اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با فارس:

استعفای«معاذ الخطیب» ویترین اختلافات میان معارضان سوری است/مخالفان از خارج خط می‌گیرند

کارشناس لبنانی مسائل خاورمیانه، استعفای معاذ الخطیب رئیس ائتلاف معارضان را ویترین اختلافات و چند دستگی‌‌ها میان مخالفان خارج نشین سوری توصیف کرد و افزود:‌ مخالفان خارج نشین سوری توسط عوامل خارجی از جمله آمریکا،‌فرانسه، انگلیس و قطر و سعودی هدایت می شوند.

استعفای«معاذ الخطیب» ویترین اختلافات میان معارضان سوری است/مخالفان از خارج خط می‌گیرند

«حمزه الحاج حسن» کارشناس لبنانی مسائل خاورمیانه در گفت‌‌وگو با خبرنگار بین‌الملل فارس درباره نشست اخیر معارضان خارج نشین سوری در استانبول سوریه، گفت: این نشست در ادامه روند برگزاری نشست‌های گذشته مخالفان سوریه منعقد شد که با اراده غربی و تلاش‌های قطری و ترکی به منظور ایجاد همگرایی میان مخالفان دمشق برگزار شد.

وی تلاش های دشمنان ملت سوریه برای متحد کردن معارضان خارج نشین را ناکام توصیف کرد و علت این امر را در نداشتن طرح و برنامه ملی توسط معارضان خواند و تاکید کرد که مخالفان خارج نشین سوری توسط عوامل خارجی به پیش رانده می‌ شوند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه جمع شدن مخالفان سوری در جایی و برگزاری نشست‌هایشان به منظور تلاش برای بر آورده ساختن منافع ملی سوریه نیست؛ انگیزه این نشست‌ها را با اراده و انگیزه کشورهای غربی برشمرد و تصریح کرد که منافعی که نشست استانبول را برگزار کرد؛ هیچ ارتباطی به منافع ملت سوریه ندارد.

الحاج حسن از دستان پشت پرده آمریکا، ‌فرانسه و انگلیس در برگزاری نشست‌ استانبول سخن گفت و افزود: تلاش‌های غربی به منظور افزایش شکاف و تجزیه طلبی سوریه و تحکیم سیطره مخالفان بر حومه حلب و مناطق نزدیک به ترکیه همه و همه با شکست مواجه شده است. بنابراین معتقدم که مخالفان دچار چند دستگی شده و به هیچ روی نمی ‌توان آنها را متحد ساخت.

وی آخرین نشانه‌های چند دستگی در محافل معارضان سوری را اصرار معاذ الخطیب بر استعفا از ائتلاف متبوعش خواند و افزود: این اصرار در حالی است که قطر و ترکیه از هیچ تلاشی برای منصرف ساختن وی دریغ نکرده‌اند.

کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به شکل گیری ائتلاف مخالفان سوری در قطر و با حمایت مالی مسئولان این کوچک حاشیه خلیج فارس، استعفای معاذ الخطیب را سیلی محکمی برای الدوحه خواند و تاکید کرد که چنانچه معارضان سوری، انگیزه ای ملی داشته بودند؛‌تاکنون به راه‌حل میانه‌ای برای خروج بحران رضایت می‌دادند و دعوت به گفت‌وگو و مذاکره را می پذیرفتند که اگر چنین می شد؛ جلوی این درگیری‌های خونین گرفته می‌شد.

وی در پاسخ به سئوالی درباره نتایج و پیامدهای نشست مخالفان سوری در استانبول سوریه،‌ تاکید کرد از آنجایی که آن نشست در ایجاد همگرایی و اتحاد میان مخالفان سوری ناکام ماند بنابراین هیچ نتیجه قابل توجه‌ای نداشته است.

الحاج حسن با هشدار نسبت به اجرای توطئه‌ دخالت‌ خارجی در سوریه؛ گفت: برخی از محافل خارجی بر تکرار سناریوی لیبی در سوریه اصرار دارند ولی معتقدم که وضعیت دمشق کاملاً با طرابلس تفاوت دارد زیرا ملت سوریه در داخل این کشور بر پایان بخشی هر چه زودتر به جنگ تحمیلی بر خودشان اصرار دارند.

کارشناس مسائل خاورمیانه، اختلافات میان معارضان خارج نشین را بسیار فراتر از تصور خواند و استعفای معاذ الخطیب را ویترین این شکاف و چند دستگی در میان مخالفان سوری توصیف کرد.

وی با بیان اینکه برخی از محافل مخالفان سوری از غربی‌ها خط می‌گیرند، از جانبداری و تبعیت برخی دیگر از آنها از سیاست‌های ترکیه یا قطر و حتی عربستان سعودی سخن گفت و افزود:‌ هر کدام از این قطب‌ها طرح‌ها و برنامه‌های  سیاسی مخصوص به خود را دارند که با دیگر رویکرد‌ها متفاوت است و علاوه بر آن هر کدام از آنها سودای تکیه زدن بر کرسی‌ قدرت را در سر می‌پرورانند.

الحاج حسن مخالفت معارضان سوری با پیشنهاد نشستن بر میز مذاکره برای خروج از بحران این کشور را ناشی از عطش آنها به قدرت خواند و افزود:‌ این عطش به هیچ روی برای خدمت به ملت سوریه نیست و لذا همین مقوله ثابت می‌کند که این معارضان نماینده ملت سوریه نیستند.

مخالفان حکومت سوریه و کشورهای اصلی حامی آنها، هفته گذشته برای گفت‌وگو درباره چگونگی برخورد با بحران سوریه در استانبول ترکیه گرد هم می آمدند و سعی کردند که حامیان خارجی خود را برای ارسال سلاح به آنها متقاعد کنند.

گروه دوستان سوریه، که امریکا، چند کشور اروپایی و عربی از جمله عربستان سعودی و قطر، از اعضای آن هستند، تاکنون نتوانسته‌اند به استراتژی واحدی برای خروج از بحران سوریه دست یابد.

ناآرامی در سوریه از مارس2011 میلادی آغاز شد و به دنبال آن بسیاری از مردم این کشور از جمله شمار زیادی از نیروهای امنیتی کشته شده‎اند.

دولت سوریه اعلام کرده است که این  ناآرامی از خارج سازمان ‎دهی و هدایت می‎شود و علاوه بر آن گزارش‎هایی وجود دارد که نشان می‎دهد شمار زیادی از شبه‎ نظامیان از اتباع خارجی علیه سوریه در حال نبردند.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول