اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گلستان گزارش می‌دهد

تغییرات جوی و کاهش شدید دما دردسر تازه کشاورزان گلستانی

اگرچه باران زیباست اما تداوم این وضعیت و کاهش شدید دما آن هم در اردیبهشت ماه نگرانی خاطر را برای کشاورزان گلستانی رقم زده است.

تغییرات جوی و کاهش شدید دما دردسر تازه کشاورزان گلستانی

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، شاید هیچ زمانی بارندگی باران در گلستان، زیباتر از فصل بهار نباشد، مناظری زیبا که چون تابلویی زیبا در عرصه سبز این استان سرسبز جلوه‌نمایی می‌کند اما تداوم بارندگی‌ها و سرمای زمستانی اگر چه زیباست اما خاطر نگرانی را برای کشاورزان گلستانی رقم زده است، آنان نگران هستند که مبادا این وضعیت جوی همچون چند سال قبل موجب شود تا محصولات آنان دچار آفت شده و زمان کشت برخی از محصولات نیز به تعویق بیفتد.

استمرار بارندگی‌ها کاشت محصولات را به تعویق خواهد انداخت

یکی از کشاورزان گلستانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان گفت: هفته گذشته بذر شالی را در خزانه‌های تعبیه شده این محصول کاشته بودم، اما بارش باران، رگبارهای تند و سرمای چند روزه موجب شد، این خزانه‌ها از بین برود و ضمن تقبل خسارت، اکنون مجبور هستم دوباره به دنبال تهیه بذر و یا نشای جدید باشم.

سید ضیاء حسینی اظهار داشت: مشکل ما تنها در زمان فعلی نیست بلکه احتمالا با استمرار این اوضاع جوی، زمان کشت محصول به تعویق بیافتد که همین موضوع مشکلات خاصی را برای کشاورزان ایجاد خواهد کرد.

باغ‌های هلو در گلستان دچار ریزش شکوفه شده‌اند

همچنین یکی دیگر از کشاورزان که در روستای «باغو» از توابع شهرستان بندرگز ساکن است، گفت: تداوم وضعیت فعلی به وی‍ژه سرمای غیرمنتظره موجب شده، تا درختان باغ هلوی این منطقه دچار ریزش شکوفه و حتی میوه‌های کوچک به بار نشسته شوند.

حسن گشتاسبی اذعان داشت: در این اوضاع که کاری از دست هیچکس بر نمی‌آید، باید تنها منتظر لطف خدای مهربان بود تا با صاف شدن هوا و تابیدن آفتاب اوضاع درست شود.

وی تصریح کرد: در شرایط کنونی که گندم‌ها به خوشه‌دهی رسیده‌اند و در حال شکل‌گیری دانه هستند، ابری بودن هوا موجب ایجاد آفت‌هایی در این محصول می‌شود.

بارش باران توام با کاهش شدید دما آن هم در اوسط بهار در گلستان بی‌سابقه است

 یک کشاورز دیگر اهل روستای «سوته‌ده» شهرستان بندرگز تصریح کرد: در سال‌های قبل نیز چنین مشکلی پیش آمده بود، اما تفاوت وضعیت فعلی با آن سال‌ها مقدار دمای پایین است که بر منطقه عارض شده است.

اصغر عرب ادامه داد: با توجه به اقتصاد ضعیف کشاورزان، تحمل چنین خسارت‌هایی برای کشاورزانی که چند ماه چشم به یک محصول خاص دارند، بسیار سخت و دشوار است.

همچنین یکی از کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان گفت: بارندگی‌های مکرر و افزایش رطوبت در فصل بهار زمینه‌ساز بیماری‌های قارچی در محصولات گندم، برنج، کلزا و دیگر محصولات باغی می‌شود.

با تداوم بارندگی‌ها، بیماری قارچی «فوزاریوم» در انتظار مزارع گندم گلستان

علی‌اصغر میرزایی ادامه داد: دچار شدن گندم به بیماری قارچی رنگ زرد و «فوزاریوم»، علاوه بر صدمه زدن به این گیاه می‌تواند موجب افت باردهی در این محصول کشاورزی شود.

وی ادامه داد: قارچ‌ها علایم موضعی یا عمومی بر روی میزبانان خود تولید می‌کنند و چنین علایمی ممکن است به طور مجزا همزمان و یا به دنبال یکدیگر ظاهر شده و باعث فساد بافت‌های گیاه به طور موضعی و عمومی و یا مرگ بافت‌های گیاه شوند.

میرزایی اضافه کرد: موثرترین وسیله مبارزه با پژمردگی‌های آوندی «فوزاریوم» و «ورتسیلیوم» از طریق استفاده از واریته‌های مقاوم است که برای مدت‌های طولانی باقی خواهند ماند.

در صورت مشاهد علایم مشکوک به آفات قارچی به کارشناسان کشاورزی مراجعه شود

این کارشناس زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان تاکید کرد: عملیات زراعی از قبیل شخم عمیق، استفاده از آیش و غرقاب کردن مزرعه به همراه تناوب در کاهش جمعیت‌های «پاتوزن» در خاک می‌تواند به کاهش اثر این نوع قارچ‌ها کمک کند اما نمی‌تواند آنها را ریشه‌کن سازد.

به گفته میرزایی، کشاورزان باید در صورت مشاهده علایم مشکوک قبل از هر اقدامی برای مشورت و راهنمایی به کارشناسان شبکه‌های مراقبت، مراکز ترویج و خدمات جهاد کشاورزی یا مدیریت‌های جهاد کشاورزی شهرستان مربوطه مراجعه کنند.

وی با اشاره به تاثیرگذاری نبود نور کافی بر درختان مثمر تصریح کرد: با توجه به اینکه در شرایط فعلی درختان مثمر از جمله «هلو» نیاز به نور دارند، نبود نور کافی و بارندگی‌های مکرر علاوه بر تاثیر‌گذاری در تلقیح گیاهان موجب ریزش گل‌ها می‌شود.

بارندگی‌ها تا جمعه هفته جاری در گلستان ادامه دارد

همچنین مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به آخرین وضعیت بارندگی در استان گفت: با توجه به اخطاریه ارسالی از سازمان مدیریت بحران کشور و تداوم بارندگی‌ها کشاورزان گلستانی باید نکات ایمنی مرتبط با محصولاتشان را رعایت کنند.

قاسم سمیعی اذعان داشت: پیش‌بینی می‌شود در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری کاهش قابل ملاحظه‌ای در استان روی دهد که این مسئله محصولات کشاورزی و باغات این استان را دچار مخاطره می‌سازد.

وی متذکر شد: کشاورزان باید نسبت به حفاظت باغات به ویژه از اوایل نیمه شب به بعد و استفاده از اقدامات حفاظتی همانند ایجاد دود و آبیاری غرقابی اقدام کنند.

کشاورزان به توصیه‌های ایمنی کارشناسان کشاورزی توجه کنند

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان تصریح کرد: حفاظت از گلخانه‌ها و نهال‌های تازه کاشته شده انجام گیرد و در صورت نیاز سیستم گرمایشی گلخانه‌ها نیز روشن شود.

سمیعی ادامه داد: ضمن حفاظت از کندوهای زنبورعسل از کاربرد سموم تماسی در این روزها اجتناب شود.

وی با اشاره به وضعیت جوی استان اظهار داشت: نقشه‌های پیش‌بینی نشان می‌دهد تا روز جمعه بارندگی‌ها ادامه خواهد یافت و از شنبه، آسمان گلستان صاف تا قسمتی ابری خواهد بود.

هم‌اکنون هوای گلستان ابری است و با دمای 14 درجه سانتیگراد، بارندگی در آن جریان دارد.

انتهای پیام/83002/ق40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول