اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

هیولا این بار در تسوج چهره گشود

اندر حکایات سفرهای استانی زلزله / تسوج هم مورد لطف واقع شد

هیولای زلزله بعد از گشت و گذاری کوتاه هفت ماهه در چهار گوشه ایران، بعد از سر برون آوردن از آذربایجان ( ورزقان ـ مرداد ماه 1391) و سپس چهره‌نمایی در خراسان و بوشهر و قدرت‌نمایی در سیستان و بلوچستان بار دیگر به آذربایجان بازگشت.

اندر حکایات سفرهای استانی زلزله / تسوج هم مورد لطف واقع شد

به گزارش خبرگزاری فارس از شبستر، هیولای زلزله بعد از گشت و گذاری کوتاه هفت ماهه در چهار گوشه ایران، بعد از سر برون آوردن از  آذربایجان ( ورزقان ـ مرداد ماه 1391) و سپس چهره نمایی در خراسان و بوشهر و قدرت نمایی در سیستان و بلوچستان بار دیگر به آذربایجان بازگشت.

این بار نه در شهرستان ورزقان و اهر که شمال دریاچه اورمیه و شهر تاریخی تسوج را هدف قرار داد تا بار دیگر مقاومت و واکنش بشر را در برابر این بلای طبیعی به بوته آزمون بسپارد.

بر اساس آخرین اخبار و اطلاعات رسیده  زلزله‌ای به قدرت پنج و دو دهم ریشتر ساعت 15 و 10 دقیقه روز پنج شنبه 29 فروردین ماه تسوج و روستاهای اطراف را به شدت لرزاند و باعث وحشت مردم آذربایجان شد. بار دیگر خاطره تلخ زلزله سال گذشته این منطقه در اذهان زنده شد. اما این بار زلزله روی خوش نشان داد و با یک درجه کاهش در بزرگی، تنها تلنگری زد و به خیر گذشت! جزئیات بیشتر این حادثه را با هم مرور می کنیم:

وقوع 25 پس‌لرزه در تسوج

زلزله 5.2 ریشتری ساعت 15:19 روز 29 فروردین ماه تسوج در آذربایجان شرقی در همان روز رخداد زلزله 25 پس‌لرزه داشت.

بزرگ‌ترین پس لرزه‌ ها عبارت بودند از ساعت 15:14 دقیقه پس لرزه ای به قدرت 4.1، ساعت 15:18 دقیقه به قدرت 2.4، ساعت 15:23 دقیقه به قدرت سه ریشتر، ساعت 15:38 دقیقه زمین‌لرزه‌ای به قدرت 3.1 ریشتر به عمق 14 کیلومتر، ساعت 15:39 به قدرت 3.2 ریشتر به عمق 15 کیلومتر، ساعت 15:42 به قدرت 3.4 ریشتر به عمق 14 کیلومتر، ساعت 15:50 به قدرت 3.8 ریشتر به عمق 16 کیلومتر و ساعت 16:02 زمین لرزه‌ای به قدرت 2.9 ریشتر به عمق 12 کیلومتر

این زمین‌لرزه‌ها باعث شد تا مردم این منطقه ساعتها در خیابان‌ها باشند.

این زمین لرزه در عمق هشت کیلومتری و به طول جغرافیایی 45.36 و عرض جغرافیایی 30.61 رخ داد.

مصدوم شدن 4 نفر

زلزله 5.2 ریشتری تسوج در آذربایجان‌شرقی خوشبختانه خسارت جانی نداشت اما موجب ایجاد شکاف در برخی دیوار خانه‌های روستایی و مصدوم شدن چهار نفر شد.

حبیب حسینقلی‌زاده، مسئول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان آذربایجان‌شرقی نیز گفت: خوشبختانه زمین لرزه 5.2 ریشتری ساعت 15.19 روز 29 فروردین ماه تسوج خسارت جانی نداشت.

وی افزود: یکی از این مصدومان زمان وقوع زلزله هنگام فرار از پله‌های افتاده و مصدوم شد.

حسنقلی‌زاده اضافه کرد: فرد دیگری نیز هنگام زلزله دچار بریدگی از افتادن شیشه شده بود که در درمانگاه تسوج مورد مداوا قرار گرفت.

جمشید عقلمند فرماندار شهرستان شبستر هم گفت: این زمین‌لرزه خسارت مالی عمده نداشته است فقط باعث ایجاد شکاف‌ در دیوار برخی خانه‌ها شده که پس از بررسی اعلام خواهد شد.

عقلمند ادامه داد: فقط برخی دیوار خانه‌های در روستاهای انگشتجان، امستجان، توپچی و قزلجه دچار شکاف شده است.

فرماندار شبستر با اشاره به میزان خسارت های ناشی از زمین لرزه 5.2 ریشتری تسوج گفت: تاکنون خسارت های 10 درصدی به صورت فیزیکی به این مناطق وارد شده است.

هلال احمر: اعزام 17 تیم عملیاتی به 49 روستا

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از ارزیابی 49 روستا توسط 84 امدادگر در پی زمین‌لرزه تسوج خبر داد.

محمود مظفر در تشریح آخرین اقدامات صورت گرفته از سوی امدادگران در پی وقوع زمین لرزه‌ منطقه تسوج گفت: در پی این حادثه بلافاصله پس از اعلام زمین لرزه 17 تیم عملیاتی شامل 84 نفر امدادگر به این مناطق اعزام شدند.

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیان اینکه 42 روستا مربوط به منطقه تسوج و هفت روستا نیز در منطقه سلماس بوده است، گفت: بر اساس گزارش‌های دریافتی ترک خوردگی در برخی دیوارهای منازل مسکونی در تسوج و روستاهای تابعه گزارش شده است.

گسل قدیمی تسوج فعال شده است

مدیر کل بحران استانداری آذربایجان شرقی گفت: زلزله تسوج خسارت جانی نداشته و بنا به گزارش فرماندار شبستر تنها برخی دیوارها ترک خورده است.

خلیل ساعی یادآور شد: این زلزله ناشی از یک گسل قدیمی در منطقه است که متمایز با گسل جدید ورزقان و گسل تبریز است.

ایجاد شکاف در 150 خانه

دبیر ستاد حوادث غیرمترقبه آذربایجان‌شرقی از ایجاد شکاف در بیش از 150 واحد مسکونی شهر تسوج در اثر زلزله 5.2 ریشتری بعد از ظهر پنجشنبه خبر داد.

خلیل ساعی با بیان این مطلب اظهارکرد: بلافاصله بعد از وقوع زلزله کارشناسان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان‌شرقی به این منطقه اعزام شدند که پس از ارزیابی‌های انجام شده، مشخص شد در دیوار 150 واحد مسکونی این شهر شکاف‌هایی ایجاد شده است.

خسارت 5 تا 30 درصدی زلزله در تسوج

به گفته بخشدار تسوج زلزله به سه روستای این شهرستان از 5 تا 30 درصد آسیب وارد کرده است .

بهنام‌فر افزود : اهالی واحد های مسکونی روستای انگشتجان تسوج به علت غیرمقاوم بودن در مسجد این روستا اسکان موقت داده شدند.

همچنین در کمتر از 24 ساعت، تعداد پس لرزه‌های زلزله به 30 مورد رسید.

.......................

نگارنده: علیرضا خوش‌نیت

....................

انتهای پیام/60002/ع40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول