اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

هشدار «جان کری» درباره راه‌حل دو دولتی فلسطین-اسرائیل

وزیر خارجه آمریکا به کنگره هشدار داد پنجره راه‌حل دو دولتی اسرائیل و فلسطین در حال بسته شدن است و هرگونه شانس برای رفع درگیری‌های اسرائیل و فلسطین از طریق ایجاد یک دولت فلسطینی جدید تا دو سال دیگر از بین می‌رود.

هشدار «جان کری» درباره راه‌حل دو دولتی فلسطین-اسرائیل

به گزارش فارس به نقل از روزنامه آمریکایی «لس‌آنجلس تایمز»، «جان کری»، وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه به کنگره کشورش در خصوص از دست رفتن فرصت سازش فلسطینیان و صهیونیست‌ها گفت: پنجره راه حل دو دولتی در حال بسته شدن است. من فکر می‌کنم حدود یک سال نیم تا دو سال بیشتر زمان برای چنین راه‌حلی باقی نمانده است.

مقامات فلسطین اعلام کرده‌اند که ادامه شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در قلمرو فلسطینیان مانع مذاکرات سازش بین اسرائیل و فلسطین است و اسرائیل نیز حاضر به توقف شهرک‌سازی نیست و این مذاکرات تاکنون به بن‌بست خورده است.

برخی از مقامات عرب نیز هشدار داده‌اند که ادامه شهرک‌‌سازی صهیونیست‌ها در کرانه باختری و بیت‌المقدس که از نظر جامعه بین‌الملل غیرقانونی است، و همچنین عوامل دیگر، یک روز ایجاد یک دولت فلسطینی قابل دوام را غیرممکن می‌کند اما اینچنین پیش‌بینی‌های خاص در بین مقامات آمریکایی نادر بوده است.

روزنامه لس‌آنجلس تایمز ادامه داد که چنین پیش‌بینی هشدار دهنده‌ای از جانب کری بر فشاری تأکید می‌کند که بر اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها و همچنین بر دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا که تلاش می‌کند مذاکرات سازش را پیش برد، وارد است.

اوباما در حین سفر خود به تل‌آویو که اوایل فروردین ماه صورت گرفت، از صهیونیست‌ها خواست از تشکیل دولت فلسطینی استقبال کنند تا به این وسیله آینده رژیم صهیونیستی نیز تضمین شود.

کری بدون آنکه وعده‌ای بدهد، گفت که وی و تیمش به تلاش برای پیدا کردن راه‌حل ممکن برای پیشبرد روند سازش متعهد هستند اما از ارائه جزئیات درباره رویکرد و برنامه‌ای که برای این مشکل در نظر گرفته‌ است، خودداری کرد و گفت تلاش وی هنوز در مرحله اولیه است.

«رابرت دنین» یکی از دیپلمات‌های سابق آمریکا که هم‌اکنون در شورای روابط خارجه است، گفت که مهم‌ترین عامل دولت اوباما احتمالاً ساخت یا سیاست‌ داخلی نیست بلکه توانایی برای موثر بودن در صحنه جهانی است.

وزیر خارجه آمریکا در کنگره به موضوع دیگری پرداخت و گفت که بازرسان آمریکا در زمینه تحقیقات درباره حمله به کنسولگری آمریکا در «بنغازی» که در سال 2012 رخ داد، پیشرفت‌هایی حاصل کرده‌اند.

کری تأکید کرد که دولت آماده ادامه همکاری با کنگره در زمینه این موضوع بحث برانگیز است اما ادامه داد که دولت با 8 بار شهادت در کنگره و ارائه 25 هزار سند، اطلاعات زیادی درباره حادثه بنغازی ارائه داده است و بنابراین تمایل چندانی به عنوان زیر خارجه ندارد که سال آینده میلادی را به صحبت کردن درباره بنغازی بپردازد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول