اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا در استان مرکزی:

ملاک برای احراز صلاحیت نامزدها قانون انتخابات است

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان مرکزی گفت: ملاک هیئت‌های نظارت بر انتخابات در احراز صلاحیت نامزدهای ثبت‌نامی انتخابات شوراهای شهر و روستا بررسی صلاحیت‌ها بر اساس قانون انتخابات است.

ملاک برای احراز صلاحیت نامزدها قانون انتخابات است

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک محمدحسن آصفری در جمع خبرنگاران گفت: ملاک تعیین صلاحیت نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی در مفاد 26 و 29 قانون انتخابات بیان شده است و بر اساس آن صلاحیت کاندیداهای شوراهای اسلامی شهر و روستا ولایتمداری و التزام عملی به اسلام و ابراز وفاداری به قانون اساسی است.

وی اظهار داشت: کسانی می‌توانند داوطلب عضویت در شوراها شوند که تابعیت جمهوری اسلامی را داشته باشند و همچنین داوطلب در هنگام ثبت‌نام باید استعفای خود را در پست‌های مطرح در ماده 28 قانون که به تأیید مقام مسئول رسیده باشد، ارائه دهد.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان مرکزی خاطرنشان کرد: اشخاصی که در راستای تحکیم مبانی رژیم سابق نقش مؤثر و فعال داشته‌اند به تشخیص مراجع ذیصلاح، کسانی که به جرم غصب اموال عمومی محکوم شده‌اند، وابستگان تشکیلاتی به احزاب، سازمان‌ها و گروهک‌هایی که غیر قانونی بودن آن‌ها از طرف مراجع صالحه اعلام شده باشد، کسانی که به جرم اقدام بر ضد جمهوری اسلامی ایران محکوم شده‌اند، محکومین به ارتداد به حکم محاکم صالح قضایی، محکومین به حدود شرعی، محکومین به خیانت و کلاهبرداری و غصب اموال دیگران به حکم محاکم صالح قضایی، مشهوران به فساد و متجاهران به فسق، قاچاقچیان مواد مخدر و معتادان، محجوران و کسانی که به حکم دادگاه مشمول اصل (49) قانون اساسی باشند، وابستگان به رژیم گذشته از قبیل (اعضای انجمن‌های ده، شهر، شهرستان و استان و خانه‌های انصاف، رؤسای کانون‌های حزب رستاخیز و حزب ایران نوین و نمایندگان مجلس‌های سنا و شورای ملی سابق و کدخدایان وابسته به رژیم گذشته برای عضویت در شوراها محروم هستند.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وظایف هیئت‌های نظارت در سه مرحله پیش از انتخابات، حین و پس از آن هدف‌گذاری شده که باید با حساسیت و دقت در تمام مراحل، وظایف خود را انجام دهند.

آصفری با بیان اینکه تعداد اعضای هیئت نظارت بر انتخابات شورای اسلامی روستاها در تمامی بخش‌ها سه نفر و در شهرها پنج نفر است، تصریح کرد: 35 هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان مرکزی تشکیل شده که در مراحل مختلف انتخابات کار نظارت بر برگزاری انتخابات شوراهای شهر و روستای استان را برعهده دارند.

وی با اشاره به اینکه اکنون روند رسیدگی به صلاحیت داوطلبان شوراهای اسلامی شهر و روستا آغاز شده است، گفت: هیئت‌های نظارت از 20 تا 26 اردیبهشت‌ماه فرصت اعلام نظر درباره صلاحیت داوطلبان را دارند.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان مرکزی با تأکید بر اینکه تمام رد صلاحیت‌ها باید مستندات قانونی داشته باشد، افزود: آن دسته از داوطلبانی که رد صلاحیت می‌شوند طبق قانون از 29 اردیبهشت‌ماه تا یکم خرداد به مدت چهار روز می‌توانند شکایت خود را در شهرها به هیئت‌های نظارت استان و در روستاها به هیئت نظارت شهرستان اعلام کنند.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در 13 خردادماه جاری اعلام نظر قطعی و نهایی هیئت نظارت شهرستان در خصوص شکایت‌های داوطلبان رد صلاحیت شده به بخشداری‌های مربوطه اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه ناظرین هر شعبه باید تأیید هیئت نظارت شهرستان و بخش خود را داشته باشند، عنوان کرد: اعضای هیئت‌های نظارت بخش و شهرستان و استان و ناظرین در شعب ثبت‌نام و أخذ رأی باید در انجام وظایف خود بی‌طرفی کامل را رعایت کنند.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان مرکزی عنوان کرد: هیئت‌های نظارت موظف هستند گزارش‌های واصله از تخلفات زود هنگام و یا خارج از زمان کاندیداها را به هیئت‌های اجرایی استانداری‌ها و فرمانداری‌ها اعلام کنند و هیئت‌های اجرایی نیز موظف هستند جلوی تبلیغات زود هنگام نامزدها را بر اساس مستندات بگیرند.

وی در خصوص مدرک تحصیلی کاندیداهای شورای اسلامی شهر و روستا تصریح کرد: در روستاهای تا 200 خانوار جمعیت ، داشتن سواد خواندن و نوشتن و در روستاهای با بیش از 200 خانوار جمعیت، داشتن سواد دیپلم و در شهرهای تا 20 هزار نفر جمعیت ،داشتن مدرک تحصیلی فوق دیپلم و در شهرهای بیش از 20 هزار نفر جمعیت داشتن مدرک کارشناسی ارشد ضروری است.

آصفری تعداد داوطلبان عضویت در شوراهای اسلامی شهری و روستایی استان را شش هزار و 62 نفر عنوان کرد و افزود: این تعداد نسبت به دوره سوم هفت درصد افزایش داشته است.

وی افزود: از مجموع یاد شده، پنج هزار و 765 نفر مرد و 297 نفر زن هستند و در شهرستان آشتیان 26 نفر مرد و یک نفر زن، در تفرش 30 نفر مرد و چهار نفر زن، در خمین 69 نفر مرد و 9 نفر زن، در خنداب 24 زن و یک مرد، در دلیجان 46 مرد و چهار زن، در زرندیه 87 مرد و هفت زن، در ساوه 93 مرد و 12 زن، در شازند 160 مرد و هشت زن، در فراهان 44 مرد و دو زن، در کمیجان 25 مرد و چهار زن و محلات 46 مرد و یک زن در انتخابات شورای این شهرها ثبت‌نام کرده‌اند.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان مرکزی ادامه داد: در اراک نیز از مجموع 405 نامزد انتخابات شوراهای اسلامی این شهر 321 نفر مرد و 84 نفر زن هستند.

آصفری با بیان اینکه متولدین 24 خرداد 74 به قبل که در روز رأی‎گیری به 18 سال تمام می‎رسند، می‌توانند در انتخابات شرکت کنند، اظهار داشت: بر اساس هماهنگی‌های انجام شده با ثبت‌احوال استان، کسانی که شناسنامه آن‌ها نیاز به تعویض و یا اصلاح دارد می‌توانند به ثبت‌احوال مراجعه کنند و در مدت 24 ساعت کار تعویض شناسنامه انجام می‌شود.

وی وظیفه ناظرین در روز أخذ رأی را کنترل شناسنامه که شناسنامه متعلق به شخص مراجعه کننده باشد، شناسنامه به مهر شعب دیگر ممهور نشده باشد،کنترل انگشت سبابه دست راست رأی‌ دهنده تا آلوده به رنگ استامپ، که نشاندهنده رأی در شعبه دیگر است، نباشد عنوان کرد.

آصفری افزود: در شهرها و روستاهای زیر 100 هزار نفر جمعیت باید احراز سکونت نیز انجام شود و رأی‌دهندگان باید در آن شهر یا روستا حداقل یک سال سکونت داشته باشند.

انتهای پیام/87002/م40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول