اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس خبر می‌دهد

توقف بهره‌برداری از پوکه‌های معدنی در دماوند

بهره‌برداری از پوکه‌های معدنی در دامنه‌های قله دماوند به عنوان تنها قله مخروطی این کوه با دستور مقامات قضایی متوقف شده است.

توقف بهره‌برداری از پوکه‌های معدنی در دماوند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در آمل، تعطیلی واحدهای معدنی متخلف همواره از دغدغه‌های فعالان محیط زیست و دوستداران دماوند بوده است.

دو معدن از چهار معدنی که صاحبان آن، سال‌ها نسبت به بهره‌برداری غیرمجاز و سودجویی از دامن طبیعت دماوند اقدام کرده و زمینه‌های تخریب این قله زیبا را فراهم کرده بودند در هفته‌های اخیر تعطیل شد.

دوست‌داران این قله و طبیعت زیبای آن با پیگیری‌های فراوان توانستند استخراج پوکه و بهره‌برداری از آن را متوقف کنند و کار دو معدن دیگر نیز مورد رسیدگی قرار گرفته است.

این دو معدن بعد از دو دهه تخریب دامنه‌های زیبای قله دماوند و ایجاد آلودگی‌های زیست محیطی با پیگیری‌های اهالی و شورای اسلامی شهر رینه موقف شد.

حکم تعطیلی این دو واحد معدنی در نخستین جلسه شورای اداری این شهرستان با حضور مدیرکل میراث فرهنگی مازندران از زبان فرماندار آمل اعلام شد.

براساس این گزارش، صاحبان این معادن با وجود تعطیلی، یک بار دیگر در 22 فروردین امسال نسبت به بازگشایی آن اقدام کرده بود که با اعتراض اهالی مواجه شد.

گرچه گفته شده که این معادن تعطیل شده اما برخی نگرانی‌ها نیز درباره صدور مجدد مجوز به صاحبان این معادن دارد وجود دارد و معتقدند ممکن است این افراد خاطی بار دیگر مجوز معادن دیگری بگیرند و بار دیگر بخش دیگری از این طبیعت را خدشه‌دار کنند و یا اینکه این معادن به نام افراد دیگر صادر شود.

به هر حال جلوگیری از فعالیت معادن آسیب‌رسان و نگران کننده در قله دماوند در کنار اینکه یکی از زمینه‌های مساعد ثبت جهانی این قله را فراهم می‌کند، رضایت اهالی و دوستداران این قله و روستاهای اطراف را نیز فراهم خواهد کرد.

به گزارش فارس، قله دماوند تنها اثر طبیعی ثبت شده در ایران و تنها قله مخروطی جهان است که در مرحله ثبت جهانی قرار دارد.

انتهای‌ پیام/86011/غ20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول