اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور رئیس جمهور

بلند‌ترین سد خاکی کشور در گتوند خوزستان به ‌بهره‌برداری می‌رسد

عملیات بهره برداری کامل از سد و نیروگاه گتوندعلیا به عنوان بلند‌ترین سد خاکی کشور با قابلیت ذخیره‌سازی ۵ میلیارد متر مکعب آب و با هزینه‌ای بالغ بر سه هزار میلیارد تومان توسط رئیس جمهور به بهره‌برداری می‌رسد.

بلند‌ترین سد خاکی کشور در گتوند خوزستان به ‌بهره‌برداری می‌رسد

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، سد گتوندعلیا به عنوان بلند‌ترین سد خاکی کشور در منتهی الیه موقعیت کوهستانی رودخانه کارون، در فاصله 380 کیلومتری از مصب رودخانه و در نزدیکی شهرستان گتوند در خوزستان اجرا شده است.

این سد از نوع خاکی با هسته رسی است که با ارتفاع 182 متر و طول تاج 760 متر ساخته شده است.

سدگتوند علیا قابلیت ذخیره سازی نزدیک به 5 میلیارد متر مکعب آب و تنظیم آن برای مصارف شرب، کشاورزی و صنعت استان خوزستان دارد.

با راه‌اندازی نیروگاه این سد، دو هزار مگاوات انرژی برق آبی با توان تولید سالانه چهار هزار و 570 گیگاوات ساعت برق به تولید برق کشور افزوده می‌شود.

طرح گتوندعلیا بعد از طرح‌های بزرگ و ملی کرخه، کارون 3 و مسجد سلیمان جزو طرح‌های اولویت دوم وزارت نیرو بود، به همین دلیل مراحل اجرایی آن از سال 76 آغاز شد و در ابتدا به آرامی پیگیری شد و پس از اتمام و بهره برداری طرح‌های فوق الذکر، روند اجرایی این طرح از سال 1382 شدت گرفت و در چهار سال گذشته بیشترین پیشرفت فیزیکی و مالی در این طرح محقق شده و پس از طی فراز و نشیب‌های مختلف سرانجام در مردادماه سال 1390 آبگیری شد.

 انتهای پیام/2329/ی20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول