اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر جهادکشاورزی شهرستان مرند:

شکوفه‌های درختان میوه شهرستان مرند یخ زد

مدیر جهادکشاورزی مرند از وارد آمدن خسارت به شکوفه‌های محصولات سردرختی این شهرستان از جمله زرد آلو، گوجه سبز و بادام در اواخر سال گذشته و اوایل سال‌جاری در اثر بارش برف و افت دما، خبر داد.

شکوفه‌های درختان میوه شهرستان مرند یخ زد

به گزارش خبرگزاری فارس از مرند، جلال رحیم‌زاده عصر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران میزان خسارات وارده به محصولات سردرختی شهرستان مرند را مبلغ 515 میلیون و 438 هزار ریال اعلام کرد و اظهار کرد: بیشترین خسارت به باغات زردآلو در منطقه کشکسرای و یامچی به میزان 50 تا 90 درصد، در منطقه مرند وحومه به میزان 30 تا 60 درصد و در منطقه هرزندات و زنوز به میزان 25 تا 60 درصد، توسط گروه تعیین خسارات برآورد و به ستادهای حوادث غیر مترقبه شهرستان و استان اعلام شده است.

مدیر جهادکشاورزی مرند همچنین سطح خسارت وارده به شکوفه‌های باغات شهرستان مرند را در اثر سرمازدگی و افت دما به باغات زرد آلو، 3 هزارو 536 هکتار و باغات بادام آبی و دیم 500 هکتار و باغات گوجه سبز 150 هکتار اعلام کرد و افزود: وجود مخاطرات فراوان اقلیمی در کشور باعث شده تا ایران جزو 10 کشور بلاخیز دنیا قرار گرفته و این امر، تولید در بخش کشاورزی را با ریسک فراوان همراه می‌سازد. 

رحیم‌زاده در ادامه اضافه کرد: شهرستان مرند با توجه به اقلیم‌های مناسب و استعدادهای منطقه به لحاظ قرار گرفتن در دامنه رشته کوه‌های میشاب، دارای 92 هزار و 352 هکتار اراضی زراعی و باغی بوده که از این مقدار 11 هزار و 837 هکتار سطح زیر کشت باغات مثمر قرار گرفته است.

این مقام مسئول اذعان کرد: در شهرستان مرند تعداد 12نوع رقم سر درختی با تولید سالانه بیش از 110 هزار تن محصولات باغی وجود دارد و از این مقدار حدود 40درصد به کشور های آسیای میانه و ترکیه و حوزه خلیج فارس صادر و بقیه بازارهای محلی و استانی را پوشش می‌دهد.

رحیم‌زاده اظهار داشت: اغلب باغات شهرستان مرند را درختان زردآلو ، سیب، گردو، انگور، بادام، آلو، گوجه سبز و پسته تشکیل داده است.

وی افزود: مقدار 3 هزار و 536 هکتار از باغات زردآلوی مرند بارده و 350 هکتار نیز غیر بارده است. مقدار تولید سالانه زردآلو در این شهرستان حدود 30 هزار تن و متوسط  عملکرد در واحد سطح 9 تن است 17رقم زردآلو در این شهرستان کاشته می‌شود که اغلب ارقام عسگرآباد، نصیری، اردوباد، تبرزه و انواع زردآلوی خودرو است.

رحیم‌زاده گفت: مرند از نظر تولید زردآلو در سطح استان مقام اول و در سطح کشور مقام سوم را به خود اختصاص داده و حدود 3 هزار نفر در فصل برداشت، در تولید و فرآوری زردآلو در 30 واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی این شهرستان به اشتغال می‌پردازند. 

انتهای پیام/60002/ق30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول