اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

تأکید شاه اردن بر ادامه همکاری با واشنگتن برای حل بحران سوریه

شاه اردن و رئیس جمهور آمریکا روز گذشته در کاخ سفید دیدار کردند و در مورد تحولات منطقه، بحران سوریه و مسأله فلسطین بحث و گفت‌وگو کردند.

تأکید شاه اردن بر ادامه همکاری با واشنگتن برای حل بحران سوریه

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه خبری «روسیا الیوم»، «عبدالله دوم» شاه اردن روز گذشته با «باراک اوباما» در کاخ سفید دیدار کردند و در مورد مهم ترین تحولات منطقه، بحران سوریه و مسأله فلسطین بحث و تبادل نظر کردند.

شاه اردن در نشست خبری پیش از این دیدار با تأکید بر اینکه چندپارگی بیش از پیش سوریه در پی بحران این کشور مسأله‌‌ای خطرناک است گفت: محور اصلی گفت‌وگوهای ما را بحران سوریه و پیامدهای آن تشکیل می‌دهد.

عبدالله دوم همچنین با اشاره به ورود بیش از 60 هزار آواره سوری در کمتر از پنج هفته تأکید کرد که آوارگان سوری که در اردن حضور دارند از مرز نیم میلیون گذشته‌اند و این آمار 10 درصد ساکنین کشور را تشکیل می‌دهد.

وی با اشاره به این که امان و واشنگتن تمام تلاش خود را برای ایجاد راهکار سیاسی به کار بسته‌اند افزود: با توجه به درگیری‌ها و حضور روز افزون تروریست‌ها در سوریه راهکار سیاسی به ما امید می‌دهد و من مطمئن هستم که ایالات متحده به ریاست اوباما در دیدار‌ی که امروز داریم و در دیدار های آتی به ما کمک خواهند کرد تا راه حلی برای بحران سوریه بیابیم.

در مورد مسأله صلح در خاورمیانه نیز عبدالله دوم گفت: پیشتر که در اردن با رئیس جمهور آمریکا دیدار کردیم تأکید کردیم که در مرحله آماده سازی برای نزدیک کردن طرف‌های اسرائیلی و فلسطینی و آمریکایی هستیم تا مذاکرات نهایی آغاز شود.

از سوی دیگر اوباما نیز ادعاهای استفاده از سلاح شیمایی در سوریه را تکرار کرد و افزود که این مسأله قواعد بازی را در این کشور تغییر خواهد داد.

این در حالی است که همزمان با سفر عبدالله دوم به آمریکا شهروندان اردنی در اعتراض به حضور نیروهای آمریکایی در کشور روز گذشته تظاهرات کردند و پرچم آمریکا را در مرکز شهر به آتش کشیدند.

سفارت آمریکا در امان نیز از شهروندان خود خواست به دلیل ماهیت ضد آمریکایی این تظاهرات در مرکز شهر حضور پیدا نکنند.

کارشناسان معتقدند که دیدار عبدالله دوم و اوباما که دومین دیدار در کمتر از 2 ماه است می‌تواند گام‌های بعدی واشنگتن در مورد بحران سوریه را آشکار کند.

پیش از این دیدار یک منبع آگاه تأکید کرد که شاه اردن طرحی را به اوباما ارائه خواهد کرد که بر اساس آن خواستار تشکیل محوری بین المللی و منطقه‌ای خواهد شد تا از بشار اسد بخواهند با انتقال مسالمت آمیز قدرت در سوریه موافقت کند.

این منبع افزود: در صورتی که رئیس جمهور سوریه با این طرح مخالفت کند اردن موضع خود را در قبال بحران سوریه تغییر خواهد داد و از معارضان حمایت خواهد کرد که به این ترتیب با اجرای حالت پرواز ممنوع و تسلیح معارضان موافقت خواهد کرد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول