اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

/جدیدترین تحولات از نبرد القصیر /

عقب‌نشینی اجباری افراد مسلح از القصیر و به توپ بستن روستاهای شیعه‌نشین

ارتش آزاد سوریه به خاطر شکست خود در شهرها و روستاهای اطراف القصیر، هم‌اکنون منطقه شیعه‌نشین «هرمل» را با توپخانه و خمپاره، گلوله‌باران می‌کند تا انتقام بگیرد.

عقب‌نشینی اجباری افراد مسلح از القصیر و به توپ بستن روستاهای شیعه‌نشین

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق، نشانه‌ها و علائم پیشروی‌های ارتش سوریه و کمیته‌های مردمی در روستاها و شهرک‌های محیط منطقه القصیر، دریاچه القطینه و اطراف رود العاصی، روز به روز روشن‌تر و برجسته‌تر می‌شود.

«افزایش سطح تنش و آشفتگی در کانون‌های حضور وهابی‌ها و سلفی‌های تکفیری در شمال لبنان و مناطق هم‌مرز با سوریه» در ناحیه استان حمص و «تشدید حملات روانی و جنگ نرم آمریکا و متحدان علیه سوریه» به بهانه‌ واهی بکارگیری سلاح‌های شیمیایی توسط ارتش سوریه، دو نمونه بارز و شاخص شکست آشکار معارضان مسلح در این منطقه حساس است که حامیان خارجی آنها برای نجات آنها از دایره محاصره کامل ارتش سوریه تلاش می‌کنند.

این روزها جنگ روانی و تبلیغاتی علیه حزب‌الله و سید حسن نصرالله دبیرکل آن توسط معارضان مسلح و سیاسی سوریه و نیز گروه ها و جریان‌های سلفی و تکفیری وابسته به القاعده و مرجعیت وهابیت و حامیان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آن، بیش از گذشته تشدید و ابعاد تازه‌ای پیدا کرده است. 

در پی شکست‌های گروه های مسلح در این منطقه، معاذ الخطیب رئیس مستعفی ائتلاف ملی سوریه  دوحه، جورج صبرا رئیس شورای ملی سوریه (ائتلاف استانبول) و جانشین الخطیب در رهبری ائتلاف ملی (ائتلاف دوحه) و دیگر رهبران جریان های معارضان مسلح و گروه های جهادی، حزب الله ،شیعیان لبنان و روستانشینان مرزهای سوریه ـ لبنان را به شدیدترین مجازات‌ها تهدید نمودند.

گلوله باران روستاهای شیعه نشین در پی شکست‌ و عقب‌نشینی ارتش آزاد

فرماندهی محلی ارتش آزاد سوریه در القصیر «سرهنگ فاتح حسون» و گروه های جهادی و تکفیری فعال در منطقه مانند گردان‌های اهل الاثر، گردان‌های الفاروق، گردان‌های مغاویر القصیر، جبهه الاسلامیه لتحریر سوریه، لواء الاسلام، گردان‌های سیوف الشام، در روستاهای عرجون(واقع در 2 کیلومتری القصیر)، السلومیه، الرحمونیه، الشومریه(هر سه روستا در ریف شمالی القصیر واقع هستند)، الموح، ابوحوری، قادش، سقرجه، الرضوانیه، البرهانیه به داخل محیط منطقه القصیر، شکست خورده و عقب نشینی کرده‌اند.

ستاد فرماندهی ارتش آزاد سوریه و دیگر گروه‌های مسلح در پی این عقب نشینی، ساکنان مناطق شیعه نشین مانند منطقه هرمل (و روستاهای حومه آن)،بعلبک، ضاحیه جنوبی بیروت، اللبوه و العین را با گلوله باران و پرتاب موشک زمین به زمین، تهدید کردند.

ارتش آزاد سوریه بخاطر شکست خود در شهرها و روستاهای اطراف القصیر، هم اکنون منطقه شیعه‌نشین هرمل را با توپخانه و خمپاره، گلوله باران می‌کند تا انتقام بگیرد.

احمد الاسیر شیخ تکفیرهای لبنان به بهانه واهی و سست دفاع از «اهل سنت سوریه» و برای نجات نیروهای محاصره شده و وابسته به جریان‌های وهابی مسلح در القصیر، به بسیج و سازماندهی مزدوران سلفی تحت عنوان «گردان‌های نیروی مقاومت آزاد» اقدام نموده و موجی از تنش و بی‌ثباتی در مناطق مسلمان‌نشین لبنان به ویژه در منطقه شمالی آن به راه انداخته است.

اطرافیان سرهنگ ریاض الأسعد موسس و فرمانده برکنار شده جریان ارتش آزاد سوریه، مسئولیت روند شکست‌های پی‌درپی معارضان مسلح در این منطقه را به عهده سرتیپ «ادریس سلیم» فرمانده ستاد ارتش آزاد گذاشته‌اند. 

همچنین یکی از شیوخ سلفی منطقه به نام شیخ «عبدالسلام حربا» که به شیخ عرعور منطقه القصیر معروف است، در پرتو تحولات میدانی و نظامی القصیر، کارکرد ضعیف و فرماندهی ناشیانه سرتیپ سلیم را به باد تمسخر و انتقاد گرفته است.    

سوابق فرمانده جدید ارتش آزاد سوریه نشان می‌دهد که وی یک نظامی ستادی است و هرگز مرد عملیاتی و رزمی نبوده است.

در  راستای تحولات اخیر استان حمص و شهر القصیر، به نظر اغلب تحلیلگران و آگاهان به مسائل روز منطقه، روند مذاکره و گفت‌وگوی جورج صبرا رئیس جدید ائتلاف دوحه با مقامات لبنانی همچون «تمام سلام» نخست وزیر جدید لبنان، رهبران ائتلاف جریان 14مارس (سعد الحریری، ولید جنبلاط، فؤاد السنیورة و أمین الجمیل)، به نتایج مطلوبی نخواهد رسید و نمی‌تواند از این تلاش‌ها طوق نجاتی برای معارضان مسلح محاصره شده در القصیر پدیدآورد.

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول