اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست مهندسی پالایشگاه سوم پارس جنوبی:

تعمیرات اساسی دانش‌محور یکی از منابع تولید علم است

سرپرست مهندسی پالایشگاه سوم پارس جنوبی گفت: تعمیرات اساسی دانش‌محور یکی از منابع تولید علم است.

تعمیرات اساسی دانش‌محور یکی از منابع تولید علم است

به گزارش خبرگزاری فارس از عسلویه، عباس‌علی رجب‌پور شامگاه دوشنبه در بازدید از تعمیرات اساسی پالایشگاه سوم پارس جنوبی اظهار داشت: مجتمع گازی نقش مهم و غیرقابل انکاری در تولید گاز کشور دارد و تعمیرات اساسی از مهم‌ترین عملیات‌ها در این مجتمع است.

سرپرست مهندسی پالایشگاه سوم پارس جنوبی خاطر نشان کرد: هدف ما همیشه رفتن به سمت فعالیت‌های دانش‌محور بوده و بر همین اساس اعتقاد داریم که تعمیرات اساسی دانش‌محور یکی از منابع تولید علم است.

رجب‌پور در ارتباط با فعالیت‌های انجام شده در اداره‌ مهندسی این پالایشگاه گفت: از فعالیت‌های انجام شده در تعمیرات اساسی 92، یکی عدم تعویض غربال‌های مولکولی واحد نم‌زدایی ردیف گازی سوم است که از زمان راه‌اندازی پالایشگاه در سال 2004 تاکنون تعویض نشده است.

وی اضافه کرد: مطابق چند سال گذشته تعویض این غربال‌ها در برنامه تعمیرات اساسی سال 92 گنجانده شد، اما به دلیل سختی تأمین این مواد تصمیم گرفته شد که کارایی آنها پیش از تعویض بررسی شود.

این مسئول ابراز داشت: پارامترهای مهم عملیاتی مانند دمای شبنم گاز خشک، میزان مصرف متانول و افت فشار بستر‌های غربال مولکولی مورد بررسی قرار گرفت که مشخص شد با گذشت 9 سال از عمر غربال مولکولی شرایط آن همچنان مناسب است.

وی در ادامه به دیگر برنامه‌های اداره‌ مهندسی در تعمیرات اساسی 92 اشاره کرد و افزود: غربال‌های مولکولی ردیف گازی اول، آخرین‌بار سال 2011 تعویض شدند، اما افت فشار خشک‌کن‌های این ردیف با گذشت دو سال از تعویض آن‌ها به شدت بالا رفت؛ علاوه بر آن افت فشار بستر جاذب جیوه این ردیف و هم‌چنین میزان مصرف متانول آن نیز بالاتر از سایر ردیف‌ها بود.

رجب‌پور تصریح کرد: با توجه به این‌که مشکلات مشابه قبلاً در ردیف گازی دوم مشاهده شده بود، احتمال پودر شدن غربال‌های مولکولی این واحد وجود داشت، هر چند عمر معمول غربال‌های مولکولی سه سال است؛ بنابراین در زمان تعمیرات اساسی پالایشگاه، بسترها مورد بازبینی قرار گرفت و حجم زیادی از پودر مشاهده شد که به نظر می‌رسید عامل ایجاد افت فشار، همین غربال‌های مولکولی پودر شده باشد.

وی با اشاره به تعویض غربال‌های مولکولی واحد تصفیه پروپان فازهای 4 و 5 یادآور شد: غربال‌های مولکولی واحد تصفیه پروپان فازهای 4 و 5 آخرین بار سال 2009 تعویض شدند؛ به دلیل افزایش مقدار آب موجود در پروپان خشک و در نتیجه گرفتگی چیلرهای واحد ذخیره‌سازی پروپان، تصمیم تعویض این غربال‌های مولکولی بعد از تعمیرات اساسی سال 2012 اتخاذ شد.

رجب‌پور گفت: نتایج آزمایشگاهی بیانگر این نکته بود که میزان آب موجود در پروپان خشک تا 7 بخش وزنی در میلیون افزایش یافته است، در صورتی‌که میزان مورد قبول 3 بخش وزنی در میلیون بود.

سرپرست مهندسی پالایشگاه سوم در پایان با تأکید بر اصلاح سینی‌های برج استخراج پروپان خاطر نشان کرد: کثیف بودن سرویس استخراج پروپان و دورنمای افزایش خوراک ورودی به واحد به دلیل بسته شدن شیرهای فشار‌شکن، منجر به تصمیم افزایش قطر سوراخ‌های سینی‌های برج استخراج پروپان شد؛ بنابراین با توجه به محاسبات انجام شده که قطر سوراخ سینی مشبک برج استخراج برای سرویس های آلوده را بین 13-10 میلی‌متر در نظر می‌گیرد، با استفاده از ابزار مناسب قطر سوراخ‌ها از 8 به 5/8 میلی‌متر افزایش یافت و مته‌کاری نیز طبق پیشنهاد شرکت مذکور در جریان ورودی به سوراخ انجام شد.

انتهای پیام/2451/ذ30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول