اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر پروژه‌های ادبیات فارسی مرکز نور خبر داد

رونمایی از نرم‌افزار چند رسانه‌ای حافظ همزمان با نمایشگاه کتاب تهران

مدیر پروژه‌های ادبیات فارسی مرکز نور گفت: نرم‌افزار چند رسانه‌ای جامع حافظ همزمان با نمایشگاه کتاب تهران رونمایی و عرضه خواهد شد.

رونمایی از نرم‌افزار چند رسانه‌ای حافظ همزمان با نمایشگاه کتاب تهران

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام سید مسعود میرسالاری با اشاره به هفت سال پژوهش و تحقیق به منظور طراحی نرم‌‌افزار «دانشنامه چند رسانه‌ای حافظ» اظهار کرد: طی این هفت سال به دنبال تولید نرم‌افزاری بودیم که اثری ملی باشد و این امر با نگاهی نو، ابعاد تازه‌ای از کار پژوهشی و شناخت شخصیت حافظ و دیوان او را پیش روی ما نهاده است.

وی افزود: از این پس پژوهشگران می‌توانند به کمک رایانه و این نرم‌افزار، کارهای تحقیقی خود را در ابعاد وسیع‌تری نسبت به شناخت شخصیت و غزل‌های حافظ انجام دهند.

مدیر پروژه‌های ادبیات فارسی مرکز نور با بیان اینکه نرم‌افزار چند رسانه‌ای حافظ برای تمام سطوح علمی از ابتدایی تا تحصیلات عالی و اساتید برجسته علم و ادب طراحی شده است، گفت: در واقع همه افراد جامعه مخاطب این رسانه هستند و می‌توان آن را نرم‌افزاری عمومی و تخصصی دانست.

وی ادامه داد: برای نخستین بار صحیح‌خوانی، دقیق‌خوانی و فارسی‌خوانی در این نرم‌افزار مورد توجه قرار گرفته است؛ نکاتی مانند تکیه بر غزل‌ها، تاکید بر کلمات و شیوه ترکیب واژه‌ها و نیز خواندن صحیح الفاظ از جمله این موارد هستند.

میرسالاری با اشاره به فارسی‌خوانی به عنوان اولویت طراحان این نرم‌افزار ادامه داد: ادای کلمات به سبک دقیق در نرم‌افزار جامع حافظ مورد تاکید قرار گرفته و تکیه‌ها و تاکیدها هم با دقت تعیین شده‌اند.

مدیر پروژه نرم‌افزار چند رسانه‌ای حافظ با بیان اینکه علم روز به کمک طراحان این نرم‌افزار آمده و هنر شعر را به راحتی در اختیار مخاطبان قرار داده است، گفت: سرعت و دقت در پژوهش برای همه اندیشمندان و دانشجویان رهاورد این اثر ارزنده است.

وی با اشاره به ویژگی‌ها و قابلیت‌های نرم‌افزار چند رسانه‌ای حافظ تصریح کرد: متن کامل دیوان حافظ، نمایش غزل‌ها و سایر اشعار به خط نستعلیق همراه با فونت‌های رایانه‌ای دیگر، قابلیت قرائت و روایت‌خوانی صحیح به دو گونه شامل صدای استاد آهی از آغاز تا سرانجام دیوان حافظ و نیز زیبایی‌خوانی توسط 15 نفر از گویندگان صدا و سیما مانند ژاله علو، ساعد باقری، امیر نوری، قادرپناه، بی‌نیاز، بهروان و مه‌نگار از جمله این خصوصیات هستند.

مدیر پروژه‌های ادبیات فارسی مرکز نور 15 شرح و تفسیر برجسته طی هفت قرن اخیر را دومین ویژگی این نرم‌افزار دانست و خاطرنشان کرد: علاوه بر این 9 ترجمه به زبان‌های مختلف مانند عربی، انگلیسی، ترکی، فرانسه و ایتالیایی هم در کنار هر غزل آمده؛ ضمن اینکه امکان بازبینی هر غزل و بیت با آیات و روایات هم در نظر گرفته شده است.

میرسالاری با بیان اینکه قرائت و تفسیر کامل آیات قرآن هم در نرم‌افزار چند رسانه‌ای حافظ پیش‌بینی شده است، گفت: شرح گویای استاد آهی بر هر غزل شامل 200 ساعت صدا هم در این نرم‌افزار در نظر گرفته شده و معلومات شعری هر غزل مشخص شده است.

وی از وجود متن کامل 140 جلد کتاب مرتبط با حافظ در این نرم‌افزار خبر داد و افزود: نرم‌افزار جامع حافظ با فونت استاندارد طراحی شده و مشکلات انتقال متون را برطرف کرده است.

مدیر پروژه‌های ادبیات فارسی مرکز نور ادامه داد: امکان بازسازی غزل‌ها در بیش از 50 نسخه خطی موجود در موزه‌های سراسر دنیا از دیگر امکانات نرم‌افزار جامع چند رسانه‌ای حافظ است.

میرسالاری با بیان اینکه فالنامه حافظ نیز در این نرم‌افزار گنجانده شده است، اضافه کرد: این بخش هم برای علاقه‌مندان در نرم‌افزار چند رسانه‌ای وجود دارد؛ بیش از 130 هزار فیش به صورت فعالیت‌های موضوعی برای کاربران در نظر گرفته شده که حاصل چهار سال کار مرکز حافظ شناسی و دانشکده ادبیات دانشگاه شیراز است.

وی فرهنگ‌نامه‌ها و اصطلاح‌نامه‌ها را بخش دیگر نرم‌افزار چند رسانه‌ای حافظ دانست و افزود: ویژگی دیگر این نرم‌افزار تعریف و توضیح آرایه‌های ادبی مورد استفاده از غزل‌های حافظ است؛ علاوه بر موارد یاد شده می‌توان به وجود بخش کتاب‌نامه مرتبط با دیوان حافظ شامل 2 هزار و 300 کتاب اشاره کرد.

مدیر پروژه تولید نرم‌افزار چند رسانه‌ای حافظ ادامه داد: نرم‌افزار چند رسانه‌ای حافظ توسط هشت نفر از اساتید ادبیات ایران مقدمه‌نویسی شده و امکان چاپ، یادداشت‌برداری و صوت زمینه هم برای آن در نظر گفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: در بخش نگارخانه نرم‌افزار چند قطعه فیلم، صدا و بیش از هزار تصویر از جلسات حافظ‌خوانی در شیراز و مقبره این شاعر بزرگ وجود دارد.

مدیر پروژه‌های ادبیات فارسی مرکز نور از عرضه نرم‌افزار چند رسانه‌ای حافظ در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبر داد و افزود: با توجه به تلاش زیادی که برای تولید این نرم‌افزار صورت گرفته و وجود ده‌ها امکان مختلف پیش‌بینی استقبال گسترده از آن را داریم.

وی تصریح کرد: نرم‌افزار چند رسانه‌ای حافظ به صورت جداگانه برای گوشی‌های هوشمند طراحی شده و در قالب بسته‌ای واحد عرضه می‌شود.

این مسئول گفت: 10 جلد از کتاب‌ها و بیانات علامه طباطبایی در مورد حافظ هم در این نرم‌افزار وجود دارد و هدف از آن توضیح و تبیین صحیح دیوان این شاعر گرانقدر است.

انتهای پیام/78004/ز40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول