اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر خانه فرهنگ مدیریت مصرف برق اصفهان تشریح کرد

کلیدی‌ترین روش برای کاهش مصرف برق خانگی اصفهانی‌ها

مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان گفت: می‌توان پول کمتری برای برق هزینه کرد و از هزینه‌های اضافی و «خرج و بَرج‌ها» کم کرد و به ارزش آفرینی پول افزود، اگر مدیریت در مصرف برق وجود داشته باشد.

کلیدی‌ترین روش برای کاهش مصرف برق خانگی اصفهانی‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان مصرف برق در ساعات کم باری، مشاوره و ممیزی انرژی، استفاده غیر همزمان از لوازم برقی، بهره‌گیری از نور طبیعی، آموزش چگونگی مصرف صحیح برق می‌تواند در کاهش هزینه‌های غیر مفید که در گفت‌وگوی عامه به عنوان «بَرج» خوانده می‌شود مؤثر است.

هر ساله با فرا رسیدن فصل گرما، مصرف برق و پاسخگویی به نیازهای مشترکان افزایش پیدا می‌کند و استفاده از راهکارها و تمهیدات صحیح می‌تواند راه برون رفت بحران‌های احتمالی و توسعه پایدار اقتصاد ملی را به همراه داشته باشد.

در این راستا فرصت را مغتنم شمرده و باب مصاحبه ای را با خانم مهندس سارا صالحی مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان و خانه فرهنگ مدیریت مصرف برق باز کرده و الگوهای درست مصرف برق را از ایشان جویا شدیم.

فارس: کلیدی‌ترین راهنمایی برای کاهش مصرف برق خانگی همشهریان اصفهانی چیست؟

صالحی: با توجه به نزدیک شدن فصل گرما، محدود کردن زمان‌های استفاده از سیستم‌های سرمایشی به ویژه کولرهای گازی بسیار مهم می‌باشد و شاید مهم‌ترین راهنمایی من این باشد که تا حد ممکن در ساعات میانی روز (ساعت 11 الی 14) از کولرهای گازی استفاده نشود، همچنین استفاده از انواع لامپ‌های پربازده LED و کم مصرف و تغییر الگوهای روشنایی بسیار مهم است که توصیه می‌کنم از آنها استفاده و در ساعات کم باری (ساعت 1 بامداد الی 11 صبح به ویژه روزهای تعطیل) از ماشین‌لباسشویی، اتو، جاروبرقی استفاده شود.

فارس: علت تغییر زمان پیک بار از شب به روز چه بوده است و تعرفه اوج بار کدام گروه از مشترکان در روز محاسبه می‌شود؟

صالحی: به نظر می‌رسد طی چند سال اخیر دو عامل در تغییر الگوی رفتار بار مشترکان و جابه‌جایی زمان اوج بار از ساعات اولیه شب به میانه روز، موثر بوده است، عامل نخست متأثر از تسری فرهنگ صحیح استفاده از تجهیزات روشنایی پربازده مانند انواع لامپ‌های کم‌مصرف و LED در گروه‌های مختلف مشترکان به ویژه مشترکان خانگی و تجاری و نیز بهینه‌سازی روشنایی معابر و پارک‌ها بوده که تأثیر بسیار خوبی در کاهش پیک بار شب داشته است.

و دیگری که با کمال تأسف منجر به افزایش پیک بار روز شده است، گسترش بی‌رویه استفاده از کولرهای گازی در گروه‌های مختلف مشترکان به ویژه مشترکان خانگی است که علاوه بر تحمیل هزینه‌های گزاف به خانوار، شاید به دلیل عدم سازگاری مناسب با اقلیم اصفهان، مطلوبیت و رفاه مورد انتظار را نیز برای خانواده به همراه ندارد.

در پاسخ به سئوال دوم شما باید گفت، در حال حاضر به دلیل نوع و الگوی مصرف ادارات و سازمان‌ها، تعرفه اوج بار این گروه از مشترکان در طول روز و از ساعت 11 الی 15 محاسبه می‌شود و پیشنهاد ما این است که مصرف کنندگان را به صورت متعادل در طول روز در مدار قرار دهیم و تلاش کنیم دستگاه های برقی خانگی و صنعتی را تا آنجا که امکان دارد در ساعات 11 صبح تا 15 بعد از ظهر و از ساعت 19 تا 23 شب در مدار قرار ندهیم چرا که با استفاده از این روش همه گروه‌های مصرف از همه‌ تخفیف‌های صنعت برق استفاده می‌کنند.

و البته این نکته را اضافه کنم که یکی از راهکارهایی که می‌توان برای مغازه های لبنیاتی و سوپرمارکت‌ها ارائه داد چیدمان یخچال و فریزرها می‌باشد که به سرعت و در کوتاه مدت در هزینه های برق مصرفی آن‌ها اثر گذار می‌شود.

فارس: نحوه مصرف کدام گروه از مشترکان می‌تواند در کاهش پیک بار مؤثر باشد؟

صالحی: به یقین تمامی مشترکان در گروه‌های مختلف می‌توانند تنها با درست مصرف کردن نقش مؤثری در کاهش پیک بار داشته باشند. شرکت توزیع اصفهان بالغ بر 950 هزار مشترک را زیر پوشش دارد که اگر هر یک از این مشترکان در ساعات پیک بار تنها 50 وات از مصرف اضافی خود را کم کنند 5 درصد از پیک بار شرکت کم خواهد شد که بسیار حائز اهمیت است. کم کردن این 50 وات مصرف اضافی معادل است با خاموش کردن یک شعله لامپ مهتابی اضافی در خانه یا محل کار و یا جایگزینی دو شعله لامپ شمعی التهابی با نمونه کم‌مصرف آن در خانه یا محل کار و یا جایگزین کردن یک لامپ 100 وات با لامپ کم‌مصرف 23 وات در خانه یا محل کار و یا خاموش کردن یک شعله لامپ راه‌پله در خانه یا محل کار و کم کردن یکی از لامپ‌های هالوژن ویترین واحد تجاری.

البته بسیاری راهکارهای ساده یا بدون هزینه دیگر هم هست که ممکن است تنها به دلیل غفلت و کم توجهی در انجام آن کوتاهی کنیم، لیکن قابلیت‌های بالقوه‌ای نیز در کاهش پیک بار وجود داشته و تنها با اندکی اهتمام و توجه همگانی می‌توان آن را بالفعل نموده و از آن بهره گرفت و با می‌توان توان گفت که مدیریت مصرف برق هزینه آفرینی کمتری برای خانواده و ارزش آفرینی بیشتر پول و البته تحمیل هزینه های اضافی و به اصطلاح «برج» به همراه دارد.

فارس: شما مدیر خانه فرهنگ مدیریت مصرف برق اصفهان هستید، در مورد این مکان و نقش و جایگاه خانه فرهنگ در بهینه کردن مصارف مشترکان توضیح بفرمایید و بگویید تأثیرات آن به چه میزان بوده است؟

صالحی: شاید بتوان رسالت «خانه فرهنگ مدیریت مصرف برق اصفهان» را در چند محور اصلی به شرح زیر عنوان کرد:افزایش دانش و آگاهی عمومی گروه‌های مختلف مشترکان در خصوص فرایند تولید، انتقال و توزیع برق در راستای درک بهتر مشترکان از حجم عظیم هزینه‌های مالی و منابع انسانی مورد نیاز برای تولید و عرضه برق به منظور ایجاد حساسیت و دقت نظر بیشتر آنها در مصرف برق. معرفی و ارائه بسیاری راهکارهای ساده و یا بدون هزینه که پتانسیل بالقوه‌ای در کاهش میزان مصرف و در نتیجه هزینه‌های مشترکان داشته و تنها با اندکی اهتمام و توجه می‌توان آنها را انجام داده و از مزایای آن بهره گرفت.

معرفی تجهیزات پربازده و تکنولوژی‌های نو در راستای بهینه‌سازی و مدیریت مصارف مشترکان در بخش‌های مختلف و کمک به توسعه و گسترش فرهنگ استفاده از آنها، اهتمام به تدوین و اجرای طرح‌های اصولی و زیربنایی بهینه‌سازی و مدیریت مصرف برق به ویژه در حوزه مشترکان بزرگ اعم از ادارات و سازمان‌ها، واحدهای صنعتی و ...

اما در مورد خانه فرهنگ مدیریت مصرف برق در حال حاضر با گذشت زمانی قریب به سه سال از آغاز فعالیت این مجموعه می‌توان گفت که فعالیت‌های زیادی پیرامون سه محور اول صورت گرفته است که به نظر می‌رسد نیاز اولیه نیز چنین بوده است. شاید به جرئت بتوان گفت که یکی از عوامل مؤثر بر تغییرات سرانه مصرف مشترکان تحت پوشش شرکت توزیع برق اصفهان و کاهش مطلوب این شاخص در گروه مشترکین خانگی، تجاری و اداری منتج از این فعالیت‌ها بوده است.

در سال جاری ضمن تداوم اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های دوره‌ای پیشین، توجه خاصی به محور چهارم و انجام طرح‌های زیربنایی شده است که امید است با مشارکت بخش‌های مختلف و مهیا شدن شرایط به اجرا درآید.

فارس: شنیده‌ایم که در خانه فرهنگ گروه های دانشجویی نیز فعال هستند، دلیل عضوگیری از گروه‌های دانشجویی در «خانه فرهنگ مدیریت مصرف برق اصفهان» چه بوده است؟

صالحی: بله درست است و ما در راستای اهداف خانه فرهنگ مدیریت مصرف برق اصفهان و اهتمام ویژه به جلب همکاری تمامی آحاد جامعه در نیل به اهداف کلان مدیریت مصرف برق، این خانه اقدام به جذب عضو از بین دانشجویان علاقمند به فعالیت در این عرصه کرده است. پتانسیل نهفته در قشر دانشجو و علاقمندی آنها به ورود در حوزه‌های جدید فعالیت، ذهن خلاق و نوآور، پیگیری و ممارست تا حصول نتیجه و ... شاخص‌های مثبت و مورد توجه در این طیف از مخاطبین بوده است که دست‌اندرکاران مجموعه را بر آن داشت تا با فضاسازی مناسب و هدایت ایشان، در حوزه‌های جدیدی فعالیت را آغاز کند.

فارس: به عنوان سئوال آخر با توجه به اینکه در آستانه فصل تابستان هستیم بفرمایید مشترکان از چه طریقی می‌توانند این اطلاعات مصرف بهینه را به دست بیاورند؟

صالحی: از طریق پایگاه اینترنتی می‌توان مشاوره های مجازی را  به مشترکین و متقاضیان ارائه کرد که سایت شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان www.eepdc.ir؛ و پیوندهای این پایگاه، سازمان بهره‌وری انرژی ایران (سابق)، سایت توانیر، سایت وزارت نیرو  کلیه روش‌های بهینه مصرف نمودن انرژی را به همشهریان عزیز اصفهانی ارائه  کند. همچنین شهروندان اصفهانی از طریق شماره تلفن دفتر روابط عمومی 6629502 و شماره تلفن‌های 2224145 و 2229299 خانه فرهنگ مدیریت مصرف می‌توانند تمامی اطلاعات بهینه مصرف نمودن انرژی را دریافت کنند.

انتهای پیام/63012/ع40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول