اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

رئیس سابق پارلمان عراق:

حوادث حویجه اجرای طرح «بایدن» برای تقسیم عراق است

«محمود المشهدانی» رئیس سابق پارلمان عراق حوادث جاری در شهرستان «حویجه» از توابع استان کرکوک در شمال عراق را نشانه‌های اولیه آغاز اجرای طرح «ژوزف بایدن» برای تقسیم عراق دانست.

حوادث حویجه اجرای طرح «بایدن» برای تقسیم عراق است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بغداد، «محمود المشهدانی»، رئیس سابق پارلمان عراق حوادث روز گذشته شهرستان «حویجه» از توابع استان کرکوک در شمال عراق را نشانه‌های اولیه آغاز اجرای طرح «ژوزف بایدن»، معاون رئیس جمهوری آمریکا برای تقسیم عراق به شمار آورد.

المشهدانی در این باره با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای نظامی عراق در تصرف میدان «المعتصمین» در الحویجة عجله کرد و باید در این‌باره به گزینه‌های دیگری روی می‌آورد تا موجب کشته شدن ده‌ها شخص بی‌گناه و فراهم شدن زمینه و فضای مناسب برای بازگشت منازعات و اختلافات طایفه‌ای در کشور نشود.

این بیانیه در ادامه افزوده است: بازتاب‌های آنچه در روز گذشته در حویجه گذشت، عراق را به سمت طرح تقسیم کشور چه به صورت آشکار و علنی و چه در قالب و پوشش فدرالی سوق خواهد داد.

المشهدانی حوادث جاری در حویجه را نشانه‌های اولیه جهت اجرای طرح بایدن به شمار آورد که تقسیم عراق را به سه کشور کوچک سنی و شیعی و کردی در برمی‌گیرد و در صورت ادامه و تشدید بحران و تنش و عدم موفقیت رهبران سیاسی در تعامل حرفه‌ای با بحران، امکان و احتمال اجرای این طرح بیش از پیش افزایش می‌یابد.

رئیس پارلمان سابق عراق از سیاستمداران عراقی خواست اوضاع را آرام و تلاش کنند، اوضاع به سمت منازعات طایفه‌ای مسلحانه سوق پیدا نکند، چون به نظر می‌رسد، هر آنچه روز گذشته در حویجه رخ داد، سرآغاز طرح تقسیم عراق است.

المشهدانی با محکوم کردن استفاده بیش از پیش زور و قدرت در اداره بحران و با اشاره به اینکه خون عراقی‌ها خط قرمز می‌باشد، تاکید کرد که زیر پا گذاشتن خطوط قرمز به فروپاشی ساختار و بافت اجتماعی و جغرافیایی عراق منتهی خواهد شد.

طرح «ژوزف یابدن»، معاون رئیس جمهوری آمریکا خواهان تقسیم عراق به سه کشور کوچک براساس تقسیم بندی نژادی و طایفه‌ای است که به زیان وحدت و یکپارچگی کشور عراق است.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول