اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

دبیرکل تجمع ملی دمکراتیک بحرین در گفت‌وگو با فارس:

حکومت بحرین جنایتکار است/انقلاب با مذاکره یا بدون مذاکره ادامه می‌یابد

دبیرکل تجمع ملی دمکراتیک بحرین با اشاره به اینکه حکومت بحرین، حکومتی جنایتکار است، تاکید کرد که اگر هم اکنون این حکومت به گفت‌وگو روی آورده، چون احساس می‌کند که روند مذاکرات به سود و منفعت آن است.

حکومت بحرین جنایتکار است/انقلاب با مذاکره یا بدون مذاکره ادامه می‌یابد

«فاضل عباس» دبیرکل تجمع ملی دمکراتیک بحرین یکی از جمعیت‌های معارض بحرینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در منامه، با توصیف کردن حکومت بحرین به حکومتی «جنایتکار» از مردم این کشور خواست در برابر چنین رژیمی ایستادگی کنند و اعتراض‌های خود علیه حکومت را افزایش دهند.

دبیرکل تجمع ملی دمکراتیک بحرین در ادامه از جامعه بین‌المللی خواست به جای حمایت از حکومت بحرین و همراهی با آن در برگزاری مسابقات اتومبیلرانی «فرمول یک»، آن را محاصره کنند.

عباس درباره مذاکراتی که میان معارضان بحرینی و حکومت آغاز شده گفت که این مذاکرات «ناکام» و «شکست خورده» است، چون با هماهنگی از سوی سفارت آمریکا در بحرین آغاز شد و به سود و منفعت حکومت است.

اما درباره سرکوبگری حکومت دبیرکل تجمع ملی دمکراتیک بحرین گفت که موارد سرکوب و نقض‌های صورت گرفته توسط حکومت بحرین علیه تظاهرات کنندگان همچنان درحال افزایش است و در این راه مردم بحرین قربانی سیاست‌های غرب شده‌اند و در این راه ضروری است، در برابر دولت آمریکا ایستاد که بزرگترین و مهمترین حامی حکومت بحرین به شمار می‌آید.

وی درباره درخواست دادستانی عربستان سعودی جهت صدور حکم اعدام برای «شیخ نمر باقر النمر»، روحانی برجسته عربستانی که در بند حکومت سعودی به سرمی‌برد، گفت: اگر چنین حکمی صادر شود، این حکم به جنایت‌های بی‌شمار این رژیم افزوده می‌شود که طی حاکمیت دیکتاتوری آل سعود بر عربستان و در سایه سکوت کشورهای غربی دست به آن زده است.

فاضل عباس در بخش دیگری از این مصاحبه تأکید کرد راه حل میانه‌ای برای واشنگتن در بحرین وجود ندارد، یا باید با مردم باشد یا با حکومت و اگر در این راه با حکومت بحرین است، بنابراین دشمن مردم بحرین به شمار می‌اید و باید براین اساس با آن تعامل داشت.

  ***آنچه در زیر می‌آید، مشروح این گفت‌وگو است***

فارس: با توجه به برگزاری مسابقات اتومبیلرانی فرمول یک خواسته شما از مردم بحرین در این مرحله چیست؟

عبارس: در این مرحله آنچه از مردم بحرین خواسته می‌شود، ایستادگی و ادامه تحرکات مردمی علیه حکومت است و شعار مردم بحرین در این انقلاب همواره ایستادگی و مقاومت باشد، چون ما می‌دانیم که این مردم هستند که نیروها و جریان‌های سیاسی را به حرکت و تلاش وا می‌دارند و مردم بحرین هنگامی‌که انقلاب 14 فوریه 2011 را آغاز کرد، می‌دانستند که با نظامی جنایتکار مواجه است که پرونده آن پر از جنایت و نقض حقوق بشر است،.

مردم بحرین و ما برای اینکه آینده درخشانی را برای فرزندانمان بنا کنیم، باید که به انقلاب خود ادامه دهیم و موجب ایجاد تغییر و تحولات ریشه‌ای در کشور شویم و فعالیت‌های اعتراض‌آمیز در این روز بسیار مهم و ضروری است تا به این ترتیب مانع برگزاری مسابقات اتومبیلرانی فرمول یک شد و حکومت بحرین باید مورد پیگرد و محاکمه منطقه‌ای و بین‌المللی قرار گیرد، نه اینکه با آن به خاطر برگزاری این مسابقات همراهی شود.

فارس: نقض‌های صورت گرفته علیه تظاهرات کنندگان بحرینی هر روز درحال افزایش است، معارضان بحرینی چگونه می‌توانند بر حکومت بحرین فشار بیاورند تا از میزان نقض‌ها و سرکوبگری‌های صورت گرفته بکاهد؟

عباس: معارضان می‌توانند با افزایش تحرکات و فعالیت‌های انقلابی خود هم بر حکومت و هم بر آمریکا فشار آورند که بزرگترین و مهمترین حامی حکومت بحرین به شمار می‌آید و به این طریق این پیام روشن و شفاف را به دولت آمریکا بدهند راه حل میانه‌ای برای واشنگتن در بحرین وجود ندارد، یا باید با مردم باشد یا با حکومت و اگر در این راه با حکومت بحرین است، بنابراین دشمن مردم بحرین به شمار می‌آید و باید براین اساس با آن تعامل داشت.

فارس: با صراحت بفرمایید به نظر شما «نقاط ضعف انقلاب بحرین» چیست که هم اکنون وارد سومین سال خود شده است؟

عباس: چیزی به نام ضعف وجود ندارد، در واقع شرایط منطقه‌ای و بین المللی بر معارضان بحرینی فشار بسیاری می‌آورد، در حالی‌که در مقابل از حکومت بحرین حمایت می‌کند. برای خروج از چنین وضعیتی معارضان باید اقدامات و فعالیت‌های انقلابی خود را افزایش دهند و پا را از سقفی که برای تحقق خواسته‌ها و مطالبات خود در نظر گرفته‌اند، فراتر نهند و به این باور برسند که برای تحقق مطالبات و خواسته‌های خود باید بهای سیاسی پرداخت کنند، بهایی که نهایت و فرجام آن پیروزی اراده و خواست مردمی است.

فارس: درباره گفت‌وگوها و مذاکراتی که بین حکومت و برخی از جمعیت‌های سیاسی معارض بحرینی آغاز شده است، چه نظر و دیدگاهی دارید؟

عباس: این گفت‌وگوها و مذاکرات از ابتدا ناکام و شکست خورده است. چون با شرایط مورد نظر حکومت آغاز شد و روند مذاکرات نیز بنابر خواست و اراده حکومت پیش می‌رود و درخواست‌ها و مطالبات مردم توسط حکومت رد شدند.

به همین دلیل ما عتقاد داریم که چنین مذاکراتی تنها در خدمت حکومت و نه معارضان است و از این حیث باید گفت که تنها طرف استفاده کننده از این مذاکرات حکومت است که از آن بهره‌برداری تبلیغاتی و لازم را نیز به عمل می‌آورد، بی‌آنکه در واقع مذاکرات و گفت‌وگویی واقعی در جریان باشد و یا امید نتایجی سودمند را از آن داشت.

من تصور نمی‌کنم که وعده‌های آمریکا در خصوص دخالت در مذاکرات جهت کمک به دستیابی به توافق بین حکومت و معارضان جدی باشد، به خصوص آنکه ما پیش از این نیز تجربه ناکامی از مذاکرات داشتیم و این بهترین دلیل جهت اثبات این ادعاست و براین اساس باید گفت که داده‌های موجود تاکید می‌کند که ورود به مذاکرات در این شرایط درست نیست.

براین اساس به نظر نمی‌رسد که کانال‌های سری مذاکرات و گفت‌وگوها بتوانند به توافق شرافتمندانه دست یافت و بدان وسیله حکومت به تغییر و اصلاحات ریشه‌ای تن دهد، چون از سوی آمریکا حمایت می‌شود و این خواست آمریکا نیست، بلکه خط قرمز آن است و همچنین معارضان نیز نمی‌توانند به غیر این رضایت دهند.

فارس: به نظر شما در صورت شکست مذاکرات و به بن بست رسیدن آن سرنوشت و آینده بحرین چه خواهد بود؟

عباس: انقلاب بحرین چه با وجود مذاکرات چه بدون وجود آن ادامه خواهد یافت و حکومت نیز از ترفند مذاکرات و گفت‌وگوها برای تلف کردن وقت و اداره آن استفاده می‌کند و در حال آماده کردن طرح امنیتی جدید پس از شکست و ناکامی در طرح‌های کنونی است.

فارس: «حسن الدوسری»، نماینده پارلمان بحرین سفیر آمریکا را به اداره جلسات نشست و گفت‌وگو متهم کرد، آیا می‌توان گفت که این مذاکرات و گفت‌وگوها به درخواست آمریکا برای حفظ حکومت بحرین صورت می‌گیرد؟

عباس: بدون تردید این دور از گفت‌وگوها و مذاکرات با هماهنگی حکومت بحرین با سفارت آمریکا و برای خدمت به منافع حکومت براساس شرایط حاکم داخلی و منطقه‌ای صورت می‌گیرد تا این فرصت را به حکومت بحرین بدهد، گزینه‌های امنیتی خود را مورد بازنگری قرار دهد و آنها را با شرایط کنونی منطبق کند و به این طریق معارضان را دربرگیرد.

از سوی دیگر آنچه برای سفارت آمریکا مهم است، حفظ حکومت و ایجاد تغییر و اصلاحات صوری و نه اساسی در کشور است. به همین دلیل است که مشاهده می‌کنیم، حکومت تشکیل دولت منتخب و مردمی را نمی‌پذیرد، دولتی که بخواهد هرگونه اعمال خشونت و فشار را بر مردم محکوم کند، بنابراین تن به تغییراتی خواهد داد که حکومت را شکست خورده جلوه ندهد.

فارس: آیا می‌توان گفت که مردم بحرین قربانی سیاست‌های غرب شده‌اند؟

عباس: بله دقیقا همین است، اما آنچه در این راه از آنها خواسته می‌شود، مقاومت در برابر اراده و خواست آمریکا و عدم تن دادن به آن است.

فارس: پادشاه بحرین در سخنرانی چند روز پیش خود گفت که در مبارزه با تروریسم مصمم هستیم، آیا از سوی معارضان شما تاکنون اقداماتی را مشاهده کرده‌اید که بیانگر اقدامات تروریستی باشد؟

عباس: اگر تروریستی در بحرین مشاهده می‌شود، اقداماتی است که حکومت علیه معارضان دست به آن می‌زند و این حقیقتی است که رسانه‌های غربی و غربی همواره آن را نادیده گرفته‌اند.

فارس: شیخ نمر باقر النمر همواره به شجاعت و جراتش در دفاع از مردم بحرین معروف بوده است، نظر شما درباره درخواست دادستانی عربستان سعودی برای صدور حکم اعدامش چیست؟

عباس: صدور چنین حکمی در کشوری همچون عربستان سعودی که در آن نه قوانین مدرن و نه قانون اساسی وجود دارد، یک جنایت به شمار می‌آید و شیخ نمر همواره نظر را بیان کرده است، اما حکومت سعودی، حکومت دیکتاتوری است که سراسر تاریخ آن را نقض حقوق بشر و سرکوب و حمایت غرب و سرپوش گذاشتن بر اقدامات این رژیم فرا گرفته است، به همین دلیل باید تمام فعالان حقوق بشری و مدافعان حقوق بشر در بحرین و جهان از شیخ نمر حمایت و دفاع کنند.

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول