اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

//یادداشت//

«پزشک مورد نظر در دسترس نیست»

یکی از مشکلاتی که امروز در برخی مراکز درمانی قم به چشم می‌خورد پزشک سالاری است و باید مسئولان امر با تغییر رویه مقوله بیمار سالاری را جایگزین آن کرده و در راه خدمت به مردم گامی بلند بردارند.

«پزشک مورد نظر در دسترس نیست»

به گزارش خبرگزاری فارس از قم از زمانی که بحث طرح تکریم ارباب رجوع در کشور در یک طیف وسیع و گسترده مطرح شد و همه دستگاه‌های کشور موظف به انجام آن شدند این امید به وجود آمد تا دیگر هیچ فردی مورد بی‌احترامی و بی‌مهری قرار نگیرد.

جایگاه احترام و حفظ شخصیت افراد مسئله بسیار مهمی است که در هر وقت و زمان باید مورد توجه قرار گیرد زیرا هرچه چقدر فرد مورد احترام قرار گیرد روابط حسنه در جامعه میان طیف وسیعی از گروه‌ها افزایش خواهد یافت و به وجود آمدن جامعه‌ای پویا از ثمرات آن خواهد بود.

پاسخگویی‌ و تکریم‌ ارباب‌رجوع‌ در همه سازمان‌ها نقش‌ محوری‌ و اساسی‌ دارد و بسیاری‌ از مدیران‌ و مسئولان‌ خواستار آن هستند که‌ کارکنان‌ در این‌ زمینه‌ از قدرت‌ نامحدود و تهدیدکننده‌ در برابر ارباب‌رجوع‌ سوء‌استفاده‌ نکنند.

مشارکت‌ همه افراد سازمان‌ در اجرای‌ طرح‌ تکریم‌ ارباب‌رجوع‌ برای‌ رسیدن‌ به‌ اهداف‌ سازمان‌ امری ضروری‌ است‌ و آمادگی‌ کارکنان‌ برای‌ پاسخگویی‌، مقدمه توسعه پایدار را فراهم‌ می‌سازد.

جمله معروف «حق با مشتری است» را شاید بارها شنیده و دیده باشید، اما حقیقت امر این است که در جامعه امروزی ما جایگاه خوب و شایسته‌ای از این جمله به ظاهر زیبا در بین اقشار مختلف وجود ندارد.

امروزه جایگاه درمان و نجات جان افراد جامعه آنقدر حائز اهمیت است که خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید «نجات هر بیمار از مرگ همچون نجات جامعه است».

صف‌های طولانی در پشت گیشه‌های صندوق و پذیرش بیمارستان‌ها، عدم پاسخگویی مناسب به درخواست و سئوال ارباب رجوع، عدم حضور به موقع پزشکان، ناراضی بودن بیماران از سیستم نوبت‌دهی گویا و... تنها گوشه‌ای از مشکلاتی است که بیماران از لحظه ورود به مراکز درمانی تا لحظه خروج در پیش روی دارند.

مقام معظم رهبری می‌فرمایند «باید به جایی برسیم که اطرافیان بیمار جز دغدغه مریض‌داری دغدغه دیگری نداشته باشد.» این جمله آنقدر روشن و واضح است که نیازی به توضیح دادن نیست و فقط احتیاج به دو گوش شنوا دارد.

اگر مسئولان امر سری به مراکز درمانی شهر بزنند خواهند دید تکریم ارباب رجوع با آن چیزی که گفته می‌شود فاصله زیادی دارد و در برخی موارد نه تنها دردی از دردهای فرد بیمار دوا نمی‌کند بلکه دردی به دردهای او نیز می‌افزاید.

پیرمرد و پیرزنی که با هزار امید و آرزو برای گرفتن وقت ویزیت فلان پزشک که به گفته اطرافیانشان دکتر حاذقی است به بیمارستان مراجعه کرده تا شاید بتواند دردی از دردهای پیری و سالخوردگی را التیام بخشند خیلی راحت و ساده با جمله «دکتر امروز تماس گرفته و گفته است که نمی‌آید» مواجه می‌شوند.

اگر اعتراضی هم وجود داشته باشد گفته می‌شود باید با مدیریت بیمارستان صحبت کنی و پس از مراجعه به مدیریت باز هم با جمله نامأنوس دیگری مواجه می‌شوی و دست آخر در پاسخ می‌گوید «به پزشک که نمی‌توانیم زور بگوییم».

یکی از مشکلاتی که امروز در برخی مراکز درمانی قم به چشم می‌خورد پزشک سالاری است و باید مسئولان امر با تغییر رویه مقوله بیمارسالاری را جایگزین آن کرده و در راه خدمت به مردم گامی بلند بردارند.

انتهای پیام/2258/غ30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول