اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

چالش‌های پیش روی معارضان سوری برای فروش نفت

کارشناسان غربی صنعت تولید نفت معتقدند که معارضان سوری با توجه به چالش‌هایی که پیش رو دارند در هفته‌های آتی نمی‌توانند اقدام به فروش نفت کنند.

چالش‌های پیش روی معارضان سوری برای فروش نفت

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه خبری «اسکای نیوز»، کارشناسان غربی صنعت تولید نفت معتقدند که معارضان سوری با توجه به چالش‌هایی که پیش رو دارند در هفته‌های آتی نمی‌توانند اقدام به فروش نفت کنند.

اغلب میدان‌های نفتی سوریه در استان‌های شمال شرقی این کشور واقع شده که تا حد زیادی کنترل این استانها به دست معارضان مسلح است.

شرکت‌های «توتال» فرانسه، «شل هولند»، «سی ان سی بی» چین و شرکت «گولف ساندز» که مسئولیت تولیدات نفتی سوریه را به عهده داشتند تا زمانی که نا آرامی‌ها به مناطق استقرار آنها کشیده نشده بود در سوریه حضور داشتند.

تولید نفت تا مدتی با حمایت گروه‌های مسلح کُرد در برخی از مناطق ادامه داشت تا زمانی که درگیری با معارضان مسلح شدید تر شد و کارکنان این شرکت‌‌ها به دلیل نبود امنیت جانی و مالی مجبور به ترک موسسات نفتی سوریه شدند.

یکی از چالش‌های پیش روی معارضان راه‌اندازی دوباره این موسسات و اداره آنهاست، دیگری جلب نظر کارکنان محلی برای بازگشت به کار از طریق دادن اطمینان به آنها به وجود امنیت جانی و مالی است که این مسأله هفته‌ها به طول خواهد انجامید.

کارشناسان اقتصادی معتقدند که ترکیه دروازه اصلی برای عبور نفت صادراتی معارضان سوریه مانند کردستان عراق خواهد بود.

تصمیم اتحادیه اروپا برای موافقت با خرید نفت از معارضان سوری به بهانه برقراری تعادل میان حکومت سوریه و معارضان و ایجاد منابع مالی برای تأمین نیاز‌های مناطقی که کنترل آنها به دست معارضان است اتخاذ شده.

این در حالی است که نگرانی‌های فراوانی وجود دارد که این تصمیم اتحادیه اروپا نتواند توقعات موجود را برآورده کند زیرا بر اساس آمار سازمان انرژی آمریکا تولید نفت سوریه نسبت به سال گذشته 60 درصد افت داشته و در اکتبر سال گذشته تولیدات نفت سوریه به بیش از 150 هزار بشکه در روز نرسیده است.

این در حالی است که تنها یک سال پیش از آغاز بحران سوریه روزانه 300 هزار بشکه نفت تولید شده و میزان درآمد نفتی کشور سه میلیارد دلار بوده است.

با وجود اینکه تنها درصد کمی از این مبلغ برای تأمین مادی معارضان کفایت می‌کند اما مدیریت این درآمدها حتی اگر همه چالش‌های تولید پشت سر گذاشته شود کاری دشوار است.

کارشناسان غربی معتقدند که معارضان سوری و در رأس آنها ائتلاف معارضان خارج نشین فاقد کادر و نیروی اجرایی و اداری هستند که این مسأله، مدیریت صنعت تولید و صادرات نفت را با چالش‌های اساسی روبرو می‌کند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول