اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

دو سازمان مبارزه با شکنجه اعلام کردند

رژیم بحرین جلوی شکنجه‌گری را بگیرد/ لزوم پیگرد شکنجه گران

سازمان ریدریس و شورای بین‌المللی توانبخشی قربانیان شکنجه از رژیم بحرین خواستند که جلوی ادامه شکنجه‌ها در این کشور را گرفته و عاملان آنها را تحت پیگرد و بازخواست قرار دهد.

رژیم بحرین جلوی شکنجه‌گری را بگیرد/ لزوم پیگرد شکنجه گران

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه الوسط بحرین، سازمان ریدریس و شورای بین‌المللی توانبخشی قربانیان شکنجه گزارشی را درباره بحرین با عنوان "اصلاحات ریشه‌ای لازم یا شکنجه بی نهایت؟" منتشر کردند.

این دو سازمان بر ضرورت این نکته تاکید کردند که دولت بحرین تدابیر بیشتری را برای جلوگیری از شکنجه و بدرفتاری و تحقیقات درباره این مسائل و محاکمه عاملان آن اتخاذ و همچنین تضمین کند که با قربانیان به طور منصفانه برخورد شده و از خدمات توانبخشی بهره مند گردند.

در این گزارش آمده است: در سال 2011 میلادی، کمیته حقیقت یاب مستقل بحرین به این نتیجه رسید که شکنجه و بدرفتاری به شیوه‌ای روشمند در پاسخ به اعتراضات بحرین در آن زمان انجام شده است. بحرین در آن زمان برخی اقدامات را برای اجرای توصیه‌های این کمیته انجام داد اما شکنجه وبدرفتاری ادامه یافت و بحرین به تعهدات خود در قبال قربانیان عمل نکرد.

این گزارش افزود: سازمان ریدریس و شورای بین‌المللی توانبخشی قربانیان شکنجه در طول بیش از 15 سال با بسیاری از نجات یافته گان از شکنجه و بدرفتاری در بحرین تماس داشته و کار کرده‌اند.

این گزارش در اطلاعات خود به تلاش‌های این دو سازمان در داخل بحرین استناد کرده است و یک گروه مشترک را در آوریل سال 2012 میلادی به بحرین اعزام کرد که این تلاش ها شامل مستند کردن پزشکی موارد شکنجه و بدرفتاری و پیگیری گسترده شکایت‌های قضایی از آن زمان بود.

لوتز اویت یکی از وکلای سازمان ریدریس گفت: بحرین باید به موضوع شکنجه و بدرفتاری رسیدگی کند و این درحالی است که مستند سازی موارد شکنجه و بدرفتاری در قالب های مختلف خواه در داخل بازداشتگاه یا ازطریق اقدامات نیروهای ضد شورش برای کنترل اعتراضات ادامه دارد و پرداخت غرامت به قربانیان و جبران زیان آنها امری است که دولت بحرین بعد از گزارش کمیته حقیقت یاب عده آن را داد و قوانین بین المللی این امر را تضمین کرده است و اولین گام مهم در بستن این پرونده می باشد.

این گزارش نشان می دهد که باوجود اینکه اصلاحات اخیر ممکن است برخی از ضمانت های مربوط به بازداشت افراد را مد نظر قرار دهد اما همچنان خلاء های اساسی در زمینه محافظت از شکنجه شدگان وجود دارد.

این گزارش همچنین به سفر آتی خوان مندز گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور رسیدگی به شکنجه به بحرین اشاره کرد و افزود: اهمیت دارد که دولت بحرین بیشترین استفاده را از تجارب این فرد برای پیگیری اصلاحات گذشته و بهبود آن بکند.

سازمان شورای بین المللی توانبخشی قربانیان شکنجه در راستای توانبخشی قربانیان و پیگیری از شکنجه در سراسر جهان کار می کند.

اعضای سازمان شورای بین المللی توانبخشی قربانیان شکنجه متشکل از 140 سازمان مستقل در بیش از 70 کشور است و امروز بزرگترین سازمان از نظر عضویت به شمار می رود.

اما سازمان ریدریس نیز سازمانی است که یکی از نجات یافته گان انگلیسی شکنجه در سال 1992 میلادی تاسیس کرده است و از آن زمان به طور مداوم برای حقوق قربانیان شکنجه و خانواده های آنها در داخل انگلیس و خارج از آن مبارزه می کند و به نمایندگی از نجات یافته گان شکنجه شکایت می کند و در ضمن ضمانت مجازات عاملان شکنجه و برخورد منصفانه با قربانیان و خانواده های آنها درمقابل زیانی که دیده اند، گام برمی دارد.

بحرین از بیش از یک سال و نیم پیش شاهد تظاهرات مردمی و انقلاب علیه رژیم آل خلیفه است.

نیروهای امنیتی بحرین با همدستی نیروهای اشغالگر سعودی به سرکوب مردم پرداخته‌اند که تاکنون در جریان این سرکوبگری صد‌ها نفر شهید، زخمی یا بازداشت شده‌اند.

شواهد سازمان‌های حقوق بشری نشان می‌دهد که شماری از معترضان زیر شکنجه شدید رژیم آل خلیفه جان خود را از دست داده یا دچار نقض عضو شده و تعدادی از زنان بحرینی نیز بر اثر استنشاق گازهای سمی در جریان تظاهرات مسالمت آمیز خود دچار سقط جنین شده‌اند.

این درحالی است که مردم بحرین با وجود این سرکوبگری‌ها همچنان با آمدن به خیابان‌ها بر مطالبات مشروع خود در دستیابی به حقوق از دست رفته خود از جمله اجرای عدالت اجتماعی و روی کار آمدن نظامی منتخب تاکید می‌کنند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول