اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس به مناسبت میلاد کوثر گزارش می‏دهد

«حماسه فاطمی»؛ الگوی جامع تحقق حماسه سیاسی و اقتصادی

نام‏گذاری امسال به عنوان سال «حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی» تجلی دیگر بهره‏گیری از قرآن و عترت در تعالی جامعه است و در این مسیر پرفراز و نشیب، «حماسه فاطمی» الگویی جامع برای تحقق اهداف و آرمان‏های این نامگذاری وزین محسوب می‏شود.

«حماسه فاطمی»؛ الگوی جامع تحقق حماسه سیاسی و اقتصادی

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‏ای (مدظله‌العالی) در پاره‏ای از سخنان گوهربار خود فرمودند که «تا دنیا دنیاست، خورشید درخشان اظهر زهرای اطهر خواهد درخشید» و بیستم جمادی‏الثانی، خجسته سالروز ولادت پرخیر و برکت نادره دوران و مایه افتخار زنان، حضرت فاطمه زهرا (س) است.

بیستم جمادی‏الثانی، روز طلوع نوری است که با عنایت و لطف بی‏کران جهان‏آفرین بی‏همتا، سوره «کوثر» بر زمین نازل شد و جلوه عالم خلقت در سیمای انسیه حورا، صدیقه کبری، ام‏ابیها تجلی یافت.

فاطمه آمد و فرهنگ ناب و روح‏بخش فاطمی را با محوریت معبود و حمایت از رسالت نبوی و دفاع از ولایت علوی به ارمغان آورد.

فرارسیدن عید ولادت با سعادت دخت رسالت، همسر ولایت و مادر امامت و همچنین سالروز میلاد مجدد قرن، احیاگر قرآن و سلاله پیام‏آور نور تابان، حضرت امام خمینی(ره) و روز زن برای حماسه‏آفرینان عرصه عزت و شرف بسیار مهم است.

گرامیداشت این روز فرخنده در سالی که از سوی رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی به عنوان سال «حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی» نامگذاری شده است؛ امسال باید بیشتر مدنظر باشد، چراکه ایران امروز از شرایطی ویژه برخوردار است.

امسال در نامگذاری سالانه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، شاهد تجلی دیگر بهره‏گیری از قرآن و عترت در تعالی جامعه اسلامی و خلق حماسه‏های ماندگار بودیم و در این مسیر پرفراز و نشیب، «حماسه فاطمی» الگویی جامع برای تحقق اهداف و آرمان‏های حضرت امام خمینی (ره) و شهیدان والا مقام و منویات مقام معظم رهبری و گذار از این مرحله حساس و سرنوشت‏ساز است.

حماسه فاطمی، شکوهمندترین حماسه الهی است که در آن بانویی بصیر، شجاع، زمان‏شناس و فتنه‏ستیز، حماسه‏ای ماندگار و الگویی جاویدان را در تاریخ پدید آورد.

الگوی فاطمی نسل به نسل انتقال یابد

امام جمعه کلاته‏خیج در این زمینه گفت: منتظر واقعی باید رهرو راستین ائمه اطهار (ع) باشد و از این مسیر عدول نکند.

حجت‌الاسلام علی خداپرست با اشاره به فضیلت‌های حضرت زهرا(س) اظهار داشت: اگر می‌خواهیم در دنیا و عقبی عاقبت به خیر شویم، باید رهرو راستین ائمه اطهار(ع) باشیم.

وی تصریح کرد: بی‌بی دو عالم، مادر امامت، همسر ولایت و دخت رسالت بودند و این همه ارزش در ایشان جمع است و فاطمه زهرا (س) گوهری تابناک در آسمان‏ها و زمین هستند.

امام جمعه کلاته‏خیج افزود: حضرت زهرا(س) نمونه کامل ایثار، فداکاری، اطاعت، صبر و شجاعت بودند و برای تمام زنان و مردان تاریخ بشریت از آغاز تا پایان الگویی بی‌نظیر هستند.

خداپرست تأکید کرد: اگر می‌خواهیم در دنیا و عقبی عاقبت به خیر شویم، باید رهروی راستین ائمه اطهار (ع) و به خصوص حضرت زهرا(س) باشیم و این الگو را نسل به نسل با تمام مفاهیم والایش انتقال دهیم.

ترویج فرهنگ فاطمی؛ راه مقابله با دشمنان

استاد حوزه علمیه مشهد نیز گفت: باید با فرهنگ فاطمی به مقابله با تهاجم دشمن در عرصه‏های مختلف برخیزیم و موفقیت در این عرصه دور از دسترس نیست.

حجت‌الاسلام علی امینی‌نیا در گفت‏وگو با خبرنگار فارس در بسطام، با گرامیداشت ایام فاطمیه با اشاره به فرهنگ فاطمی گفت: فاطمه زهرا(س) نخستین مدافع ولایت در زمانی بودند که نفاق سراسر جهان اسلام را فراگرفته بود و سخنان ایشان جبهه نفاق را از هم گسست و پرده از چهره آنها برداشت.

وی افزود: فاطمه زهرا(س) با سخنرانی‌های خود در مسجد پیامبر(ص) و دفاع از امامت به حق حضرت علی(ع) و دفاع از ولایت نشان داد که برابر ظلم و ستم باید به پا خواست و لحظه‌ای غفلت نکرد و بصیرت داشت.

استاد حوزه علمیه مشهد تصریح کرد: بصیرت فاطمی بود که اسلام را زنده نگه داشت و امامت را بعد از پیامبر تثبیت بخشید و نفاق و جهل را آشکار و مردم ناآگاه را از خواب خرگوشی بیدار کرد.

امینی‌نیا اظهار داشت: اگر می‌خواهیم در زندگی و جامعه موفق باشیم، باید فرهنگ فاطمی که فرهنگ ایثار، شجاعت، بصیرت و پاسداری از ولایت است، را در خود، فرزندان و جامعه‌مان ترویج و گسترش دهیم.

وی تأکید کرد: دشمنان ما از فرهنگ اهل بیت(ع) که همان فرهنگ ناب اسلام است، هراس دارند و تمام تلاش آنها برچیدن این فرهنگ است که البته تاکنون نتوانسته و نخواهند توانست به این هدف خود برسند.

استاد حوزه علمیه مشهد خاطرنشان کرد: باید با فرهنگ فاطمی به مقابله با تهاجم دشمن در عرصه‌های مختلف برخیزیم و موفقیت در این راه دور از دسترس نیست.

وی با دعوت همگان به تعمیق بصیرت فردی گفت: اگر بصیرت باشد، هیچ قدرتی نمی‌تواند ما را از اسلام و فرهنگ ناب آن جدا کند و پیروزی نهایی از آن امت اسلام است.

دفاع از ولایت حد و مرز ندارد/ همه باید مدافع حقیقی ولایت باشند

امام جمعه دیباج نیز گفت: دفاع از ولایت حد و مرز خاصی ندارد و همه باید مدافع حقیقی ولایت باشند.

حجت‌الاسلام سیدجلیل قدمی اظهار داشت: حضرت زهرا (س) در جهت احقاق حق غصب شده ولایت قدم برداشت و در راه رسیدن به حق غصب شده حضرت علی (ع) بهای سنگینی داد و به شهادت رسید.

وی افزود: حضرت زهرا (س) بعد از رحلت پدر گرامیشان شب‌ها در خانه مهاجر و انصار می‌رفت و سفارش‌های رسول خدا (ص) را در مورد ولایت حضرت علی (ع) و خاندان پاک ایشان به آنها یادآوری می‌کرد.

امام جمعه دیباج ادامه داد: حضرت زهرا(س) فدک را که هدیه پیامبر (ص) به ایشان بود از خلیفه غاصب فدک خواستار شد و با آیات و روایات او و دولت او را استیضاح کرد و آن را حق مسلم خود خواند.

قدمی بیان داشت: حضرت فاطمه(س) خطبه کاملی در هفت بخش قرائت کرد که در برگیرنده نکات مهمی درباره فدک است.

وی عنوان کرد: حضرت زهرا(س) وارد اجتماع شد و از همسرش و حق ولایت ایشان دفاع کرد و در این راه فرزند شش ماهه‌اش شهید شد و این یکی از ظلم‌های غاصبان ولایت بود.

امام جمعه دیباج متذکر شد: پیامبر(ص) در بیان شأن و منزلت والای حضرت زهرا(س) می‌فرمایند«ای فاطمه اگر تمام پیامبرانی که خداوند برانگیخته و تمام فرشتگانی که مقرب درگاه خود گردانده است برای هر کینه‌توزی که حق تو را غصب کرده است، شفاعت کنند هرگز خدا او را از آتش دوزخ خارج نمی‌سازد.»

قدمی گفت: همچنین پیامبر(ص) می‌فرماید «مورد نفرین است هرکس که پس از من به فاطمه (ع) دخترم ستم کند و او را به شهادت برساند».

عاقبت به خیری؛ در گرو عمل به آرمان‏های فاطمی

امام جمعه شاهرود نیز گفت: هرکس اهل تسبیحات حضرت زهرا(س) باشد، عاقبت به خیر می‏شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین محمود ترابی اظهار داشت: وجود مبارک فاطمه زهرا (س) حامی اول ولایت بود؛ برای اینکه ایشان مدرسه عالمانه‏ای داشت، حدیث نقل می‌کرد و به استناد آیات قرآنی می‏خواست ثابت کند که امام علی(ع) جای پیغمبر(ص) نشسته است.

وی با اشاره به تسبیحات حضرت زهرا(س) گفت: این تسبیح که ما بعد از نمازهای واجب و مستحب می‌گوییم، هدیه پیامبر به حضرت زهرا(س) برای برطرف شدن غم‌ها، مصائب و گرفتاری‌هاست.

امام جمعه شاهرود تأکید کرد: مأنوس بودن با تسبیحات حضرت زهرا(س) مصداق اهل ذکر کثیر بودن است که ایشان هم از اهدای این هدیه ارزشمند به بشر دریغ نکردند.

ترابی خاطرنشان کرد: هرکس اهل تسبیحات حضرت زهرا(س) باشد، عاقبت به خیر خواهد شد و این از آثار نجات‏بخش این تسبیح عظیم است.

وی با اشاره به حدیثی از فاطمه زهرا(س) بیان داشت: حضرتش در حدیثی می‏فرمایند «از دنیای شما محبت سه چیز در دل من نهاده شد؛ تلاوت قرآن، نگاه به چهره پیامبر خدا و انفاق در راه خدا».

امام جمعه شاهرود یادآور شد: در این حدیث، فاطمه (س) سفارش به قرائت قرآن و انفاق در راه خدا دارند که این برای ما بیان شده و باید این دو موضوع مهم را در زندگی فراموش نکنیم و تلاش کنیم آنها را به کار بگیریم.

عمل به سیره فاطمی؛ ضامن سعادت جامعه 

استاد حوزه علمیه سمنان نیز گفت: نباید گناه و ارتکاب به گناهان را کوچک شمرد؛ گاه سعادت انسانی در گرو ترک همین گناهان کوچک است.

حجت‌الاسلام سیداحمد اکرمی با اشاره به بحث گناه از منظر اسلام و با استناد به روایتی از مولای متقیان حضرت علی (ع) بیان کرد: رضایت خداوند عزوجل در کارهای خیر نهفته است، هرچند این کار آنقدر کوچک باشد که به چشم نیاید.

وی افزود: مسلمانی که در روابطش با دیگر مومنان ادب و نزاکت را رعایت نمی‌کند و حریم‌ها را به راحتی می‌شکند؛ بی‌شک با چالش‌های بزرگی در شخصیتش مواجه است که تأثیر این چالش‌ها در روابط اجتماعی فرد نمایان می‌شود.

استاد حوزه علمیه سمنان ادامه داد: رعایت ادب از سویی گذشته از ارتقای وجهه اجتماعی خود فرد تأثیر خوشایندی بر افراد دیگر جامعه دارد و از سویی باعث تشویق دیگر افراد اجتماع در ساختن شخصیت و رفتار آنان است.

اکرمی گفت: از نظر امام علی (ع)دعایی نیست که مستجاب نشود؛ مگر آن دعاهایی که شرایط خاص دعا را ندارند که البته خداوند متعال دستان بنده‌ای را که به سمتش دراز شده‌اند، خالی بر نمی‌گرداند.

وی بیان داشت: اگر استجابت دعایی به صلاح مومن نباشد، خداوند به ازای آن دعا حسنه‌ای برای مومن در نظر گرفته یا مشکلی از مشکلات دیگرش حل کرده و یا گناهی از گناهانش را از بین می‌برد و این نکته بیانگر این است که یک مومن واقعی همواره به لطف خدایش امید بسته و از پروردگار عالم استعانت می‌جویید.

از حماسه فاطمی تا حماسه خمینی

حضرت فاطمه زهرا (س) برای حفظ دستاوردهای دین مبین اسلام و رسالت نبوی و حفظ میراث همه ادیان ابراهیمی و انبیا و پیامبران الهی، یک تنه به افشای خط انحراف و انحطاط پرداخت و در حفظ مکتب امامت و سلسله ولایت نیز جان خود را تقدیم جانان کرد.

از حماسه فاطمی در طول تاریخ، حماسه‏هایی چون حماسه حسینی، حماسه زینبی، حماسه خمینی، حماسه دفاع مقدس، حماسه زنان مسلمان، حماسه حزب‏الله لبنان و ... جوشیده است و این حماسه، امسال بار دیگر تکرار می‏شود؛ اما با ندای «حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی».

انتهای پیام/2249/ذ40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول