اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

اسد: اردوغان برای منافع شخصی خود ترکیه را قربانی می‌کند

رئیس جمهور سوریه با اشاره به حمایت آمریکا از القاعده در سوریه گفت که مزدوران و دزدها در سوریه اقدامات تخریبی انجام می‌دهند.

اسد: اردوغان برای منافع شخصی خود ترکیه را قربانی می‌کند

«بشار اسد»، رئیس جمهور سوریه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «الاخباریه» سوریه که هم اکنون در حال پخش است با اشاره به حمایت آمریکا از القاعده در سوریه گفت که مزدوران و دزدها در سوریه اقدامات تخریبی انجام می‌دهند.

وی در ابتدای سخنان خود تاکید کرد که تلاش‌هایی برای اشغال سوریه به واسطه نیروهایی در حال انجام است که از خارج و با تابعیت‌های مختلف وارد کشور شده‌اند.

بشار اسد در ادامه تاکید کرد که دیگر گذشته برای ما به پایان رسیده و هم اکنون زمان عزت و کرامت ماست.

وی تاکید کرد که ما می‌دانیم کشورهای غربی در این اواخر حمایت خود از گروه‌های معارض مسلح را از وضعیت پنهانی و مخفیانه به صورت آشکارا تبدیل کرده و علنی به حمایت نظامی و تسلیحاتی و لجستیکی از گروه‌های معارض مسلح می‌پردازند.

رئیس جمهوری سوریه با اشاره به حضور گروه‌های تکفیری در سوریه تاکید کرد که ما در عمل در سوریه با نیروها و گروه‌های جهادی تکفیری در سوریه مبارزه می‌کنیم و می‌جنگیم و ترور علامه شیخ البوطی که به دست این گروه‌ها صورت گرفت، همه را غمیگن و اندوهناک کرد.

بشار اسد با اشاره به اینکه تنها موضوعی که نظام سوریه در این بحران بر سر آن شرط بندی می‌کند، آگاهی و بیداری مردم سوریه است، گفت که جایی نمانده که گروه‌های تروریستی وارد آن شده‌اند و آن را تخریب و نابود کرده‌اند.

وی افزود: بحران فعلی در سوریه نمونه یک «اقدام استعمارگرانه» است. جنگ علیه سوریه یک جنگ ایدئولوژیک نیز هست.

اسد در ادامه گفت: غرب و اساسا آمریکا می‌خواهد سوریه تحت اراده آن باشد. مزدوران و دزدها در سوریه اقدامات تخریبی انجام می‌دهند.

رئیس جمهور سوریه با اشاره به اینکه بر روی «آگاهی» مردم سوریه در زمینه پایان دادن به بحران حساب می‌کند، گفت که سوریه قابل تقسیم نخواهد بود.

وی در ادامه گفت که آنچه که ارتش سوریه با آن در حال مبارزه است، تروریست‌ها هستند.

اسد ادامه داد: اردوغان برای منافع خودش تمام ترکیه را قربانی خواهد کرد. او از کارت کردها برای اهداف سیاسی خود استفاده می‌کند. او در میان کرد‌ها اعتباری ندارد.

رئیس جمهور سوریه تاکید کرد: ما از کردها را بازجویی نکرده و علیه آنها هیچگونه جرمی مرتکب نشدیم.

وی درباره کردهای سوریه و تلاش‌هایی که برای بهره برداری آنها در بحران سوریه صورت می‌گیرد، گفت: کردها مهمان این کشور نیستند، بلکه سوریه وطن آنها و آنان بخشی از کشور سوریه هستند.

بشار اسد تاکید کرد که آنچه در خصوص تقسیم و تجزیه صورت بیان می‌شود، در چارچوب جنگ روانی است که دشمنان سوریه آن را علیه این کشور به راه انداخته‌اند و در این راه تلاش می‌شود از کردها به عنوان حربه‌ای برای تحقق این هدف استفاده شود، در حالی‌که بسیاری از خانواده‌های شهدایی که من با آنها دیدار کردم از کردهای سوریه بودند.

رئیس جمهوری سوریه درباره ترکیه و سیاست «رجب طیب اردوغان»، نخست وزیر این کشور در برابر سوریه و بحران این کشور تاکید کرد که اردوغان ثابت کرد، در سیاست به صفر رساندن مشکلات این کشور با کشورهای همجوار خود با شکست مواجه شده و این استراتژی به «به صفر رساندن سیاست» تبدیل شده است.

بشار اسد همچنین گفت: در پی اشغال عراق توسط آمریکا، ایدئولوژی افراطی در سوریه ظاهر شد.

وی در خصوص گفت‌وگو با معارضان نیز گفت: با هر کس که از اسرائیل یا خارج پولی دریافت نکرده باشد آماده گفت‌وگو هستم.

بشار اسد در ادامه مصاحبه خود با شبکه سوری «الاخباریه» درباره سکولاریزم گفت که سکولاریزم برای ما چیزی جز آزادی ادیان و آزادی مذهب و اعتقادات نیست و در این میان تروریسم و افراط گرایی با مذاهب و ادیان واقعی مبارزه می‌کنند و می‌جنگند.

وی درباره افراط گرایی و تندروی در سوریه گفت که نشانه‌های افراط گرایی و تندروی در سوریه از زمان اشغال عراق توسط نظامیان اشغالگر آمریکایی آغاز شد و گروه‌های معارض مسلح هیچ‌گاه نمی‌توانند، گروه‌های ملی و وطنی باشند، مگر اینکه از میان مردم سوریه برخاسته باشند.

اسد با اشاره تلویحی با انتخابات ریاست جمهوری 2014 سوریه گفت: اینکه من به عنوان رئیس جمهور بمانم یا نه به مردم بستگی دارد.

وی گفت که مخفیانه به اردن نماینده فرستاده است تا درباره عواقب سیاست‌های این کشور در قبال سوریه هشدار دهد.

رئیس جمهوری سوریه در ادامه تاکید کرد کسانی‌که برای به دست آوردن مقام و منصب یا رسیدن به قدرت تلاش می‌کنند، بدون تردید تحقیر می‌شوند.

اما درباره تغییر سیاست‌های اردن در قبال بحران سوریه و انتشار اخباری درباره احداث پایگاه‌های نظامی برای آموزش معارضان مسلح در این کشور گفت که فرستاده‌ای را برای تحقیق در این قضیه راهی کردیم. مقامات اردنی وجود چنین پایگاه‌هایی را در خاک کشورشان تکذیب کردند و ما امیدوار هستیم که حکومت اردن دریابد، آتشی که در سوریه در گرفته و آن را می‌سوزاند، ممکن است دامنه آن به کشورهای همجوار نیز کشیده شود.

اما در خصوص حمایت کشورهای غربی از سازمان تروریستی «القاعده» رئیس جمهوری سوریه تاکید کرد که کشورهای غربی بهای حمایت خود از القاعده در لیبی و سوریه پرداخت خواهند کرد. این درحالی است که غرب پیشتر بهای حمایت خود از این سازمان تروریستی در افغانستان را پرداخت کرده بود، اما گویا از آن درس عبرت نگرفته است.

بشار اسد درباره زندگی خصوصی و شخصی خود گفت که من برخلاف آنچه در پایگاه‌های خبری ذکر می‌کنند، دارای 5 فرزند نیستم. من دارای 3 فرزند هستم.

وی درباره بحران سوریه و وضعیت جاری در کشور و گزینه‌ای که نظام سوریه در برخورد و تعامل با این بحران انتخاب کرده است، گفت که در برابر ما تنها یک گزینه وجود دارد و آن «پیروزی» است.

اسد تصریح کرد: چیزی تحت عنوان «مبارز میانه‌رو» در سوریه وجود ندارد. غرب با القاعده در مالی می‌جنگد اما از آن در سوریه حمایت می‌کند.

وی افزود: اخوان المسلین در دهه هشتاد از گفتمان فرقه‌ای استفاده کرد و در آن {بازی} شکست خورد.

بشار اسد با بیان اینکه اگر خوش بینی‌ و امیدواری وجود نداشت مبارزه را آغاز نمی‌کردیم و دست به مقاومت و ایستادگی نمی‌زدیم، گفت: من خوش‌ بینی و امیدواری را از خانواده‌های شهدا الهام می‌گیرم.‬

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول