اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

سفر نخست‌ وزیر قرقیزستان به روسیه/تقویت همکاری‌های اقتصادی و تجارتی محور مذاکرات

نخست‌ وزیر قرقیزستان به منظور رایزنی با مقامات روسیه برای تقویت همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین 2 کشور به مسکو سفر کرد.

سفر نخست‌ وزیر قرقیزستان به روسیه/تقویت همکاری‌های اقتصادی و تجارتی محور مذاکرات

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری در دوشنبه، «ژانتارا ساتی‌بالدیف» نخست‌وزیر قرقیزستان به منظور بررسی مسائل مربوط به توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری با مقامات روسیه، به مسکو سفر کرد.

در این رابطه «آکی‌پرس» که یک پایگاه رسمی قرقیزستان است عنوان کرد: شرکت در پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک بین‌دولتی قرقیزستان و روسیه در امور تجارت، همکاری‌های اقتصادی، علمی، فرهنگی، تکنولوژیکی و بشری از محورهای برنامه بازدید این مقام قرقیزی است.

به گفته این منبع، ساتی بالدیف در این سفر 2روزه با «دیمیتری میدویدوف» همتای روس خود دیدار و مسائل مربوطه به تعمیق روابط دوجانبه در بخش‌های اقتصادی، تجاری، اجتماعی و فرهنگی را مورد بحث و بررسی قرار خواهد داد.

این منبع تصریح کرد که نخست‌وزیران قرقیزستان و روسیه در این ملاقات در مورد اجرای توافقاتی که در گذشته تدوین‌ شده است و همچنین مسائل مورد علاقه هر 2 کشور گفت‌وگو می‌کنند.

بنابر این گزارش، این مقام قرقیز در چارچوب بازدید خود از مسکو با «ایگور سچین» رئیس شرکت سهامی عام  «روس‌نفت NK» و «آناتولی ایسایکین» مدیرکل شرکت «روس‌اوبورون اکسپورت» نیز دیدار و در مورد مفاد برخی از طرح‌های قبلی تبادل‌نظر خواهد کرد.

بنا به گفته منابع رسمی، ملاقات با جمعی از مهاجران قرقیز مقیم مسکو نیز از دیگر بخش‌های برنامه سفر نخست‌وزیر قرقیزستان به روسیه خواهد بود.

بازدید این مقام دولت قرقیزستان از مسکو در حالی انجام شده است که دومای روسیه هفته گذشته سندی را در مورد بخشودگی بدهی بیش از 500 میلیون دلاری «بیشک» به این کشور را تصویب کرد.

کارشناسان عنوان می‌کنند که این اقدام مسکو گامی برای ایجاد تمایل بیشتر در جهت دلگرمی مقامات بیشکک برای همکاری با روسیه بوده که این امر در راستای خنثی کردن تلاش فزاینده واشنگتن برای به دست آوردن رضایت مقامات قرقیز به منظور تمدید حضور پایگاه نظامی آمریکا در فرودگاه «ماناس»، مهم ارزیابی می‌شود.

این کارشناسان معتقدند: در حالی که مقامات دولت قرقیزستان در چند سال اخیر بر خروج نظامیان آمریکایی از این کشور و غیرنظامی شدن فرودگاه ماناس تأکید می‌کنند، روسیه با لغو بدهی بیشکک این وعده را نیز داده است که در اجرای چند طرح مربوط به انرژی این کشور مساعدت خواهد کرد.

به گفته تحلیلگران، این تعهدات که در سفر «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه به بیشکک در شهریورماه سال گذشته اعلام و تفاهم‌نامه‌هایی در این زمینه بین نهادهای وابسته 2 کشور امضا شد همزمان با امضای سندی برای تخصیص کمک بیش از یک میلیارد دلاری به نیروهای مسلح قرقیزستان، زمینه را برای اجرای توافقات دوجانبه فراهم کرده‌ است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول