اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل آبفار گیلان خبر داد

شاخص برخورداری 81 درصد روستاییان گیلان از آب شرب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان گفت: شاخص برخورداری روستاییان گیلان از آب آشامیدنی به عدد 81 درصد رسیده است.

شاخص برخورداری 81 درصد روستاییان گیلان از آب شرب

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، محمدعلی فرامینی امروز در جلسه آب و فاضلاب روستایی گیلان با بیان اینکه هر ساله از دوم تا هشتم اردیبهشت هفته زمین پاک نامیده می‌شود، اظهار کرد: امسال نیز برنامه‌های متعددی با شعار «آب پاک، خاک پاک، انسان سالم» در حال اجراست و سال 2013 میلادی به عنوان سال جهانی آب نامگذاری شده است.

وی گفت: اگر چه در ظاهر حجم آب‌های موجود روی کره زمین نسبتاً زیاد به نظر می‌رسد اما بیش از 97 درصد این آب‌ها در دریاها و اقیانوس‌ها وجود دارند و حدود دو درصد نیز به صورت یخ و یخچال‌ها در مناطق قطبی تجمع یافته‌اند و یک‌درصد باقی‌مانده نیز در اعماق زمین بوده و استخراج آن مشکل است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان با تصریح بر اینکه منابع آب شیرین به صورت یکنواخت در جهان توزیع نشده است، اذعان کرد: اکنون 60 درصد منابع آب شیرین دنیا در کشورهای چین، کانادا، برزیل، کلمبیا، پرو، روسیه، آمریکا، اندونزی و هند وجود دارد.

وی ادامه داد: حدود 80 کشور نیز مانند بحرین، کویت، اردن، امارات متحده عربی، سنگاپور، لیبی و مالت تقریباً به هیچ منبع آب شیرین قابل توجهی دسترسی ندارند و با کمبود آب مواجه هستند.

فرامینی، رشد روزافزون جمعیت، توسعه صنایع و افزایش آلودگی منابع آب شیرین و عدم دسترسی به آب کافی و مناسب در برخی از کشورها را یک بحران جدی خواند.

وی با اشاره به اینکه میزان نمک‌های آب شیرین بسیار کم است، تصریح کرد: آب‌های اقیانوس و دریاها شور هستند و استفاده از آنها مستلزم تصفیه کردن است که این امر خود به سرمایه‌گذاری برای احداث تأسیسات آب شیرین‌کن نیاز دارد.

این مسئول، درباره وضعیت بهره‌مندی کشور ایران از منابع آبی، گفت: کشور ما با اینکه 1.1 درصد از مساحت خشکی‌های جهان را به خود اختصاص داده است اما تنها 0.34 درصد از آب‌های موجود در خشکی‌های جهان را در اختیار دارد.

به گفته وی، محدودیت منابع آبی و توزیع فصلی و غیر متوازن بارندگی در نقاط مختلف کشور نشان می‌دهد که ابتدا باید ظرفیت منابع آب‌های موجود سطحی و زیرزمینی را به خوبی شناسایی و مطالعه کرد تا برنامه‌ریزی جامعی برای بهره‌برداری صحیح از آنها صورت گیرد.

فرامینی، گیلان را از جمله استان‌های پرباران کشور دانست و تصریح کرد: اکنون حدود 229 هزار مشترک با جمعیتی بالغ بر 890 هزار نفر در یک‌هزار و 658 روستای گیلان از نعمت مهم و حیاتی آب شرب مناسب و تصفیه شده برخوردار هستند.

وی، اجرای بزرگ‌ترین طرح آبرسانی کشور در گیلان و همچنین اجرای پروژه‌های مهندسی و توسعه، در سال‌های اخیر را موجب افزایش شاخص برخورداری روستاییان گیلان از آب آشامیدنی به عدد 81درصد ذکر کرد.

مدیرعامل آبفار گیلان، یادآور شد: سالانه علاوه بر اجرای پروژه‌های جدید در بخش آبرسانی به روستاها، تاسیسات و مجتمع‌های کوچک و بزرگ روستایی آبرسانی نیز نیاز به نگه‌داری و توسعه دارند که این امر مستلزم اختصاص اعتبارات کافی از طرف مسئولان ارشد استانی و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور است.

وی با تأکید بر مصرف بهینه آب شرب از طرف روستاییان، اذعان کرد: خداوند متعال بارها در آیات قرآنی به انسان‌ها درباره اسراف نکردن و صرفه‌جویی در نعمات الهی توصیه کرده است بنابراین با توجه به اهمیت و نقش موثری که آب در حیات بشریت دارد باید در مصرف این ماده اساسی و مهم مدیریت شود.

فرامینی خاطرنشان کرد: امیدواریم مردم گیلان به ویژه روستاییان با اهتمام ویژه به سخنان ائمه (ع) درباره اهمیت و جایگاه آب و نعمات و انفال الهی، در مصرف این ماده حیاتی صرفه‌جویی و از اسراف آن پرهیز کنند.

انتهای پیام/2300/خ30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول