اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در مشهد:

تعطیلی دانشگاه‌ها در ایام انتخابات مناسب نیست / اطلاعی از حضور هاشمی در انتخابات ندارم

کاندیدای انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری با بیان اینکه اطلاع موثقی از کاندیداتوری هاشمی‌رفسنجانی در انتخابات ندارم، گفت: تعطیلی دانشگاه‌ها در ایام انتخابات کار مناسبی نبود چرا که دانشگاه محفلی علمی‌، سیاسی و فرهنگی است.

تعطیلی دانشگاه‌ها در ایام انتخابات مناسب نیست / اطلاعی از حضور هاشمی در انتخابات ندارم

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد حجت‌الاسلام سید محمدحسن ابوترابی‌فرد دقایقی پیش در نشست پرسش و پاسخ دانشجویی که در دانشگاه امام رضا (ع) مشهد برگزار شد، با بیان اینکه باید سکاندار مسئولیت اجرایی کشور به عنوان یک مدیریت استراتژیک نگاه راهبردی داشته باشد، اظهار کرد: باید میان نگاه مدیریت پروژه‌ای و مدیریت رهبری دستگاه اجرایی کشور کاملا تفاوت قائل شویم؛ نگاه پروژه‌ای و بخشی یکی از کلیدی‌ترین نکات چالش‌های اقتصادی کشور است و در این راستا شاهدیم که نرخ تورم در سال 91 به اذعان مجامع رسمی بیش از 30.5 درصد بوده است.

وی افزود: اگر امروز شاهد نوسانات جدی در نرخ ارز و کاهش پول ملی هستیم به دلیل نگاه پروژه‌ای بوده است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بنده چهار دوره در مجلس شورای اسلامی حضور داشته و سه دوره نایب رئیس هستم، بنابر این اشراف کاملی بر مسائل کشور در حوزه‌های مختلف دارم، همچنین یکی از اعضای هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه هستم.

وی تصریح کرد: در همین راستا در تدوین و بررسی برنامه پنجم توسعه نیز نقش بسزایی داشته و می‌توانم بگویم که اینگونه فعالیت‌ها و خدمت‌ها می‌تواند در مدیریت دستگاه اجرایی کشور مسیر را برای رسیدن به آرمان‌ها و اهداف کمک کند.

وی متذکر شد: همچنین در زمان حضرت امام نیز به عنوان مسئول سیاسی ایدئولوژیک وزارت دفاع خدمت کرده و با دو تا سه وزیر در آن زمان به عنوان معاون وزیر همکاری داشتم، بنابر این در این چنین حوزه‌ها نیز اشرافیت کاملی دارم.

* «استقلال سیاسی» بزرگ‌ترین سرمایه نظام جمهوری اسلامی ایران است 

کاندیدای احتمالی انتخابات یازدهم ریاست جمهوری در ادامه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه انقلاب اسلامی به عنوان یک پدیده استثنایی در طول چند قرن اخیر منشأ تحولات و رویدادهای استثنایی در صحنه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در عرصه بین‌المللی و منطقه‌ای و کشور بوده است، اذعان داشت: تحولات و رویدادهایی که نشأت گرفته از پدیده انقلاب است بر کسی پوشیده نیست، این نقش‌آفرینی به عوامل مختلفی باز می‌گردد؛ یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین عوامل و مولفه‌‌های این ایفای نقش استقلال سیاسی تمام عیار نظام جمهوری اسلامی ایران در طول این 33 سال است، آن هم در دنیایی که نقش قدرت، ثروت، رسانه و تسلیحات نظامی دفاعی در مدیریت سرنوشت سیاسی کشورها بی‌بدیل و استثنایی است.

وی با بیان اینکه امروز نظام سلطه از ظرفیت‌ها و ابزار قدرت برای اعمال فشار علیه کشورهای مختلف استفاده می‌کند، تاکید کرد: استقلال سیاسی سرمایه بزرگ نظام جمهوری اسلامی ایران است، نظام ما با الهام از دو رکن کلیدی «جمهوریت» و «اسلامیت» این سرمایه گران‌بها را به دست آورده و از آن پاسداری می‌کند.

وی با اشاره به رشد ولایت فقیه در نظام جمهوری اسلامی گفت: تردید نداشته باشید که اگر اسلامیت در این نقش محوری یعنی ولی فقیه تجلی پیدا نکند قطعا این استقلال سیاسی دچار مشکل شده و نظام با هویت دیگری روبه‌رو می‌شود؛ این دو گوهر یعنی استقلال سیاسی و ولی فقیه بسیار گرانبها بوده و باید از آنها پاسداری کنیم.

* انتخابات نماد مردم‌سالاری در نظام جمهوری اسلامی است

عضو ائتلاف پنج‌گانه اصولگرایان با بیان اینکه انتخابات یکی از نمادهای مردم‌سالاری در نظام جمهوری اسلامی است، اظهار کرد: خلق یک حماسه بزرگ با حضور و مشارکت سرنوشت‌ساز ملت ایران و با انگیزه جهادگونه و دغدغه معنادار، انتخابات را به یک حماسه سرنوشت‌ساز در زمان فعلی تبدیل می‌کند.

وی تصریح کرد: ان‌شاءالله با انتخاب صالح‌ترین فرد راه را برای سپردن مسئولیت دستگاه اجرایی کشور به شخصی که از توانایی لازم برخوردار بوده باز شود تا مسیر کشور هموارتر و به قله‌ها نزدیکتر شویم.

وی با اشاره به نقش کلیدی کشور در پیشرفت و توسعه کشور متذکر شد: نقش دولت در یک حرکت به سوی اهداف و آرمان‌ها نقش بسیار برجسته و استثنایی است.

ابوترابی‌فرد افزود: باید دستگاه اجرایی کشور نقشه بلندمدت و کوتاه مدت را برای حرکت نظام تعیین کند و دولت است که باید راه را برای رسیدن به قله‌های پیشرفت باز کند. در این مسیر مجلس نیز ریل‌گذاری کرده و در نهایت قوانین و لوایح را به تصویب می‌رساند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی به اشاره به قانون هدفمندسازی یارانه‌ها اظهار کرد: این قانون در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور نقش بسزایی دارد که اگر آن گونه که پیش‌بینی شده بود انجام می‌گرفت و سهم تولید نیز داده می‌شد امروز با چالش‌های کنونی در حوزه اقتصاد مواجه نبودیم.

* اطلاع موثقی از حضور هاشمی و لاریجانی در انتخابات ندارم

عضو ائتلاف پنج‌گانه اصولگرایان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ائتلاف اکثریت اصولگرایان اذعان داشت: ائتلاف اکثریت با نگاه به رسیدن به وفاق در جریان اصولگرا شکل گرفت و در نهایت نظر واحد با نگاه به ارزیابی‌ها از شرایط  و نظرسنجی‌ها انتخاب می‌شود.

وی در ارتباط با حضور و کاندیداتوری هاشمی و لاریجانی گفت: اطلاعی در ارتباط با کاندیداتوری علی لاریجانی و هاشمی رفسنجانی در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری ندارم.

ابوترابی‌فرد در ادامه با تبیین گفتمان اصولگرایی اظهار کرد: گفتمان اصولگرایی گفتمانی است که بر چهار اصل اسلام، قانون اساسی، امام راحل و اصل ولایت فقیه و رهبری استوار باشد.

وی افزود: گفتمانی که به مبانی دینی و اسلامی نزدیک‌تر باشد و در این چارچوب قرار گرفته باشد، از وزن اصولگرایی بالاتری برخوردار است.

کاندیدای انتخابات یازدهم ریاست جمهوری با اشاره به اینکه حضرت امام (ره) به عنوان بنیانگذار انقلاب اسلامی دارای تفکر و ایده و آرمان‌های تعریف شده و تبیین شده است، گفت: تفکری اصولگراست که به امام و آرمان‌های امام باور و اعتقاد داشته و از تمام ظرفیت خود برای تحقق آنها بهره گیرد.

وی تاکید کرد: اگر گفتمانی ضمن اعتقاد به این اصول در مقام عمل نیز بر حرکت در این مسیر اصرار ورزد و قطعا در تمام عرصه‌ها و قله‌های پیشرفت نزدیک می‌شویم.

به گفته این عضو ائتلاف اکثریت اصولگرایان اگر امروز در عرصه اقتصاد، فرهنگ و دیپلماسی خارجی با چالش روبه‌رو هستیم به دلیل زاویه گرفتن و فاصله گرفتن از گفتمان اصولگرایی است.

ابوترابی‌فرد متذکر شد: امیدواریم دولت یازدهم به معنای واقعی کلمه به این گفتمان اعتقاد داشته باشد، چرا که قطعا در صورت حاکم شدن این گفتمان در زمان کوتاهی به اقتصاد مقاومتی دست می‌یابیم.

وی با بیان اینکه باید در راستای اقتصاد مقاومتی به کاهش هزینه‌ها، انضباط مالی و بودجه‌ای مبتنی بر عملکرد عمل کنیم، اظهار داشت: نباید سرمایه نفت به عنوان بودجه تعریف شود؛ در اقتصاد مقاومتی درآمدهای ارزی به عنوان موتور حرکت نظام و هزینه‌های جاری متناسب با فعالیت‌ها و حرکت‌ها و وظایف تعریف می‌شود.

* نقاط ضعف و قوت دولت فعلی از نگاه ابوترابی‌فرد

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در ادامه با اشاره به نقاط ضعف و قوت دولت فعلی گفت: طرح شعارهای انقلاب و برجسته کردن ارزش‌های انقلاب از مسائلی بود که در دولت نهم به آن توجه شد در عین حال باید این شعارها در دولت آینده به صورت برجسته‌تر مطرح و زمینه تحقق آن فراهم شود.

وی حضور رئیس‌جمهور در اقصی‌نقاط کشور را از دستاوردهای این دوره از مدیریت اجرایی کشور عنوان کرد و ادامه داد: ساده‌زیستی و کاهش هزینه‌ها نیز از دیگر ویژگی‌هایی است که این دولت داشت ولی باید در دولت آینده نیز نهادینه شود.

وی تاکید کرد: نگاه بلند مدت به مسائل کشور، مدیریت مبتنی بر برنامه و اسناد بالادستی نظام باید قطعا در دولت‌های آینده نهادینه شود؛ با نگاه بخشی نمی‌توان مسیر حرکت کشور را در مسیر اهداف و آرمانها هموار کرد، بلکه باید نگاه بلندمدت داشته باشیم.

به گفته نایب رئیس مجلس شورای اسلامی باید مدیریت مبتنی بر علم و با اعتماد به خرد جمعی را در کشور نهادینه کنیم و باید نخبگان و نظر آنها مورد اعتماد قرار گیرد.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم باید یک گفتمان داشته باشد و آن هم گفتمان نظام است، یادآور شد: در عرصه اقتصاد، سیاست خارجه و فرهنگ و ... باید گفتمان نظام به گفتمان دولت یازدهم تبدیل شود.

همچنین باید اصل شایسته‌سالاری نیز در دولت آینده رعایت و نهادینه شود.

* انتقاد ابوترابی‌فرد از تعطیلی دانشگاه‌ها در ایام انتخابات

کاندیدای انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری در ادامه با اشاره به اینکه مهم‌ترین مسئله روز نسل جوان در کشور تولید و اشتغال است، گفت: هرچه که بیشتر به این دو معزل بپردازیم سطح آرامش و فرهنگ در کشور ارتقاء می‌یابد، امروز ما ظرفیت‌های فراوانی در کشور داریم ولی در عین حال دغدغه اصلی جوانان اشتغال است.

ابوترابی‌فرد در بخش پایانی سخنان خود با انتقاد از تعطیلی دانشگاه‌ها در ایام انتخابات خاطرنشان کرد: به نظر بنده مناسب نبود که دانشگاه‌ها به عنوان محفلی سیاسی، علمی و فرهنگی در ایام انتخابات تعطیل شوند چرا که قطعا نقش بسزا و موثری در انتخابات دارند.

انتهای پیام/70003/صا40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول