به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، مسعود محمدیان صبح امروز در نشست شورای مدیران سازمان جهادکشاورزی آذربایجانشرقی اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی، کاهش وابستگیها و تاکید روی مزیتهای تولید داخل و تلاش برای خود اتکایی بوده و هدف دستیابی به اقتصادی مقاومتی، فعال و پویاست چنانکه از آن مقاومت برای دفع موانع پیشرفت و کوشش در مسیر حرکت و توسعه تعریف میشود.
وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی به معنای اقتصاد خودکفا، مولد، مستقل وشکوفایی است که قابلیت تحمل فشارها را داشته و در برابر آن مقاومت کرده و توان محافظت از ستونهای جامعه را داشته باشد، گفت: از مهمترین مولفهها و شاخصههای اقتصاد مقاومتی خودباوری است زیرا تا زمانی که از نظر فکری و فرهنگی به این مرحله از رشد و بالندگی دست نیابیم که ما میتوانیم، هرگز شرایط شکل گیری چنین اقتصادی مهیا نخواهد بود.
محمدیان با تاکید به این مطلب که دستیابی به این نوع اقتصاد نیازمند بسترسازی و ایجاد شرایط و زمینههایی است که اگر تحقق نیابد نمیتوان امید داشت که اقتصاد مقاومتی در جامعه شکل گیرد، افزود: از مهمترین عواملی که اقتصاد مقاومتی بر بنیاد آن شکل میگیرد، بینش و نگرشی است که به عنوان موتور محرکه فعالیتهای انسانی مطرح است.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان، با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با بستر سازی شرایط ایجاد زمینههای لازم برای اقتصاد مقاومتی گفت: استفاده حداکثرى از زمان و منابع و امکانات و حرکت بر اساس برنامه، یکى از کارهاى اساسى در این زمینه خواهد بود.
محمدیان با اظهار اینکه توجه به تولیدات داخلی، استفاده از نیروی کار و سرمایه داخلی، اتکا بر اقتصاد تولید محور، توجه خاص به تولید کالاهای اساسی و محصولات زیربنایی، مهمترین مولفههای اقتصاد مقاومتیاست، افزود: در این اقتصاد، به فعالیتهای اقتصادی همچون جهاد نگریسته شده واصلاح الگوی مصرف و حرکت به سوی مصرف بهینه مدنظر بوده و توجه زیادی به تحقیقات کاربردی انجام میپذیرد.
وی با بیان اینکه حتی اگر شرایط فشار استکبار از ناحیه تحریمها فروکش کند و محدودیتها کمتر شود، باز هم باید اقتصاد مقاومتی را مدنظر قرار دهیم، گفت: چون با توجه به مباحث منطقهای و جهانی، نمیتوانیم خود را مصون از تعرض دانسته از این رو اگرچه ممکن است تحریمهایی که بر اقتصاد ما تحمیل شده، کاهش یافته و شرایط فعلی پایان یابد، تنها ممکن است نوع و شکل فشارها و محدودیتها تغییر کند، اما در اصل آنها تغییری به وجود نمیآید و به همین دلیل باید اقتصاد مقاومتی را به طور حتم به عنوان یک راهبرد دراز مدت مدنظر قرار داده و مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی، با مهندسی فرهنگ اقتصاد مقاومتی، باید توسعه آن را در بین بهرهبرداران بخش کشاورزی در دستور قرار دهد زیرا باید این فرهنگ در جامعه بزرگ کشور و به خصوص بخش کشاورزی ایجاد و نهادینه شود و جامعه در بینش و نگرش به این باور دست یابد که توانایی آن را دارد همه نیازهای اقتصادی خود را پاسخگو بوده و هرگونه فشار دشمنان دفع کند.
انتهای پیام/60002/ع30/پ3003