی‌شود و سفر نمی‌کند. این اولین سفر سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه به شکل مستقل به کشور دیگر است.

وی با اشاره به اینکه این سفر نشان دهنده اهمیت روابط ایران و ترکیه است، تصریح کرد: روابط ایران و ترکیه در صمیمیت مردم دو کشور تاکید دارد و در این راستا دریافت اخبار درست از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است از این رو با فرصت پیش آمده علاقه‌مندم درباره مسائل مختلف با مسئولان ایرانی تبادل نظر کنم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ترکیه در این خصوص که آیا در دیدار با مسئولان ایرانی در خصوص سوریه رایزنی شده است یا نه ؟ تصریح کرد: در دیدارهای صورت گرفته مسائل سوریه مطرح شد ولی بر روی آن تمرکز زیادی صورت نگرفت، چرا که ما بیشتر به دنبال طرح روابط دوجانبه ایران و ترکیه بودیم و در اینباره صحبت کردیم.

همچنین قرار شد که اصحاب رسانه‌ای 2 طرف از دو کشور دیدار کنند و امکانات مورد نیاز برای انجام مصاحبه‌ها با مسئولان 2 کشور فراهم شود.

وی درباره خروج پ. ک. ک از ترکیه اظهار داشت: راه‌حل و روند این موضوع یک مسئله داخلی است و ترکیه با تکیه بر مکانیزم داخلی خود این موضوع راحل می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه گفت: ما می‌دانیم که این موضوع از سوی همسایگان در حال رصد است و می‌خواهند آن را دنبال کنند و ما به آن احترام می گذاریم.

لونت گومرو کچو افزود: به طور قطع مسئله پ.ک. ک هیچ تهدیدی برای همسایگان در منطقه ایجاد نمی‌کند و ما به دنبال استقرار آشتی و آرامش در منطقه هستیم.

وی با اشاره به توافق تهران-مصر در خصوص بحران سوریه اذعان داشت: بیش از این برای حل مسئله سوریه فرمول ایران، مصر، ترکیه و عربستان مطرح بود و در این چهارچوب در سطوح مختلف دیدارهای زیادی صورت گرفت، هم چنین در آخرین نشست سازمان همکاری اسلامی این موضوع بررسی شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه تصریح کرد: ما به دیدارهای چهار کشور اهمیت می‌دهیم، چرا که می‌دانیم این 4 کشور می‌توانند فرصت و امکاناتی را فراهم کنند تا مسئله سوریه حل شود.

وی با بیان اینکه راه حل سوریه فقط یک راهکار نیست گفت: ما از فرصت‌های آینده دفاع می‌کنیم و حمایتمان را بیان می کنیم. به طور مثال در حاشیه نشست کمک به افغانستان در آلماتی قرقیزستان که در سطح وزرای خارجه برگزار شد در خصوص سوریه مذاکراتی انجام دادیم و به راهکارهای دو جانبه و سه جانبه تاکید کردیم.

لونت گومرو کچو در خصوص سطح روابط ایران و ترکیه و اختلافات موجود گفت: روابط ایران و ترکیه دیرینه است، این روابط با تکیه بر روابط قدیمی ملت‌ها شکل گرفته است.

وی افزود: از گذشته تاکنون در روابط ایران و ترکیه در مقاطع مختلف اختلاف وجود داشته است، ولی هیچ وقت اختلاف به بدنه روابط حسنه دو کشور آسیب نزده است،‌ همچنان که امروز نیز روابط دو کشور با وجود برخی اختلافات رو به افزایش است.

سخنگوی وزارت خارجه ترکه با اشاره به حجم تجاری ایران و ترکیه گفت: این حجم از 10 میلیارد دلار امروز به 23 میلیارد دلار رسیده است.

لونت گومرو کچو با تاکید بر اینکه در دیدارهای مقامات ایران و ترکیه هیچگاه عدم اعتماد وجود نداشته است، تصریح کرد: دو طرف باید سعی کنند اختلافات خود را به روابط دوجانبه نکشانند، ما معتقد به تبادل نظر برای حل مسائل هستیم و بر این باوریمکه حقیقت همیشه از تبادل نظر به دست می‌آید.

سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه گفت:‌ اگر درباره سوریه اختلاف نظر داریم ،اما هیچگاه از تبادل نظر با همسایگانمان دوری نکرده‌ایم.

وی در خصوص استقرار سامانه موشکی در مرزهای کشورش با سوریه عنوان کرد: در این خصوص سوءتفاهم پیش آمده، باید شفاف بگویم که سپر موشکی به معنای تهدید کشوری مستقر نصب نشده است و صرفا جنبه دفاعی دارد.

وی افزود: این سپر موشکی برای تقویت دفاعی ترکیه نصب شده و هدف تهاجمی ندارد. ترکیه همیشه اعلام کرده که حاضر است در اینباره به سوال‌ها و ابهامات پاسخ بگوید.

لونت گومرو کچو در پاسخ به سوالی در خصوص توافق اخیر ترکیه و اسرائیل گفت: در ماه می سال 2010 در نتیجه حمله اسرائیل به یک کشتی ترکیه در آب‌های آزاد، 9 نفر کشته شدند.

ما از آن لحظه تا کنون در موضع‌گیری‌های‌مان 3 شرط را اعلام کردیم،اسرائیل باید عذرخواهی کند و پس از آن به خانواده‌های قربانیان خسارت دهد، همچنین باید دست از محاصره غزه بردارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه عنوان کرد: 22 مارس رژیم اسرائیل رسما در سطح نخست‌وزیری از ترکیه عذرخواهی کرد و همچنین پرداخت خسارت به قربانیان را پذیرفت و مهمتر از این موارد در خصوص لغو محاصره غزه اعلام کرده است که اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

وی گفت: اگر رژیم اسرائیل شرط سوم را اجرا کند آن موقع روابط شاید و بایدی ایجاد می‌شود.

لونت گومرو کچو  افزود: ترکیه هیچگاه از موضع خود در رابطه با فلسطین، غزه و آرامش و ثبات منطقه کوتاه نمی آید . همانطور که امروز ما یکی از پیش‌ گامان کشورهایی هستیم برای تحقق کشوری با یک پایتخت فلسطینی در سطح بین‌الملل تلاش می‌کنیم. وزیر امور خارجه ترکیه یکی از سه وزیر شرکت‌کننده در نشست رای‌گیری سازمان ملل در نوامبر 2012 بود و همچنان امروز ترکیه باز هم تلاش می‌کند که در راستای آشتی گروه‌های فلسطینی گام بردارد و در آینده نیز ترکیه از این موضع خود عقب‌نشینی نخواهد کرد.

لونت گومرو کچو در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه گفت: ما به طور اصولی استفاده از سلاح کشتار جمعی را مناسب نمی‌دانیم و در مقابل اقدامات این چنینی نیز ایستاده‌ایم و آنرا جرم علیه بشریت می‌دانیم ولی امروز ابهاماتی در خصوص استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه وجود دارد که باید به آن رسیدگی شود.

وی با تاکید بر اینکه افکار عمومی جهان باید درباره استفاده و یا عدم استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه با خبر شوند، تصریح کرد: امروز نشانه‌ها حاکی از آن است موانعی برای بررسی این موضوع در سوریه وجود دارد که باید سریعا برطرف شود.

در بیانیه نشستی که چندی پیش در ترکیه با عنوان دوستان سوریه تشکیل شد درج شده است که بشار اسد نمی خواهد حقیقت روشن شود و اجازه نمی دهد که بازرسان برای بررسی وارد شوند.

وی افزود: تا به حال هزاران انسان در سوریه کشته شده اند باید جلوی ادامه این روند گرفته شود.

وی در خصوص تلاش ترکیه برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه گفت: تمام تلاش ما برای جلوگیری از خونریزی و کشته شدن انسانها در این کشور است. روزانه صدها انسان کشته می شوند و بیشتر این قربانیان به خاطر حمله بالگردها است. از دسامبر گذشته 220 موشک اسکات از دمشق به سایر مناطق مسکونی پرتاب شده است. ترکیه خواهان ایجاد یک روند گذار صلح آمیز در سوریه است.

لونت گومرو کچو درباره نشست 3 جانبه ایران، آذربایجان و ترکیه که بزودی برگزار خواهد شد تصریح کرد: ترکیه از چندی پیش برگزاری این نشست را تدارک دیده است. این سه کشور مهم در منطقه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند. این نشست بر اساس چارچوب بیانیه قبلی بر ایجاد گفت و گوهای سیاسی، ارتباط همکاری اقتصادی، ارتقاء روابط اجتماعی و فرهنگی بر اساس پتانسیل های تاریخی و گردشگری و ارتقاء تبادل‌نظر مربوط به سه کشور و پیرامون‌شان تاکید دارد.

وی افزود: معتقدم باید سه کشور در راستای همکاری با یکدیگر و همسایگان و رساندن اختلاف به صفر که اساس سیاست خارجی ترکیه است، تعاملات خود را افزایش دهند.

لونت گومرو کچو در پاسخ به سوالی که آیا ترکیه می‌خواهد پس از برقراری ارتباط با رژیم اسرائیل پایگاههای نظامی خود را علیه کشورهای دیگر در اختیار این رژیم قرار خواهد داد یا نه ؟ تصریح کرد:‌ این اخبار ساختگی است و به خاطر سوءنیت‌های پشت‌پرده‌ای است. کسانی که می‌خواهند روابط ترکیه با دیگر کشورها را تخریب کنند، این موضوعات را دنبال می‌کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه افزود: ما اگر بتوانیم یکدیگر را به درستی درک کنیم دیگر مطرح شدن ادعاهای این چنینی نتیجه‌ای ندارد.

لونت گومرو کچو درباره دیدار با وزیر ارشاد کشورمان و همکاری‌های دوجانبه رسانه‌ای بیان کرد: با معاون وزیر ارشاد دیدار داشته‌ایم و این مذاکره در فضای صمیمانه صورت گرفت و بر همکاری‌های رسانه‌ای تاکید شد.

لونت گومرو کچو درباره برنامه ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا اظهار داشت: پیوستن به اتحادیه اروپا هدف اصلی ما است، اما موانع پیوستن ترکیه به این اتحادیه، داخلی نیست بلکه از سوی برخی کشورهای عضو اتحایه برای ترکیه به وجود آمده، ولی اکنون اتحادیه اروپا به این نتیجه رسیده که باید همکاری‌اش را با ترکیه گسترش دهد.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول