اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

طراحی و ساخت سامانه ثابت تابش گاما در مجتمع پژوهشی بناب

اظهارات مهم رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درباره سایت هسته‌ای بناب

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: مجتمع پژوهشی کاربرد پرتوهای شمال‌غرب کشور در بناب باید براساس مأموریت اصلی و اولیه خودش فعالیت کند و سازمان انرژی اتمی در این خصوص برنامه دارد.

اظهارات مهم رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درباره سایت هسته‌ای بناب

به گزارش خبرگزاری فارس از بناب، فریدون عباسی یکشنبه شب در حاشیه افتتاح نخستین سامانه پرتودهی قابل حمل گاما در مجتمع پژوهشی کاربرد پرتوهای شمال‌غرب کشور در بناب در گفت‌وگویی با خبرنگاران اظهار کرد: این مجتمع از ابتدا به منظور پرتودهی محصولات غذایی و کشاورزی در این منطقه احداث شده بود که بعدها به دلایل مختلف تغییر مسیر داد، چون برخی مسئولان در برهه‌های مختلف می‌خواستند همه رشته‌ها را به این مرکز بیاورند و تحول علمی و فنی در اینجا ایجاد کنند که امکان آن وجود ندارد.

مجتمع پژوهشی بناب وارد کردن دستاوردهای هسته‌ای به زندگی مردم است

وی افزود: سایت هسته‌ای کرج به عنوان قطب متمرکز کاربرد پرتوها انتخاب شده و به دنبال آن سایت بناب هم که دارای امکانات و تجهیزات لازم هست، به عنوان شعبه شمال‌غرب کشور انتخاب شده و پنج استان همجوار را تحت پوشش قرار می‌دهد.

عباسی تصریح کرد: سایت بناب برای انجام این مأموریت مشخص طراحی و تأسیس شده بود و در این خصوص بودجه تعریف شده دارد، بنابراین مأموریت اصلی و ذاتی مجتمع پژوهشی بناب وارد کردن دستاوردهای هسته‌ای به زندگی مردم است.

راه‌اندازی کشاورزی هسته‌ای در بناب

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه با تشریح برنامه‌های آینده این سازمان برای مجتمع پژوهشی بناب گفت: سازمان مصمم است با تغییر روش و مکان فعالیت‌های هسته‌ای از آزمایشگاه‌ها به ترویج و توسعه کشاورزی پرداخته و کشاورزی هسته‌ای را در بناب راه‌اندازی کند.

عباسی اظهار امیدواری کرد، با ملموس شدن فواید این صنعت جدید در افزایش محصول، بهبود درآمد کشاورزی و مقاومت محصولات در برابر شوری، خشکی و سرما،کشاورزان از این طرح استقبال بیشتری کنند.

عباسی در پاسخ به این سئوال که چرا در پاییز سال 90 بخش عمده‌ای از تجهیزات و منابع انسانی سایت بناب به اصفهان منتقل شد، گفت: در این خصوص اهالی و کارکنان بناب نباید از ما دلخور باشند؛ چون ما خودمان هم به این جابه‌جایی راضی نبودیم، اما این کار فقط به منظور متمرکز کردن فعالیت‌های پژوهشی و تولید مواد هسته‌ای و راکتورها در اصفهان بود.

وی خاطرنشان کرد: در جایی که همه فرآیند تولید سوخت هسته‌ای و راکتورهای تحقیقات مواد در اصفهان قراردارد، دلیل ندارد که بخش کوچک تحقیق مواد در بناب باشد و بی‌جهت هزینه صرف بشود.

طراحی و ساخت سامانه ثابت تابش گاما در مجتمع پژوهشی بناب

عباسی سپس از طراحی و ساخت سامانه ثابت تابش گاما در مجتمع پژوهشی بناب خبر داد و گفت: ساختمان این مرکز در حال اجراست و پس از نصب تجهیزات لازم تا پایان نیمه اول امسال آماده بهره‌برداری خواهد بود.

به گفته وی پس از راه‌اندازی این سامانه ثابت، امکان تولید انبوه سامانه‌های پرتودهی قابل حمل در این مجتمع و اعزام به سراسر کشور فرآهم می‌شود.

انتقاد از فشار نمایندگان مجلس برای استخدام در سایت‌های هسته‌ای

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین از فشار و تحمیل برخی نمایندگان مجلس درخصوص استخدام غیراصولی اهالی منطقه‌ای که سایت‌های هسته‌ای در آنها قرار دارند، انتقاد کرد و گفت: اولاً استخدام نیروی انسانی در مجموعه سازمان دارای ضوابط حساس و محدودیت است و دوماً تحمیل استخدام نیروی بومی غیرمتخصص در مجموعه سازمان انرژی اتمی معقول و منطقی نیست.

نمی‌شود با مسائل حساس ملی به صورت قومی برخورد کرد

عباسی اظهارکرد: نمی‌شود با مسائل حساس ملی به صورت قومی برخورد کرد؛ چون این سازمان قبل از ایجاد هر سایتی در کشور به اشتغال پایدار آن منطقه طبق ضوابط و قوانین فکر می‌کند.

وی آمادگی سازمان انرژی اتمی ایران را برای آموزش اصولی افراد برای افزایش سطح مهارت‌های فنی آنها با همکاری فرمانداری‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای اعلام کرد.

انتهای پیام/60004/ق40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول